نقشه جهان کوچک ما

t نقشه جهان کوچک ما
t نقشه جهان کوچک ما

دنیای امروز به مدد فناوری های پیشرفته و ساخت شهرها، جاده ها و ریل ها بسیار کوچک به نظر می آید. با وجود این باز هم گاهی فراموش می کنیم که چقدر به هم نزدیک هستیم و فکر می کنیم هرکس در محدوده جغرافیایی خودش زندگی می کند و با دیگران فاصله زیادی دارد.

هرچند این ارتباطات تناتنگ فقط در 150 سال گذشته به وجود آمده است و این در مقیاس بیش از 7000 سال سابقه زندگی بشر روی زمین تحولی بی سابقه است.

این نقشه ها راه های ارتباطی انسان ها را از طریق جاده، ریل راه آهن، بنادر و… به ما نشان می دهند. هر نقشه داستانی جداگانه از تلاش بشر برای ارتباط با مردم دیگر دارد. در میان نقشه ها به ایران نگاه کنید تا وضعیت خودمان را بهتر دریابیم.

شهرها

نقشه جهان

این نقشه شهرهای دنیا را نشان می دهد. شهرهای بزرگ دنیا نورانی تر نشان داده شده اند. توکیو که یکی از بزرگ ترین شهرهای دنیا است بسیار نورانی دیده می شود و در عوض جنگل ها و بیابان های بزرگ دنیا در آفریقا، آمریکای جنوبی و استرالیا تاریک هستند.

اگر به نقشه به دقت نگاه کنید بیشتر سرزمین ایران روشن است.

جاده ها

نقشه جهان

در سراسر دنیا بیش از 60 میلیون کیلومتر جاده ارتباطی وجود دارد. در این نقشه فقط جاده های دنیا رسم شده است و شما می بینید که حتی در صعب العبورترین مناطق دنیا مانند کوه ها، جنگل ها و بیابان ها نیز جاده هایی وجود دارند و می توان گفت که تقریبا هیچ جای نقشه تاریک نیست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
محافظت از پوست در برابر آفتاب با این غذاها

در محدوده نقشه ایران نیز می توانید این جاده ها را، حتی در مناطق کویری، نیز ببنید.

راه آهن

نقشه جهان

این نقشه فقط خطوط ریلی جهان را نشان می دهد. اروپا با شبکه قطارهای پرسرعت، منطقه ای کاملا نورانی را شکل داده است. در آمریکای شمالی شبکه ریلی برای حمل بار در فواصل طولانی استفاده می شود. در آفریقا اکثرا شبکه راه آهن به وسیله کشورهای استعمارگر و برای منافع خودشان کشیده شده است.

خطوط راه آهن به بنادر و جهت حمل کالاها به اروپا ساخته شده است. استرالیا طولانی ترین شبکه ریلی جهان را برای حمل ذغال سنگ و مواد معدنی به کشورهای دیگر ایجاد کرده است.

همان طور که در نقشه می بینید ایران نیز از نظر خطوط ریلی چندان روشن نیست.

فرودگاه

نقشه جهان

نقطه های قرمز این نقشه نشان دهنده فرودگاه های دنیاست که در بعضی نقاط تراکم زیادی دارد. ایران نیز جزو مناطق نورانی نقشه است.

بنادر

نقشه جهان

این نقشه بنادر دریایی جهان را نشان می دهد. این راه ارتباطی، یعنی راه های دریایی، از قدیمی ترین راه های ارتباطی جهان است. هنوز هم بیشتر غذای دنیا، لباس ها و حتی اتومبیلی که سوار می شویم از طریق کشتی های تجاری و بنادر کشورها جا به جا می شوند.

اگر به نقشه نگاه کنید خلیج فارس یکی از نورانی ترین بخش های نقشه است که دور تا دور آن را بنادر مهمی فراگرفته اند.

اختصاصی نشریه ی اینترنتی نوجوان ها – جمال رادفر

t نقشه جهان کوچک ما
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “نقشه جهان کوچک ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *