گشتاور/ منظور از گشتاور خودرو چیست؟

t گشتاور/ منظور از گشتاور خودرو چیست؟
t گشتاور/ منظور از گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور در جسمی که به دور محوری می چرخد، برابر حاصل ضرب «برداری» نیروی وارد شده بر آن جسم ضرب در فاصله نقطه اثر نیروی روی جسم تا محور چرخش جسم است. بنابراین تعریف گشتاور یک مفهوم برداری است و واحد آن هم نیوتن متر است؛ یعنی نه تنها اندازه مشخصی دارد بلکه «جهت» هم دارد.

فرض کنید می خواهید یک پیچ خیلی محکم را با کمک آچار باز کنید. برای اینکه بتوانید آچار و پیچ را به حرکت در آورید، باید با کمک نیرویی که به آچار وارد می کنید گشتاور تولید کنید.

گشتاور

اگر پیچ خیلی سفت باشد، باید گشتاور بیشتری تولید کنید. برای بیشتر کردن آن دو تا راه دارید که گرچه ممکن است از نظر علمی دلیل آن را ندانید اما حتما هر دو راه را از بچگی بلد بوده اید: یا باید زور بیشتری بزنید (یعنی نیرو را بیشتر کنید) یا اینکه آچار بلندتری انتخاب کنید (یعنی فاصله نقطه اثر نیرو روی جسم تا محور چرخش را افزایش دهید). در هر دو صورت، گشتاور افزایش می یابد و به نیروی مقاوم اصطکاک میان پیچ و مهره غلبه می کند.

در مورد موتور خودرو، نیرویی که از احتراق درون موتور ایجاد می شود معادل زوری است که شما به آچار می زدید و بازوی میل لنگ (که بر اثر نیروی موتور می چرخد) هم حکم بازوی آچار را دارد. یک نکته فنی درباره موتور خودرو وجود دارد و آن هم اینجاست که گشتاور حاصل از نیروی یک پیستون و سیلندر، مدام کم و زیاد می شود و باعث نوسان میل لنگ خواهد شد.

برای رفع این مشکل دو راه داریم

۱- یا تعداد سیلندرها را بیشتر کنیم تا برآیند نیروهای هر کدام از آنها مجموع نیروی یک دست تری به بازوهای میل لنگ وارد کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چراغ های عجیب و غریب

۲- راه دیگر هم افزودن یک قطعه سنگین (چرخ طیار) به مجموعه در حال گردش است؛ اینرسی حرکتی این قطعه سنگین باعث می شود نوسان حاصل از افت و خیز نیروی پیستون ها و سیلندرها کمتر شود.

گشتاور

اسب بخار

توان موتور خودرو با واحد «اسب بخار» سنجیده می شود اما این اسب های بخار تنها فاکتور مهم در شتاب خودرو نیستند. برای اینکه بتوانیم درباره شتاب چند خودرو با اسب های بخار مساوی قضاوت کنیم بهتر است گشتاور آنها را با هم مقایسه کنیم؛ هرچه گشتاور بیشتر باشد (همان طوری که پیچ سفت بهتر باز می شود) نیروی وارده به جعبه هم بیشتر خواهد بود و خودرو شتاب بهتری خواهد داشت.

t گشتاور/ منظور از گشتاور خودرو چیست؟
4.1/5 - (29 امتیاز)

‫17 نظر ارسال شده در “گشتاور/ منظور از گشتاور خودرو چیست؟

  1. مسعود :

    agha pas age injuriye masalan moghayeseye beyne azera grandure ba bmw 320i ham ghodrat o ham gashtavar o ham hajme motor o ham tedad silanre azera bishtare, pas chera shetabe 320i bishtare?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *