مشهورترین لقب امام زمان (عج) چیست؟ | القاب امام زمان (عج)

مشهورترین لقب امام زمان
t مشهورترین لقب امام زمان (عج) چیست؟ | القاب امام زمان (عج)

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید منجی بشریت، امام زمان (عج) دارای نام‌ها و القاب گوناگونی است که هرکدام از آن‌ها یک بُعد از شخصیت ایشان را معرفی می‌کند. حال قرار است یکی از مشهورترین لقب امام زمان را به شما معرفی کنیم که مسلمانان ایسان را با این خصلت بیشتر می‌شناسند.

پیشنهاد مطالعه: نام اسب حضرت مهدی (عج)

مشهورترین لقب امام زمان (عج) چیست؟

مشهورترین لقب امام زمان

قبل از دانستن مشهورترین لقب امام زمان بهتر است با کنیه‌های آن حضرت کمی آشنا شوید که به شرح زیر هستند:

  • ابوالقاسم، هم کنیه پیامبر(ص)
  • ابوعبدالله
  • اباصالح
  • مرحوم نورى
  • ابو ابراهیم
  • ابوالحسن
  • ابوتراب

حال می‌خواهیم مشهورترین لقب امام زمان را به شما معرفی کنیم، یعنی منتظر.

منتظر (مشهورترین لقب امام زمان)

از زبان امام جواد علیه السلام روایت شده که به حضرت مهدی (عج) لقب منتظَر داده شده است، چراکه می‌دانند که دوره غیبت برای او بسیار طولانی خواهد بود. مخلصان امت، با وجود این که این دوره طولانی خواهد شد، با صبر و ایمان به ظهور او امیدوار هستند و انتظار او را تا آخرین لحظه می‌کشانند؛ اما کسانی که شک دارند، به تردید فرو می‌ریزند و وجود وی را انکار می‌کنند.

همچنین، ایشان با لقب منتظِر نیز شناخته می‌شوند؛ زیرا همواره در انتظار اذن پروردگار برای ظهور و قیام برای برقراری عدل در جهان قرار دارند.

قائم یکی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

یکی دیگر از پرکاربردترین و مشهورترین لقب امام زمان، لقب «قائم» است که به معنای فردی است که قیام می‌کند و برای اصلاح جهان و نابودی ظلم و ستم برمی‌خیزد. این نام زیبا نشان دهندهٔ پیامبری و مبارزه‌ای است که در آینده با اهل ظلم و فساد مبارزه خواهد کرد. در میان جامعهٔ اسلامی، لقب «قائم آل محمد» نامی مورد توجه و شناخته شده است.

مهدی معروف ترین نام امام زمان (عج)

لقب مشهورترین امام زمان (عج)، که به اصل منجی بشریت شناخته می‌شود، “مهدی” است. معنای این لقب به هدایت یافته و هدایت‌دهنده است؛ به عبارت دیگر، بهترین نمونه از انسانی که به سوی معارف الهی هدایت شده و به عنوان آیینه‌ای از هدایت در اسلام شناخته می‌شود، امام مهدی (عج) است.

در روایتی آمده است: “قائم به دلیل هدایت مردم به اموری که از آن گمراه شده‌اند، مهدی نامیده می‌شود”. امام صادق (ع) همچنین فرموده‌اند: “به دلیل هدایت به تمامی امور پنهان، مهدی نامیده می‌شود”.

در واقع، مهدی کسی است که خداوند او را به هدایت رسانده و او را به صراط مستقیم و مسیر کمال و روحانیت و انسانیت هدایت کرده است. هدایت الهی در او به اوج رسیده و می‌تواند دیگران را هم به این مسیر هدایت کند، همان‌طور که پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: “لقب مهدی بر او گذاشته شده؛ چون او مردم را به سوی خداوند هدایت می‌کند”.

اباصالح یکی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

زمانی که متون روایی و منابع اسلامی را مطالعه می‌کنیم، به چنین نامی برای امام زمان (عج) اشاره نشده است، این نشان‌دهنده‌ی این است که خود شیعیان این لقب را برای امام زمان (عج) انتخاب کرده‌اند و در مختلف مناسبت‌ها او را با این نام فراخوانده‌اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یادی از ثمین باغچه‌بان؛ آهنگساز دوست بچه ها

البته، در برخی از کتب، یکی از نام‌های امام زمان (عج) را “اباصالح” ذکر کرده‌اند که ممکن است به دلیل این روایت باشد که امام صادق (ع) فرمودند: “هرگاه همراه خود را در سفر گم کردی، بانگ برآور: «اى اباصالح» یا «اى صالح»؛ خداوند رحمتش را بر تو فرود آورد؛ راه را به ما نشان ده”.

بقیه اللّه از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

لقب “بقیه اللّه” به معنای باقی ماندن چیزی یا کسی، از دیدگاه خداوند برای مردم، یکی از القاب امام زمان (عج) است. از نظر خداوند، هر چیزی که برای مردم مایه سعادت و خیر باشد، به عنوان “بقیه اللّه” در نظر گرفته می‌شود و به این دلیل که امام مهدی (عج) آخرین رهبر و امام شیعیان است، این نام برای او بسیار مناسب است.

ویژه‌تر اینکه امام مهدی (عج) تنها باقی مانده از سلسله پیامبران و امامان است، به همین دلیل در بسیاری از روایات، لقب “بقیه اللّه” به امام زمان (عج) اطلاق شده است.

یکی از روایات ذکر می‌کند: “زمانی که مهدی خروج کند، پشت به کعبه می‌ایستد و با او ۳۱۳ مرد جمع می‌شود. نخستین چیزی که تکلم می‌فرماید، این آیه است: «بقیه اللّه خیر لکم ان کنتم مؤمنین». سپس می‌گوید: «من بقیه اللّه و حجت و خلیفه او در میان شما هستم». پس هیچ کس بر او سلام نمی‌کند، مگر اینکه می‌گوید: «السلام علیکم یا بقیه اللّه فی ارضه».

حجّه اللّه از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

حضرت مهدی (عج) به عنوان آخرین حجت الهی شناخته می‌شود؛ به همین دلیل به او حجه اللّه و حجه بن الحسن العسکری نیز گفته می‌شود. البته تمامی پیامبران نیز حجت الهی هستند؛ زیرا وجود آن‌ها، احتجاج خداوند بر بندگان است و برای اینکه بندگان به راه راست هدایت شوند، حجتهای الهی بر آن‌ها می‌باشند. بر اساس روایات فراوان از منابع حدیثی شیعه، کره زمین هیچگاه بی‌حجت نخواهد بود:

“لو بقیت بغیر امام لساخت”؛ به این معنا که اگر زمین خالی از حجت باشد، اهلش را فرو می‌برد. حجت در اینجا به معنای پیروزی و سلطنت خدا بر خلق است، که اشاره به پیروزی حضرت بر تمامی بشریت دارد. نیز نقش نگین انگشتر امام مهدی (عج) به عنوان “انا حجه اللّه” است.

صاحب الزمان

صاحب الزمان به این دلیل برای امام مهدی (ع) انتخاب شده است که ایشان امام زمان عصر هستند؛ یعنی امامی که در زمان خود ظهور کرده و رهبری مسلمانان را بر عهده دارد.

همانطور که از منابع حدیثی شنیده‌ایم، زمین هیچگاه از حجت خالی نمی‌باشد و در هر زمان، یک نفر از اولیای الهی در زمین حضور دارد که به اذن خداوند، حجت و خلیفه الهی در زمین می‌باشد. به همین دلیل، صاحب الزمان به معنای امام زمان و حجت الهی بر روی زمین است و اطاعت از او برای تمامی شیعیان واجب است.

صاحب الامر مشهورترین لقب امام زمان

از این این لقب را به امام زمان داده‌اند که ایشان همان رهبر و پیشوایی است که خداوند برای راهنمایی بندگانش فرستاد و پیروی از ایشان را بر آن‌ها واجب کرد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا و پیامبرش و صاحبان امر، پیروی کنید».

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
20 گنبد از مشهورترین گنبدهای جهان

خلف صالح

این نام یکی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان است که در سخنان ائمه اطهار بیشتر نمایان است. امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: خلف صالح از فرزندان من است. مهدیِ این امّت اوست. نامش محمد و کنیه‌اش، ابوالقاسم است که در آخرالزمان، قیام خواهد کرد.

وارث

اگر بخواهیم یکی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان را به شما معرفی کنیم، به وارث اشاره می‌کنیم. این لقب را در برخی از دعاها و مناجات نیز ممکن است دیده باشید.

موعود (مشهورترین لقب امام زمان (عج))

در هر دین که جستجو کنید امام زمان (عج) را با لقب موعود خواهید دید. امام سجاد (ع) در تفسیر آیه وَ ما تُوعَدُون، دلیل این نام گذاری را این چنین بیان می فرمایند: مقصود، قیام قائم آل محمد(ص) است که وعده ظهور او به همه پیامبران و امت‌های گذشته داده شده است. همچنین، در زیارت آن حضرت آمده است: سلام بر آن مهدی که خداوند وعده داده است که به واسطه او بین همه مردم، وحدت و یکپارچگی ایجاد کند.

باسط

یکی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان (عج)، باسط است. این لقب به این معنا است که وجود ایشان برکات و نعمت‌ها را گسترده می‌سازد. به این معنا که در زمان حکومت امام زمان عدل و داد در جهان گسترده خواهد شد.احکام حیات بخش اسلام در سرتاسر عالم مورد توجه قرار گرفته و زمینه تشکیل حکومت واحد جهانی بر اساس قوانین الهی فراهم خواهد آمد.

نور آل محمد (ص)

این لقب حضرت مهدی (عج) ریشه‌ی قرآنی دارد. اگرچه نام آن حضرت در قرآن ذکر نشده است اما در روایات مربوط به تفسیر آیات، در موارد متعدد برخی از آیات به اعمال و ویژگی‌های آن حضرت تفسیر یا تأویل یا تطبیق شده است.

به عنوان مثال آیاتی چون واللّه متمّ نوره (خدا نور خودش را کامل خواهد ساخت) یا اشرقت الارض بِنور ربّها (زمین به نور پروردگارش روشن می گردد) و یهدی اللّه بنوره من یشاء (خداوند هرکس را که بخواهد با نور خودش هدایت می‌کند) به ولایت حضرت قائم (عج) و ظهور و ارشادات آن حضرت تفسیر شده است.

غائب مشهور ترین لقب امام زمان (عج)

غایئب یکی دیگر از لقب‌های معروف امام زمان است که به معنای ناپیدا و غیرظاهر است. زمانی که ستم کاران و ظالمان نتوانستندنورانیّت دوازدهمین حجّت بر حقّ الهی را تاب بیاورند تصمیم به قتل منجی بشریت گرفتند. اما خداوند با قدرت و حکمت بی بدیل خود تصمیم به غیبت آخرین حجتش گرفت و او را از نظرها پنهان کرد. از همین رو امام دوازدهم به امام غائب معروف شد.

منتقم از معروفترین القاب امام زمان (عج)

منتقم یکی دیگر از القاب امام زمان است که رسول اکرم در این باره فرموده‌ند: “از جمله اوصاف مهدی آل محمّد(عج) این است که انتقام مظلومان را از ستم گران خواهد گرفت. افزون بر این، خود امام عصر(عج) به احمد بن اسحاق نوشتند: من از دشمنان خداوند، انتقام خواهم گرفت.”

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اینفوگرافی؛ عجیب‌ترین شهر‌های ایران

داعی از القاب امام زمان (عج)

در یکی از زیارت‌ها با تعبیر «داعِیَ اللّه» از امام مهدی(عج) یاد شده است: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعِیَ اللّه. دلیل این نامگذاری این است که آن حضرت از طرف پروردگار ماموریت دارد تا مردم را به سوی خدا فراخواند.

تمام از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

دلیل اینکه این لقب را به حضرت مهدی داده‌اند این است که که آن حضرت در کمالات اخلاقی، سجایای انسانی، شرافت نسب و خاندان، شوکت و عظمت، رأفت و محبّت و قدرت و سلطنت تام و بی عیب است و احدی از انبیا و اولیا به آن حدّ دست نیافته اند و توفیقی که امام زمان(عج) در اجرای احکام الهی پیدا کرده هیچ یک از پیامبران و اوصیا پیدا نکرده است.

ناطق

این لقب که یکی از مشهورترین لقب امام زمان (عج) است در زیارت عاشورا نیز ذکز شده است. «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام مهدی ناطق؛ از خداوند متعال درخواست می‌کنم که توفیق انتقام گرفتن از دشمنان شما را به همراه امام و راهنمای ناطق روزیام کند».

این لقب از آن رو به امام زمان (عج) داده شده است که ائمه قبلی بر اثر تسلط دشمنان، قادر به بیان بسیاری از امور و اسرانبودند؛ چون خطرهای فراوانی اساس اسلام را تهدید می‌کرد.

اما حضرت مهدی (عج) وقتی ظهور کنند از چنان قدرت و عظمتی برخوردار خواهند بود که تمام طاغوت‌ها را سرکوب کرده، همه علوم و معارف را بدون هیچ گونه نگرانی بیان، و حکم خداوند را جاری می‌فرمایند.

مأمول از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

مأمول یعنی آرزو شده و کسی که مردم به او امید بسته‌اند و چشم انتظار او هستند. همه مردم دنیا چشم انتظار قیام آن منجی بزرگ هستند تا با ظهور خویش ستم و تبعیض را از سرتاسر جهان برطرف ساخته و دنیا را پر از عدل و داد سازد.

در قسمتی از زیارت گران قدر «سلام علی آل یس» آمده است: «سلام بر تو ای امام امین. درود بر تو ای مقدّم بر همه عالم که تمام مخلوقات در آرزوی تو به سر می ‌رند».

پیشنهاد مطالعه: انشا درباره امام زمان

برخی دیگر از مشهورترین لقب امام زمان (عج)

مشهورترین لقب امام زمان

  • وجه‌الله: مظهر جمال و جلال خدا، سمت و سوى الهى که اولیاى حقّ رو به او دارند.
  • باب‌الله: دروازه همه معارف الهى، درى که خدا جویان براى ورود به ساحت قدس الهى، قصدش می‌کنند.
  • نورالله: نور خاموشى‌ناپذیر خدا، ظاهر کننده همه معارف و حقّایق توحیدى، مایه هدایت ره‌جویان.
  • سلاله النّبوّه: فرزند نبوّت، باقیمانده نسل پیامبران.
  • عین الحیوه: چشمه زندگى، منبع حیات حقّیقى.
  • صاحب الزّمان: اختیاردارِ زمانه، فرمانده کل هستى به اذن حقّ.
  • ناموس العصر: نگهدارنده زمان، کیان هستى دوران.
  • نظام الدین: نظام بخش دین.
  • یعسوب المتقین: پیشواى متقین
  • مُظهِِرُ الفضایح : به معنی آشکار کننده رسوایی ها

امیدواریم که این اطلاعات توانسته باشند به سوالات شما درمورد مشهورترین لقب امام زمان (عج) پاسخ دهند.

t مشهورترین لقب امام زمان (عج) چیست؟ | القاب امام زمان (عج)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *