معرفی مکان های دیدنی ایران؛ قره کلیسا

قره کلیسا
t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ قره کلیسا

موقعیت کلیسا

قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در روستایی به نام قره کلیسا بنا شده است. به دلیل اهمیتی که این بنا داشته نام روستا را هم به نام کلیسا گذاشتند.

علاوه بر وجه تقدس، این مکان از نظر ویژگی های معماری نیز چشمگیر است. حجم پردازی ها در این محل به نوبه خود از کم نظیر ترین پرداخت های هنرهای تجسمی به حساب می آیند.

وجه تسمیه

برخی از محققان و زبان شناسان بر این باورند که وقتی واژه «قره» به عنوان پیشوند اسم مکان به کار برود معنای بزرگ را خواهد داشت. پس قره کلیسا یعنی کلیسای بزرگ.

برخی دیگر معتقدند به دلیل اینکه گنبدهای مخروطی و دیواره شرقی کلیسا از سنگ سیاه ساخته شده این نام به آن داده شده است؛ قره به معنای سیاه است و قره کلیسا یعنی کلیسای سیاه.

تاریخچه قره کلیسا

طبق بررسی ها و تحقیقات جامع باستان شناسی که روی کلیسا و بنای آن صورت گرفته است معلوم شد که آن اولین کلیسای جامع در جهان مسیحیت به شمار می رود. این موضوع خود بر ارزش تاریخی و معنوی این محل می افزاید.

مورخ معروف ارمنی، موسی خورنی، تاریخ ساخت کلیسا را در زمان پیدایش مسیحیت اعلام می کند.

در بین سال های ۴۰ تا ۴۳ میلادی مبلغی مسیحی به نام تاتائوس مقدس برای تبلیغ آیین مسیحیت به شمال غربی ایران وارد شد اما پادشاه وقت ارمنستان او را به قتل رساند.

هر ساله در اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه که از نظر تاریخی مصادف با به قتل رسیدن تاتائوس است این کلیسا میزبان ارمنیان از سراسر دنیا و سفیران کشور های مسیحی ساکن در ایران است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جوانی پوست با چای سفید!

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – سوسن قریشی
عکس: سایت تفرجنامه

t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ قره کلیسا
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *