معرفی سایت کاخ گلستان

t معرفی سایت کاخ گلستان

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

Golestan Palace site nojavanha.jpg

 کاخ گلستان مجموعه ای از کاخ های باقی مانده از پادشاهان ایران است که در بخش قدیمی شهر تهران قرار دارد. اگر چه تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی بر می گردد و در سلسله های بعد کم یا بیش نیز مورد توجه واقع شده تا اینکه در عهد کریم خان زند این مجموعه با ساخت دیوانخانه ای دچار تغییرات اساسی گردیده ولی اهمیت واقعی ارگ را می توان به دوران آقا محمدخان قاجار نسبت داد.

این حرکت آقا محمد خان به اهمیت ارگ سلطنتی بیش از پیش افزوده و در عهد فتحعلی شاه قاجار هم به خاطر تاج گذاری وی در این شهر و هم به واسطه خیالات شکوهمند این پادشاه کاخ گلستان توسعه بیش تر و آراستگی بهتری را تجربه کرد.

در عهد ناصرالدین شاه قاجار کاخ گلستان به واسطه مدت حکومت وی ( قریب به 49 سال ) و دیدار او به عنوان اولین پادشاه ایران از اروپا در سه سفر خود به سال های 1290 ، 1295 و 1306 ه.ق دستخوش تغییرات اساسی و متاثر از اروپا گردید.

اگر چه در دوران سه پادشاه آخر سلسله قاجاریه ( مظفرالدین شاه، محمد علی شاه و احمد شاه قاجار ) تا انقراض این سلسله  ارگ سلطنتی از لحاظ معماری تغییرات خاصی را به خود ندید ولی تاریخ آن با وقایع سیاسی فوق العاده موثری مانند انقلاب مشروطه و تبعات ناشی از آن توام و عجین گردید که بخشی جدایی ناپذیر از حافظه تاریخی ملت ایران را تشکیل می دهد.

ارگ سلطنتی در سال های بعد از انقراض سلسله قاجار و به روی کار آمدن سلسله پهلوی شاهد تاج گذاری پهلوی اول و پهلوی دوم و همچنین بعضی از تغییرات و تصرفات در بافت خود بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کابل های جفت به هم تابیده (twisted-pair)-درس اول

با این اوصاف، کاخ گلستان با قدمتی که از لحاظ حافظه تاریخی به 442 سال می رسد یکی از منحصر به فرد ترین مجمو عه های تاریخی ایران می باشد.

کاخ گلستان علاوه بر مجموعه معماری باارزشی که دارد محل نگهداری اشیا، وسایل، اسناد و عکس های با ارزشی از آن دوران است.

سایت این کاخ ارزشمند با بخش های مختلفی سعی در آشنایی مخاطبان با این مجموعه نموده است. در این سایت می توانید با پیشینه هر کاخ به صورت مستقل، بخش اسناد خطی، بخش اسناد تصویری، بخش بازدید مجازی و……. آشنا شوید.

برای بازدید سایت کاخ گلستان می توانید به این نشانی مراجعه کنید:

http://golestanpalace.ir/home.html

t معرفی سایت کاخ گلستان
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “معرفی سایت کاخ گلستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *