مهارت های یادداشت برداری در کلاس

t مهارت های یادداشت برداری در کلاس
t مهارت های یادداشت برداری در کلاس

با این که از دانش آموزان و حتی دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یا دداشت‌ برداری خوب پا به مراکز تحصیلی بگذارند اما همیشه این طورنیست. مدارس این توانایی را ایجاد نمی‌کنند بنابراین یاد گیری مهارت های خوب گوش دادن و یادداشت برداری در کلاس از ضرورت های مطالعه و پژوهش است. پس به یک سری نکات که برای شما نوجوان های عزیز بیان می کنم خوب دقت کنید.

 سعی کنید شنونده فعال و مثبت باشید.

چگونه؟ در ردیف‌های اول بنشینید، نه چیزی بخوانید ونه صحبت کنید. در طی 20 دقیقه دوم (یعنی معمولا زمانی که توجه خود را از دست می‌دهید) و تا آخرین دقایق تا زمان ارائه خلاصه یا نتیجه‌گیری توجه ویژه خود را حفظ  کنید.

سعی کنید  یادگیرنده فعال و مثبت باشید.

چگونه؟ با علاقه به مطالب درسی با طرح پرسش‌هایی برای دریافت پاسخ در کلاس شرکت کنید.شما می‌توانید این کار را با فکر کردن درباره موضوع درسی  و پیش‌قدم شدن در ارائه کنفرانس و از قبل خوانی مطالب درسی انجام دهید (اگر حفظ کردن مطالب برای شما سخت است، اجرای این مورد به ویژه برایتان سودمند است.)

سعی کنید با توجه ویژه به مطالب اصلی، یادداشت های دقیق بردارید.

چرا؟ ممکن است نکته اصلی آن جا باشد، اگرچنین است، آن را یادداشت کنید.

علاوه بر آن در پی نکات تأکیدی برآیید یعنی یافتن آن نکات از لا به لای کلام استاد، زبان بدنی یا آن چه در چهره و حرکات دست و بدن او مشهود است و یا زمانی که استاد مطلبی را به دقت از روی یادداشت هایش برای شما می‌خواند. اگر فکر می کنید نکته اصلی را دریافت نکرده اید، یادداشت‌هایتان را به همکلاسی هایتان یا استاد نشان دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
هوش اجتماعی پسران

مهارت های یادداشت برداری در کلاس

سعی کنید هنگام یادداشت برداری در کلاس بین مطالب کمی فضای خالی بگذارید.

چرا؟ شما باید برای نوشتن مطالب به زبان خودتان و افزودن آن به یادداشت‌هایتان به حد کافی جا داشته باشید. این روش به شما کمک می‌کند تا با یکپارچه کردن مطالب فعلی با آن چه از قبل می‌دانستید، در سطحی عمیق تر بیاموزید. همچنین گذاشتن فضای اضافی در یادداشت‌هایتان، یافتن مطالب را به هنگام مطالعه برایتان آسان تر می‌کند.

سعی کنید در خلال 24 ساعت برای هر کلاس 10 دقیقه یادداشت های خود را مرور کنید.

چرا؟ زیرا  درغیر این صورت شما 50 تا 80 درصد از مطالب را از دست می‌دهید.

سعی کنید یادداشت‌های خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید به طور مؤثری مطالعه کنید.

چگونه؟ قسمت وسیعی از حاشیه سمت راست صفحه را خالی بگذارید، این جا جای نوشتن پرسش‌هایی است که به هنگام خواندن برایتان مطرح می‌شود.  پشت صفحه را خالی بگذارید تا صفحه را به راحتی برگردانید. یادداشت‌ها را بپوشانید یا صفحه را به پشت برگردانید و به پرسش‌هایی که ضمن مطالعه طرح کرده‌اید، پاسخ دهید.

یادداشت برداری در کلاس  جزء ضروری یادگیری و مطالعه کار آمد در مدرسه و دانشگاه به شمار می آید. 

1- فعالانه به درس گوش دهید. اگر ممکن است قبل از نوشتن فکر کنید ولی مراقب باشید از یادداشت برداری عقب نمانید.

2- ذهن خود را نسبت به مطالبی که با آن مخالفید باز بگذارید. اجازه ندهید بحث کردن در یادداشت برداری شما مداخله کند.

3-  اگر پرسشی مربوط به موضوع برایتان طرح شده، آن را بپرسید.

4- از روش استاندارد یادداشت برداری _ شامل نقطه گذاری ها، اختصارات، حاشیه ها و غیره استفاده کنید و آن را در خود بپرورانید. 

5- یادداشت ها را در دفتری بزرگ نگهداری کنید. تنها حُسن دفترچه های کوچک در آسانی حمل آن ها است ولی برای هدف اصلی شما مناسب نیستند. دفتر بزرگ به شما امکان می دهد حاشیه گذاری مناسی را رعایت کنید.

6- هر گاه از بخشی از صفحه به بخش دیگر همان صفحه می رسید یک جای خالی باقی بگذارید تا در صورت لزوم در آینده آن را با مطالب تکمیل شده پر کنید. هدف شما یادداشت برداری مفید است و نه صرفاً نگهداری اوراق!

7- سعی نکنید از تمام مطالب استاد یادداشت بردارید. این کار در وهله اول غیر ممکن و در وهله دوم غیر ضروری است زیرا تمام مطالب از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. بیش تر وقت خود را صرف گوش دادن و یادداشت برداری از نکات مهم و اصلی کنید. اگر شما با حداکثر سرعتتان یادداشت بردارید، شنونده خوبی نخواهید بود. گر چه گاهی نوشتن از اندیشیدن مهم تر است.

مهارت های یادداشت برداری در کلاس

8-  در یادداشت برداری در کلاس در پی سر نخ های نکات مهم باشید یعنی تکرار نکات تاکیدی، تغییر در آهنگ صدا، فهرست کردن نکات مهم و غیره.

9- بسیاری از اساتید می کوشند در خلال تدریس چند نکته اصلی و چندین نکته کم اهمیت تر ارائه دهند و بقیه سخنرانی را به مطالب توضیحی و مثال ها اختصاص دهند. سعی کنید نکات اصلی را یادداشت کنید و خود را در دام نکات کم اهمیت تر که ارتباطی اندک با یکدیگر دارند اسیر نکنید. اگر خوب گوش کنید به ارتباط میان آن ها پی خواهید برد. در مورد مطالبی که استاد آن ها را با اهمیت تر تلقی می کند دقت نظر به خرج دهید.

10) یادداشت های اصلی خود را به صورت روشن و خوانا بنویسید تا برای خودتان قابل خواندن باشد ولی هر کجا که توانستید از علایم اختصاری ابداعی خودتان استفاده کنید. این کار مستلزم دوباره نویسی یادداشت هایتان است تا در زمان بهتری بتوانید آن را بخوانید و بدان بیندیشید. همچنین پاکیزگی از جهاتی حُسن است ولی الزاماً یادگیری شما را افزایش نمی دهد. 

11) بدون ملاحظه هر آن چه را روی تخته سیاه می بینید در دفترتان بنویسید. آیا تاکنون فکر کرده اید که نوشته های ناخوانای روی تخته ممکن است سر نخ یک سوال امتحانی باشد. شاید شما نتوانید  تمام نوشته های روی تخته را با یادداشت هایتان از گفته های سخنرانی تلفیق و یکدست سازید ولی اگر آن ها را جداگانه بنویسید چه بسا در آینده سرنخ مناسبی باشد. اگر هم چنین نشود اشکالی ندارد. شما چیزی را از دست نداده اید در هر صورت شما در کلاس بوده اید.

12) در کلاس در ردیف های جلوتر بنشینید زیرا آن جا حواستان کم تر پرت می شود و شنیدن، دیدن و توجه به مطالب مهم ساده تر می باشد.

چطور رابطه خوبی با معلم ها داشته باشید؟

t مهارت های یادداشت برداری در کلاس
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *