بزرگ ترین کشور جهان کدام است؟ | لیست بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب

بزرگ ترین کشور جهان
t بزرگ ترین کشور جهان کدام است؟ | لیست بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب

شاید این سوال شما هم باشد که بزرگ ترین کشور جهان کدام است؟ کشورهای زیادی با مساحت‌های گوناگون در جهان واقع شده است که حال در این مطلب قرار است با 10 تا از بزرگ ترین کشور جهان آشنا شوید. به طور کلی این 10 کشور به تنهایی بیش از 49 درصد از مساحت کل زمین را به خود اختصاص داده‌اند. پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: کوچکترین کشور جهان

10 مورد از بزرگ ترین کشور جهان

برای دانستن پاسخ این سوال که بزرگ ترین کشور جهان کجاست کافی است کمی صبور باشید تا در ادامه آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

1. روسیه

بزرگ ترین کشور جهان

روسیه با مساحت 17.098.242 کیلومتر مربع در رتبه ی نخست این لیست قرار دارد. این کشور که به تنهایی ۱۱ درصد از مساحت کل کره زمین را به خود اختصاص داده است. روسیه به اندازه‌ای وسیع است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگر آن در قاره اروپا واقع شده است. این کشور با کشورهای متعددی از جمله نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره شمالی مرز مشترک دارد.

تنوع جغرافیایی و فرهنگی این کشور، آن را به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کشورهای جهان تبدیل کرده است، که نقش بسیار مهمی در صحنه بین‌المللی دارد و تأثیرات وسیعی بر جهان دارد.

بزرگ ترین کشور جهان

2. کانادا

کانادا با مساحت9.984.670 کیلومتر مربع، در رتبه دوم بزرگ ترین کشور جهان از نظر وسعت قرار دارد. این کشور، همانند روسیه، در نیمکره شمالی زمین و در مجاورت قطب شمال قرار دارد و از لحاظ آب و هوایی یکی از کشورهای سردسیر جهان است. با مساحتی حدود 10 میلیون کیلومتر مربع، کانادا بزرگترین کشور قاره پهناور آمریکا است و حدود 36 میلیون نفر جمعیت دارد.

این کشور را می‌توان به عنوان تمثیلی از تنوع جغرافیایی و طبیعی در نظر گرفت؛ از کوهستان‌ها و جنگل‌ها تا دشت‌ها و یخچال‌های قطبی، همه در بخش‌های مختلف کانادا قابل مشاهده هستند. سفر از شمال تا جنوب این کشور، تجربه‌ای بی‌نظیر از تنوع پوشش گیاهی و دمایی است که به خوبی می‌توان آن را از نزدیک تجربه کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دوستی خاله خرسه،داستان ضرب المثل های فارسی

3. ایالات متحده‌ی آمریکا

آمریکا کشوری در قاره آمریکای شمالی و با مساحت 9.984.670 کیلومتر مربع سومین کشور از بزرگ ترین کشور جهان به شمار می‌رود. ایالات متحده، کشوری است که در شمال به کانادا و در جنوب به مکزیک دارای مرز است. این کشور علاوه بر این، مرزهای آبی با کشورهایی چون باهاما، کوبا و حتی روسیه نیز دارد.

سالانه، حدود 60 میلیون گردشگر به ایالات متحده سفر می‌کنند و این کشور از صنعت گردشگری بیش از 210 میلیارد دلار درآمد به دست می‌آورد. از جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌توان به دره گرند کنیون، آبشار نیاگارا، مجسمه آزادی و کاخ سفید اشاره کرد که هر یک از آن‌ها جاذبه‌های بی‌نظیری برای گردشگران جهانی به شمار می‌آیند.

4. چین

این کشور با مساحت 9،596،960 در رده‌ی چهارم بزرگترین کشور جهان قرار گرفته است. چین، ایالات متحده آمریکا و کانادا، هر یک کمتر از هفت درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند. اما از بین این سه کشور، چین کوچک‌ترین مساحت را دارد با 9/6 میلیون کیلومتر مربع. این کشور با 14 کشور مرز مشترک دارد؛ افغانستان از شرق، روسیه از شمال، و ویتنام از جنوب. علاوه بر این، چین بزرگترین کشور قاره آسیا نیز محسوب می‌شود.

5. برزیل

بزرگترین کشور آمریکای لاتین، برزیل است که بیش از 8.51 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور خاصیت خاصی دارد که در آن بزرگترین جنگل‌های بارانی جهان، یعنی آمازون، واقع شده است. جنگل آمازون با تنوع وسیعی از گیاهان و جانوران، اندازه‌ای بسیار بزرگ دارد که سیاحان و دانشمندان در آن تمدن‌هایی انسانی را کشف کرده‌اند که تاکنون هیچ ارتباطی با جهان خارجی نداشته‌اند. همچنین، در سواحل شرقی برزیل، سواحل دریای آتلانتیک به وسعت حدود 8000 کیلومتر قرار دارد. اکثر شهرهای بزرگ برزیل، از جمله ریو دو ژانیرو و سائو پائولو، در نزدیکی این سواحل واقع شده‌اند و این شهرها با زیبایی‌های خود گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

6. استرلیا

استرالیا (Australia) ششمین کشور از بزرگ ترین کشور جهان است، این کشور بخش عظیمی از قاره اقیانوسیه را به خود اختصاص داده و مساحتی در حدود 7.6 میلیون کیلومتر مربع دارد. نماد اصلی این کشور کانگورو است، استرالیا پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی دارد و دلیل این همه تنوع شرایط آب و هوایی این کشور پهناور است. استرالیا در میان آب‌های اقیانوس قرار دارد و به همین دلیل با هیچ کشور مرزی مشترک در خشکی ندارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دردسرهای مونالیزا!

استرالیا سومین کشور پهناور انگلیسی زبان در جهان است که حدود 26 میلیون نفر جمعیت دارد که در مقایسه با مساحت این کشور جمعیت کمی است. جمعیت کم و وسعت زیاد این کشور باعث شده، استرالیا به عنوان یکی از بزرگ ترین کشور جهان در فهرست کشورهای مهاجر پذیر قرار بگیرد.

7. هند

هند، دومین کشور پرجمعیت و هفتمین کشور از بزرگ ترین کشور جهان بر اساس مساحت در جهان است. مرزهای این کشور در گذشته صده سال چندین بار تغییر کرده و هنوز هم منطقهٔ جنوبی کشمیر (که با پاکستان اختلاف دارد) را به عنوان قسمتی از خود می‌شناسد و کنترل کامل آن در دست هند است. بدون در نظر گرفتن کشمیر، مساحت کل هند حدود 3.29 میلیون کیلومتر مربع است. این کشور با چین، بنگلادش، پاکستان و نپال مرز مشترک دارد و جغرافیای آن از کوه‌های هیمالیا تا سواحل استوایی شبه‌قاره هند متغیر است. به لحاظ جغرافیایی، هند یک شبه‌قاره مستقل است و تحقیقات جغرافیایی نشان می‌دهد که هند و همسایگانش در گذشته توسط دریا از آسیا جدا شده بودند.

8. آرژانتین

آرژانتین، ب مساحت 2.780.400 کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آمریکای جنوبی و هشتمین کشور از بزرگ ترین کشور جهان است، با کشور شیلی در غرب و بولیوی، پاراگوئه و برزیل در شمال به ارتباط است. همچنین کشور اروگوئه و اقیانوس اطلس نیز در شرق آرژانتین واقع شده‌اند. هر ساله، حدود هفت میلیون نفر به آرژانتین سفر می‌کنند و این کشور از صنعت گردشگری پنج میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. «آبشار ایگواسو»، «یخچال طبیعی پریتو مورنو»، «محله لا بوکا» در بوئنوس آیرس و پارک ملی «تیرا دل فوئگو» از جاذبه‌های گردشگری برجسته آرژانتین محسوب می‌شوند.

9. قزاقستان

قزاقستان، کشوری با وسعت بی‌نظیر، به عنوان بزرگ ترین کشور جهان محصور در خشکی شناخته می‌شود. با مساحتی بالغ بر 2.72 میلیون کیلومتر مربع، این کشور شامل دشت‌ها و ارتفاعات وسیعی است. اقلیم قزاقستان طول سال خشک و خنک است، اما به طور کلی این کشور به عنوان یک بیابان شناخته نمی‌شود. دماهای مختلفی در طول سال در قزاقستان حاکم است، اما دمای آن همواره به اندازه‌ای که شمالی‌ترین همسایه‌اش یعنی روسیه، سرد نیست. قزاقستان، سابقاً عضو جمهوری‌های شوروی سوسیالیستی بوده و بیشتر به دلیل بزرگ ترین کشور جهان محصور در خشکی و تنها کشور محصور در خشکی در این فهرست شناخته می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگرانی همیشگی یا اضطراب فراگیر چیست؟

10. الجزایر

الجزایر، کشوری با تاریخی بسیار پرفراز و نشیب، در رتبه دهم از بزرگ ترین کشور جهان قرار دارد. این کشور عربی با مساحتی بالغ بر 2.3 میلیون کیلومتر مربع در قلب قاره آفریقا واقع شده و به عنوان پهناورترین کشور قاره سیاه شناخته می‌شود. تقریباً 99 درصد از جمعیت الجزایر، مسلمانانی هستند که بیش از ۴۳ میلیون نفر از آنها اعمال دینی خود را در این سرزمین عمل می‌نمایند و اغلب آنان از فرقه سنی می‌باشند.

این کشور با مرزهای مشترک با کشورهای لیبی، نیجر، مالی، مراکش و موریتانی همسایه است و نوار ساحلی کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد. الجزایر، به عنوان یک کشور عرب زبان، در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است و این ارزش‌های تاریخی و فرهنگی غنی، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این سرزمین محسوب می‌شوند.

بزرگ ترین کشور جهان

پیشنهاد مطالعه: بزرگ ترین رود جهان

کلام آخر

به طور خلاصه، بزرگ ترین کشور جهان از لحاظ مساحت و جمعیت، از تنوع فرهنگی و جغرافیایی بی‌نظیری برخوردارند. از روسیه با وسعت خود تا چین با جمعیت زیاد، از کانادا با مناظر طبیعی فراوان تا ایالات متحده با رهبری در اقتصاد و فناوری، این کشورها هر یک ویژگی‌ها و اهمیت‌های خود را در جهان دارند. هر یک از این بزرگ ترین کشور جهان نقش مهمی در اقتصاد جهانی، سیاست بین‌المللی، و توسعه اجتماعی دارند و تأثیرات گسترده‌ای روی جهان دارند. این کشورها با تاریخ و فرهنگ غنی خود، همچنین به عنوان مرکزهای تجاری و فرهنگی، نقش مهمی در شکل‌گیری جهان دارند و همواره مورد توجه و مطالعه بسیاری از محققان و افراد سراسر جهان قرار دارند.

بزرگ ترین کشور جهان

t بزرگ ترین کشور جهان کدام است؟ | لیست بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *