معرفی مکان های دیدنی ایران؛ دریاچه نئور (۱)

دریاچه نئور
t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ دریاچه نئور (۱)

در فصل تابستان و گرما یکی از بهترین نقاط برای گذران اوقات فراغت رودخانه ها و دریاچه ها است تا بتوانیم از گرمای هوا فرار کنیم و در هوای مطبوع کمی استراحت و تفریح کنیم. یکی از این دریاچه های زیبا دریاچه نئور است.

دریاچه نئور

در نزدیکی شهر اردبیل دریاچه ای بزرگ وجود دارد که به نام نئور معروف است. ریشه اسم نئور هم مغولی است و هم ترکی.

در زبان مغولی به دریاچه نئور می گویند اما در شاخه ای از زبان گسترده ترکی به دریاچه ای که از ورود رودخانه ای درست نشده باشد نئور گفته می شود. البته مشخص نیست نام این دریاچه از کدام زبان گرفته شده است.

موقعیت دریاچه نئور

این دریاچه بزرگ در بین مرز دو استان گیلان و اردبیل واقع است و به صورت دقیق تر در بین شهرستان های تالش و خلخال قرار گرفته است. این دریاچه در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در یکی از دره های بیشمار کوهستان این منطقه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

این دریاچه در تابستان و پاییز و زمستان به دو دریاچه بزرگ و کوچک تبدیل می شود ولی با شروع بهار و بارندگی ها دو دریاچه به هم می پیوندند.

پوشش گیاهی و جانوری

سازمان حفاظت محیط زیست، این دریاچه را به دلیل اکوسیستم جالب و منحصر به فرد جزو مناطق حفاظت شده معرفی کرده است. زنبورداری، کشاورزی و دامداری در این منطقه از ارزش زیادی برخوردار است.

در آب این دریاچه هر ساله برای کنترل جمعیت نوعی آبزی تعداد زیادی بچه ماهی قزل‌آلا در آب ها رها می کنند تا تعادل آبزیان دریاچه نئور برقرار شود. در ماه شهریور مسابقه ماهیگیری برگزار می شود و همه ماهی های قزل‌آلای رنگین کمانی شکار می شوند. زیرا با سرد شدن هوا آب دریاچه یخ می زند و اگر ماهی ها در دریاچه باقی بماند همگی از بین می روند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
13 اصل اساسی انتخاب رنگ که هرکس باید بداند!

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – سوسن قریشی
عکس: سایت الی‌گشت

t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ دریاچه نئور (۱)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *