پنج گل زیبا، اما مرگ آفرین

t پنج گل زیبا، اما مرگ آفرین

 پوشش های گیاهی به حفظ زندگی انسان کمک می کند . بسیاری از گیاهان به عنوان دارو یا سبزی در رژیم غذایی انسان گنجانده شده است . اما برخی از گیاهان ، درخت ها ، درختچه ها و گل ها قاتلان بالقوه انسان هستند . برخی از گیاهان زینتی و گل های زیبای رنگارنگ به ظاهر بی ضرر می رسند اما آنها دارای سمی کشنده هستند . در حالی که برخی از قسمت های گیاه خوراکی است ممکن است بخش دیگر آن سمی باشد بنابراین شناخت بخش های سمی گیاهان زینتی که در خانه ها و باغ ها پرورش داده می شوند ضروری است .

شناختن گل هایی با تلفیق زیبایی و مرگبار ضروری است . این گل ها معمولا در طیف رنگی بنفش و قرمز مایل به سفید قرار می گیرند البته تعداد کمی از گل های نارنجی نیز خاصیت سمی دارند . در زیر به پنج نمونه از سمی ترین آنها اشاره می کنیم :

1 – گل ادریسی Hydrangeas

دانستنیها

از برگ های خشک این گیاه برای درمان زخم معده و ریفلاکس استفاده می شد ولی به خاطر این که ویژگی سمی آن بیشتر از خواص درمانی است بنابراین نباید این گیاه را به محصولات دارویی خانگی اضافه کنیم . ادریسی یک گلیکو زیریسانوژنیک است که سمی با علائم شبیه به یسانید تولید می کند . این گیاه در نور پایین باعث استفراغ ، اسهال و دل درد شده و در دوزهای بالا باعث خفگی ، بوی بد دهان ، افزایش ضربان قلب ، نارسایی تنفسی و مرگ می شود . این گل ها در اندازه های کوچک و بزرگ بوده و در رنگ های مختلف بنفش ، صورتی ، آبی ، قرمز و سفید وجود دارند . این گیاه اغلب گربه ها را دچار مسمومیت می کند زیرا به خاطر پرزهای نرم و لطیف حیوانات خانگی تمایل دارند روی آن دراز بکشند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا مردم به زبان های مختلف صحبت می کنند؟

2 – گل نرگسی Daffodil  

دانستنیها

گل های نرگسی را می توان با توجه به ساختار و شکل ترومپت تشخیص داد . آرایش گلبرگ ها یا گل آذین نرگس به شکل ستاره است . این گل ها در دشت ها و کنار جاده ها رشد می کنند . پیاز گل نرگس بخش سمی آن است . نرگس نه تنها برای انسان و حیوانات خطرناک است بلکه اگر آن را در کنار یک دسته گل قرار دهید گل های دیگر را پژمرده می کند . سم اصلی آن لیکورین نامیده می شود . برخی از آلکالوئیدهای سمی در بخش پیاز نرگس و در گونه های مختلف نیز یافت می شود . مسمومیت با پیاز گل نرگس زمانی رخ می دهد که افراد بدون اطلاع از عوارض ناخوشایند آن از پیاز گل نرگس برای تهیه غذا استفاده می کنند . علاوه بر آن دام ها یا حیوانات دیگر در چراگاه ها در معرض خطر مرگ ناشی از مسمومیت گل های نرگس قرار دارند . شایع ترین علائم مسمومیت با پیاز گل نرگس عبارتند از : دردشکم ، تهوع ، استفراغ و اسهال که در مواردی حتی ممکن است منجر به مرگ شود . تماس دست با پیاز گل نرگس منجر به خارش پوست می شود . گیاه شناسان هشدار داده اند همه قسمت های نرگس سمی است اما مواد سمی بیشتر در پیاز متمرکز شده است .

3 – گل لی لی Calla lily

دانستنیها

لی لی از خانواده آراسته است . گیاهان متعلق به خانواده آراسته اغلب حاوی اگزالات کلسیم هستند . همه قسمت های گیاه سمی هستند اما ریشه یا ریزوم آن بسیار خطرناک تر است . علاوه بر اسیداگزالیک برخی از گونه های لی لی حاوی آنزیم پروتئیناز هستند . احساس سوزش شدید دهان ، گلو ، لب ها و زبان ، سرازیر شدن آب دهان ، خفگی و تورم گلو ، ناتوانی یا مشکل بلع نشانه های بارز مسمومیت با لی لی است . این علائم تا دو هفته پس از مصرف نیز ممکن است بروز کند . بلع مقدارزیادی لی لی باعث ناراحتی های گوارشی شدیدی شده و در مواقع شدیدتر باعث تشنج و نارسایی کلیه می شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چه زمانی میوه بخوریم؟ قبل یا بعد از وعده غذایی؟

4 – گل انگشتانه False indigo

دانستنیها

 انگشتانه از خانواده خاباسر یا باگلا است . گیاه چند ساله که در مناطق طبیعی و جنگل ها یافت می شود . همه قسمت های این گیاه سمی بوده و علائمی مانند تهوع ، استفراغ و اسهال در صورت بلع انگشتانه بروز می کند .

5 – گل ویستریا

دانستنیها 

دانستنیها

 ویستریا یک گیاه سمی برای حیوانات و انسان محسوب می شود . دانه و غلاف سمی ترین بخش گیاه هستند . به همین خاطر این گیاه باید دور از بچه های کوچک و سگ و گربه نگهداری شود . ویستریا به شکل خوشه های آویزان با گل های آبی و بنفش است . عناصر سمی ویستریا « گلیکوزید ورزین » سمی است . اگر مسمومیت رخ دهد حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده و اسهال بروز می کند .

 

                                                                                                                              منبع : روزنامه ایران

t پنج گل زیبا، اما مرگ آفرین
امتیاز به این نوشته

‫3 نظر ارسال شده در “پنج گل زیبا، اما مرگ آفرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *