لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی

t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی
t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی

لامبورگینی در آغاز

داستان لامبورگینی، داستان تلاش‌ها و زحمت‌های مردی است که از دل مشکلات و کاستی‌های دوران جنگ جهانی دوم سر برآورد و موفق به رقابت با ابرکمپانی‌های بزرگی همچون فراری و مازراتی شد.

لامبورگینی حاصل بلندپروازی‌ و سخت‌کوشی‌فردی توانا و بی‌پروا بود که شخصیتی هدایت‌کننده و راهبر داشت؛ کسی که نمی‌توانست طعم حقارت را بچشد و این گونه بود که وارد عرصه پیکار شد.

لامبورگینی

فروچیو لامبورگینی

فروچیو لامبورگینی، پرورش‌دهنده این گاو وحشی عصیانگر، در سال ۱۹۱۶ در ایتالیا متولد شد. او از همان دوران طفولیت به دنیای پررمز و راز مکانیک موتورآلات دل بست؛ دنیایی که سرانجام او را به اسطوره صنعت خودروسازی مبدل ساخت.
در طول جنگ جهانی دوم فروچیو به ارتش پیوست و به جزیره رودس در یونان منتقل شد. خوشبختانه این جزیره از نقاط نسبتا امن آن روزگار به شمار می رفت. درواقع در آن دوران رودس به‌گونه‌ای از تمام دنیا دست کشیده بود و از بازار داد و ستد نیز دور افتاده بود.

بنابراین هر اتومبیل، کامیون یا حتی موتورسیکلتی که با مشکل روبه‌رو می‌شد اجبارا در همان جزیره و با ابزار و قطعات دست دوم یا حتی دست چندم قابل دسترس تعمیر می‌شد. در چنین شرایطی فروچیو که تبحری خاص در تعمیر انواع موتور داشت به عنوان جادوگر مکانیک چیره‌دست جزیره شناخته می‌شد.
پس از جنگ، او به سرزمین مادری‌اش، مودنا واقع در شمال ایتالیا بازگشت و یک تعمیرگاه کوچک اتومبیل و موتورسیکلت راه‌اندازی کرد.

لامبورگینی

تراکتور

چندی نگذشت که فروچیو متوجه نیاز عمده جامعه کشاورزی به تراکتور شد. همین امر بهانه‌ای شد تا فروچیو دست به کار ساخت تراکتور از خودروهای نظامی اوراقی بزند. ابتدا ساخت هر تراکتور یک ماه به طول می‌انجامید؛ اما در سال ۱۹۶۰ پیشرفت‌های اقتصادی ایتالیا به او فرصت ساخت ماهانه بیش از ۴۰۰ تراکتور را داد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آزمایش میزان حجم شش و ریه انسان

در این زمان فرچیو خود موتور تراکتورهای تولیدی‌اش را طراحی و مهندسی می‌کرد. از موفقیت‌های چشمگیر دیگر او می‌توان به تولید سیستم تهویه مطبوع و سیستم‌های گرمایشی ساختمان اشاره کرد.

لامبورگینی

انتقاد فروچیو از خودرو فراری

فروچیو که اکنون به فردی بسیار ثروتمند تبدیل شده بود کلکسیون‌های متعددی از اتومبیل‌های لوکس نظیرآلفا رومئو، لانچیا، مازراتی، فراری و مرسدس بنز را جمع‌آوری کرده بود؛ اما هرگز از رانندگی با آنها خوشنود نبود.

روزی فروچیو ناراضی از عملکرد کلاچ فراری ۲۵۰ جی‌تی‌اش به کمپانی‌ همسایه، انزو فراری رفت اما با برخورد سرد آنها روبه‌رو شد. مسلما آنها وقتی برای گوش سپردن به انتقادات و پیشنهادات یک سازنده تراکتور نداشتند. انزو به او پیغام داد که :«برو تراکتوراتو برون چون بلد نیستی ماشین برونی!»

t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی

لامبورگینی متولد می‌شود

فروچیو که از این برخورد توهین‌آمیز بسیار رنجیده خاطر شده بود تصمیم گرفت نخستین اتومبیل لامبورگینی با موتور ۱۲ سیلندر V شکل را بسازد. به عقیده او فراری چیزی بیش از آنچه او قادر به ساخت آن باشد نمی‌ساخت.  او از جیوتو بیتزارینی که  مهندسی بود که سابقا در فراری روی ساختن موتورهای  ۱۲ سیلندر V شکل کارمی‌کرد و بعد از درگیری با فراری از شرکت کنار گذاشته شده بود، درخواست کمک کرد.

حاصل همکاری او با لامبورگینی یک موتور ۳۵۰ اسب‌بخاری حیرت‌انگیز تمام آلومینیومی بود که به پروتو تایپی (نمونه اولیه) برای تمامی موتورهای آینده لامبورگینی تبدیل شد.

این موتور در سینه پروتوتایپ ۳۵۰ جی‌تی‌وی لامبورگینی جای گرفت. طراحی این مدل توسط فرانکو اسکالیونه انجام شد. ۳۵۰ جی‌تی‌وی در سال ۱۹۶۳ در اتوشو تورین به نمایش گذاشته شد. فروش آن درست یک سال بعد آغاز شد و به رقم چشمگیر ۱۳۰ دستگاه رسید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دستگاه گوارش بدن انسان چگونه کار می کند؟

دهه ۱۹۶۰ دهه پرشکوه فعالیت کمپانی با آینده‌ای بسیار درخشان به حساب می‌آید. مدل ۴۰۰ جی‌تی‌ و پس از آن ۴۰۰ جی‌تی ۲+۲ جایگزین ۳۵۰ جی‌تی شدند.

شهرت جهانی

این دو مدل آوازه شهرت لامبورگینی را جهانی کردند. در اثر درآمدزایی قابل توجه این دو مدل و تراکتورهای لامبورگینی بود که مدل افسانه‌ای میورا به مرحله تولید رسید؛ مدلی که نام لامبورگینی را برای همیشه در خاطره صنعت خودروسازی حک کرد؛ اتومبیلی که به حق بسیار جلوتر از زمان خود بود و ابرخودروساز‌های فراری و مازراتی را به حیرت وا داشت.

این شوک ناگهانی یک بار دیگر در سال ۱۹۷۳ در نمایشگاه اتومبیل ژنو با روی کار آمدن پروتو تایپ انقلابی کنتاش ال‌پی ۴۰۰ به همگان واردشد. تاثیر بسزای این مدل بر طراحی و مهندسی زمان خود امری است انکارناپذیر.

حتی امروزه کنتاش از جنجالی‌ترین اتومبیل‌های نمایشگاه‌های اتومبیل به حساب می‌آید. همین سرخ‌فام آتشین‌مزاج بود که برای نخستین بار درهای پروانه‌ای منحصربه‌فرد لامبورگینی را به نمایش گذاشت. همچنین ورودی‌‌های هوای عقب ویژه لامبورگینی با ساختار عمودی و موتور چهار لیتری نیرومند آن بر این مدل قرار گرفتند.

t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی

روزهای سخت

در سال ۱۹۷۴ در پی لغو قرارداد عظیم فروش تراکتور به آمریکای جنوبی، کمپانی با مشکلات عمده مالی روبه‌رو شد. همین امر درنهایت منجر به فروپاشی شد و فیات را به مالکیت آن درآورد. در دهه ۱۹۷۰ میورا یک بار دیگر به نجات کمپانی آمد و با فروش بالا به جبران کاستی‌های مالی پرداخت.

در این میان یک سرمایه‌گذار سوئیسی عنوان مالکیت کمپانی را از آن خود ساخت. در سال ۱۹۷۸ مالکان جدید ابراز ورشکستگی کردند. برادران ممیران کمپانی را خریدند و در همین حین کواترو والوو به صحنه آمد. در صف طویل مالکیت لامبورگینی کرایسلر نفر بعد بود و بر مدل دیابلو سرمایه‌گذاری کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استانداردهای میز و صندلی

مدل های بی همتا

تاثیرپذیری از کرایسلر بر طراحی، سیستم کنترل آلودگی و تکنیک‌های جدید تولید این دوران کمپانی کاملا محسوس است. مدل دیابلو نیز به موفقیت خیره‌کننده دیگر در کارنامه لامبورگینی تبدیل شد. در سال ۱۹۹۴ یک گروه سرمایه‌گذار اندونزیایی کمپانی را خرید. پس از آن در سال ۱۹۹۸ آئودی لامبورگینی را از آن خود ساخت و مدل بی همتای مورچیه‌لاگو را روانه بازار کرد.

t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی

مدل‌های جنجالی گالاردو و گالاردو اسپایدر در همین دوران در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ تولید شدند. مالکیت آئودی بر لامبورگینی تا به امروز نیز ادامه یافته است اما ظرفیت بی‌وقفه اتومبیل‌های تولیدی لامبورگینی گواه روشنی بر تلاش قابل تقدیر کارکنان کمپانی است که طی این سال‌ها با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار همچنان افتخاراتی را نصیب کمپانی ساخته‌اند.

معرفی انواع جدید خودروهای برند لامبورگینی

t لامبورگینی / از تراکتورسازی تا سوپراسپورت‌سازی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *