گفتگو با قهرمان نوجوان محاسبات ذهنی جهان

بهار روح افزا
t گفتگو با قهرمان نوجوان محاسبات ذهنی جهان

گفتگوی نشریه اینترنتی نوجوان ها را با قهرمان نوجوان محاسبات ذهنی  جهان که دختری از ایران است بخوانید

بهار روح افزا  قهرمان محاسبات ذهنی جهان

خودتان را معرفی کنید

بهار روح افزا متولد 1386 و اهل کرج استان البرز

چطور متوجه استعدادتان در زمینه محاسبات ذهنی شدید؟

این سوال را در اصل مادرم باید جواب بدهند. از آنجایی که در زمان کودکی من ایشان درحال تحصیل در رشته حسابداری بودند و من همیشه کنارایشان بودم گویا ایشان به استعداد بنده در یادگیری سریع اعداد پی بردند و بعد هم که پیگیری کردند تا به اینجا رسیدم.

lsd[vh

چطور به موفقیت های جهانی رسیدید و این مهارت بالا را کسب کردید؟

همه ما  می دانیم که هیچ موفقیت و پیشرفتی بدون شکست و بدون بارها به زمین  افتادن شکل نمی گیرد و این قضیه در مورد من هم استثنا نبوده و نیست. من هم  باره خسته شدم .بارها گریه کردم ،بارها عقب نشستم. ولی  خوشبختانه مشوق های خیلی خوبی داشتم که من را پیوسته به جلو هل می دادند. برای موفقیت چند ابزار مهم لازم است و یکی از آنها انگیزه داشتن است .برای من این انگیزه را پدر و مادرم به شکل های خاص خودشان فراهم  می کردند .

در محاسبات و هر علم دیگری شما نیاز به یک معلم دارید. همچنین  البته کلی سوال و کتاب و کلاس و این طور مقدمات  نیاز دارید که خدارو شکر من یک معلم شبانه روزی داشتم  به اسم مادر . ایشان پیوسته برای من سوال های جدید طرح می کردند.  پس من یه منبع تمام نشدنی از سوال های متنوع در این رشته را داشتم و این واقعا خیلی به من کمک می کرد.

مرحله آخر هم فقط مربوط به خودم می شد. باید فشار این همه کار و خستگی ا تحمل می کردم و با پشتکار و تمرین به موفقیت می رسیدم؛ که خدارا شکر سر بلند شدم و توانستم کمی از خستگی پدر و مادرم رو جبران کنم.

بهار روح افزا محاسبات ذهنی

مقام هایی را که درمحاسبات ذهنی کسب کردید بگویید؟

اول اینکه هنوز اول راه هستم و هنوز باید ادامه بدهم و خود را به شخصه آدم موفقی نمی دانم .سال اول 2017که مسابقات محاسبات ذهنی در آفریقای جنوبی شرکت کردم مقام champion(قهرمانی) راکسب کردم. سال دوم 2018 مسابقات در کشور مالزی برگزار شد و بازهم من قهرمان شدم.

سال سوم که شرکت کردم. مسابقات در امارات متحده عربی شهر دبی برگزار شد که آنجا به لطف خدا بنده     super champion شدم .یعنی همه سوالها را درست حل کردم ؛و بالاترین امتیاز جهانی را کسب کردم.

در چه برنامه های تلویزیونی حضور داشتید؟

2بار در برنامه های حالا خورشید با اجرای جالب و دوست داشتنی جناب رشید پور.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبۀ اختصاصی با خانم رویا خوئی (نویسنده و مترجم)

برنامه دور همی استاد مهران مدیری.

برنامه گجلر در تلویزیون استانی آذربایجان  شرقی.

برنامه صبحگاهی از شبکه البرز.

برنامه قاب امید در شبکه امید.

کمی از انواع محاسبات خود بگویید، مثل تعداد رقم و ..

انواع محاسبات چهار عمل اصلی، محاسبه عدد منفی.

عدداعشاری  ، محاسبه باقیمانده تقیسم اعشاری تا 14 رقم .

دیداری تا 70 آیتم ، دیداری 4 عمل بصورت مختلط یعنی در آن واحد جواب ضرب را با 50 تا عدد جمع  و تفریق کنم بعد جواب رو تقسیم کنم.

محاسبات ذهنی

آیا شب ها خواب محاسبه می بینید؟

در حال حاضر خواب محاسبات نمی بینم ولی خیلی از شبها که در گیر مسابقات بودم خواب مسابقه و رقبا و جو مسابقه را می دیدم .

آشپزی شما چطور است؟

آشپزی کار تخصصی مامان های مهربون است و تا وقتی مامان هست هیچ دست پختی خوشمزه نیست .ولی خب یه وقتهای نیمرویی ،املتی ماکارونی فوری رو خیلی خوب درست می کنم. دیگه خیارو گوجه می توانم خورد کنم …….دیگه همین دیگه

lsd[vh

ماشاالله خانم سرآشپز، خاطره ای از محاسبات ذهنی تعریف کنید

خاطره که خیلی دارم تلخ و شیرین ولی یکی از خاطرات جالبم را برایتان تعریف می کنم.  یکی از توانایی های در حال حاضر من که دیداری 50 آیتم است را من مدیون دایی خود هستم.  صبح داشتم تمرین می کردم که داییم وقتی کارمن را دید ازمن  سوالاتی راجع به دیداری و محاسبات پرسید . بعد به من گفت که  آیتم ها و اسلاید های پاورپوینت کمه و بهتره که بیشترشان کنم. مثلا 30 آیتم، من هم مشتاق شدم.  چندبار تمرین کردم و وقتی داشت از خانه خارج می شد کار خود را تمام کردم . وقتی مشاهده که به حرفش عمل کردم و آیتم هارا بالا بردم تشویقم کرد و گفت که باید بازهم بیشترشان کنم و من در زمینه دیداری سرعتی مشتاق تر شدم.

محاسبات ذهنی

تا به حال سوتی خنده داری  درمحاسبات ذهنی داده اید؟

نه راستش یادم نمیاد که سوتی داده باشم. تازه اونم که  خنده دار بوده باشه. ولی پیش اومده که بخاطر سرعت بالای که در صحبت کردن دارم دیگران متوجه کلامم نشده باشند.

بهار خانم، کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

خیلی خیلی باید سخت کوش باشند واقعا خستگی را خسته کنند. برای مثال من روزانه بالای یکی دو هزار تا سوال حل می کردم و ساعتها می نشستم و در حال محاسبه بودم ، پس با یک صفحه تمرین و دو صفحه مقام جهانی به دست نمی آید. دو اینکه باید یک مادرو پدر قوی داشته باشند که هر جا خسته شدند بتوانند از پدر و مادرشان انرژی بگیرند و این واقعا مهم است .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با میلاد کی مرام

امید داشته باشند و در آخر واقعا باید نتیجه را به خدا بسپارند اگر بخواهد میشود و اگرهم نخواهد نمیشود ولی مهم این است که شما از خودت راضی باشی .

الگوی شما در زندگی کیست؟

الگوی درسی و سبک زندگی بنده  دانشمند نیکلا تسلا  است که من خیلی به ایشان علاقه دارم و البته که هنوز ذره ای مثل ایشان نشده ام . ایشان مظهر سخت کوشی و تلاش وخستگی ناپذیر بود هستند و به امید خدا که بتوانم مثل ایشان باشم و مفید واقع بشوم.

محاسبات ذهنی

خانم روح افزا ، چقدر اهل مطالعه هستید؟ کتاب معرفی کنید

مطالعه  شغل من و خیلی از دوستان هم سن و سالم است و بیشتر این مطالعه در حیطه درسی است ولی  در زمان آزاد کتاب میخوانم مثلا آخرین کتابی که در دستم است کتاب درخت دروغ است که کتاب شیرین و جالبی است .

کتاب زنان کوچک هم قبلا مطالعه کردم و چندین کتاب دیگر مثل قلعه حیوانات و……

محاسبات ذهنی چه کاربردی در زندگی دارد؟

محاسبات به شما کمک می کند که در تنگناها بهتر تصمیم بگیرید ، سرعت عملتان بالا می رود و در پاسخ به درسهایی مثل ریاضی و علوم خیلی کمک می کند، کلا  سطح یادگیری را افزایش می دهد.

راستی بهار خانم، محاسبات ذهنی کجا و تکواندو کجا؟

وقتی می گویید کجا یعنی از هم دوراند ولی هر دوتا هیجانی اند و خیلی  بهم نزدیک هستند. در تکواندو باید سریع حرکت بدنی انجام بدهید و در محاسبات هم باید خیلی سریع عملیات ریاضی را در ذهن انجام بدهید و خیلی شبیه هستند و به خاطر سرعت هر دوتا خیلی دوست داشتنی هستند.

به هرحال ورزش بدنی با ورزش محاسبات ذهنی متفاوت است، در رشته تکواندو چه مقام هایی دارید؟

دان 3  تکواندو را دارم و این رشته را در سطح استان البرز که البته که می دانید استان البرز چندین قهرمان جهانی دارند و کار در این شهر کار آسانی نیست،  چندین مقام استانی دارم و یهک مقام سومی کشوری دارم  و دیگر بعد از این مقام بیشتر زمانم را برای تمرینات  محاسبات صرف کردم .

خاطره ای از دوران ورزشی تعریف کنید

خاطره تلخ دارم.  برای مسابقات آماده می شدم  که من را انتخاب کردند و من کمی اضافه وزن داشتم و با صلاح دید مربی یک روز و نیم لب به هیچی نزدم تا به وزن مناسب برسم و با خوشحالی وقتی دیدم به وزن رسیدم داشتم بال در می آوردم که یک باره کمک مربی اسم یک نفر دیگر را خواند و جالبی قصه این بود که او هم باشگاهی من بود و من در باشگاه  پیروز بودم، ولی روز انتخابی با این که من به وزن رسیده بودم و توانایی بیشتری در تمرین ها داشتم بازهم برای مسابقه انتخاب نشدم. خیلی برایم سخت بود چون  آن زمان کم سن هم بودم  و از طرفی بهم قول داده بود که به وزن برسم انتخاب می شوم و بدقولی کردند ….

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با خواننده نوجوان،محمد حسین رضایی

امان از بدقولی ها، هر کسی با شما دعوا کند کتک می خورد؟

خداروشکر با هر مربی که کار کردم همیشه تذکر می دادند که فقط روی تاتمی (یعنی زمین تکواندو) می توانیم از فن های تکواندو استفاده کنیم و یک جورای این فکر را در ما ایجاد می کردند که دعوا و درگیری ممنوع است و خداراشکر که هیچ وقت هم  برای من پیش نیامده و همیشه یک راهی بهتر از دعوا وجود دارد مثل گفتگو.

بهار روح افزا

خانم روح افزا، تکواندو را بیشتر دوست دارید یا محاسبات ذهنی؟

محاسبات یک حد سنی دارد و دیگر از سن من گذشته ولی همچنان تاثیر خودش را در سطح یادگیری ام داشته و دارد

ولی تکواندو همچنان ادامه دارد و البته فکر کنم بیشتر دیگر برای سلامتی ام ادامه بدهم .

هدف و برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

هدف که یک جورایی زود است در موردش صحبت کنم ولی تا جایی که توان دارم برای پیشرفت تحصیلی خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنم  و سعی می کنم به لطف خدا آرزوهایم را زندگی کنم .

جالبه یعنی شما برنامه ریزی نکردید که چه شغلی داشته باشید و در علم و ورزشه به چه می خواهید برسید؟؟ راستی اوقات فراغت علاوه بر مطالعه چه می کنید؟

اوقات فراغت یعنی مهمان مادرجونت باشی با یه دختر خاله هم سن خودم کلی بازی و شادی و شوخی و خنده و فیلم دیدن وخلاصه که بی صبرانه منتظر هستم که بازهم در وقت خالی ام بروم آنجا و خوش باشم بازی کامپیوتری هم می کنم و روبیک هم کار می کنم و……

lsd[vh

صحبت بهار خانم شما با نوجوانان؟

نوجونی یعنی نویی ،تازگی مثل روزای اول بهار ، زود گذر و البته که خیلی مهم فقط باید قدر هر ثانیه رو بدونیم و از هر لحظه اون لذت ببریم و آینده خودمون رو بیمه کنیم

کلام آخر؟

اول اینکه از پرگویی های خودم معذرت میخوام بعد خیلی از مصاحبت با شما لذت بردم و خوشحال شدم . به خودم میگم یه هدف مشخص کن برای هدفت بجنگ نتیجه رو به خدا بسپار و از همه لحظه های زندگی ات لذت ببر

گفتگو : سجاد زین العابدین

t گفتگو با قهرمان نوجوان محاسبات ذهنی جهان
4.7/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *