چرا آمار مبتلایان به سرطان زیاد شده است؟

t چرا آمار مبتلایان به سرطان زیاد شده است؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

امروزه در اطراف ما کسانی هستند که با مراجعه به پزشک و انجام یک سری آزمایش متوجه می شوند مبتلا به سرطان شده اند. با وجود این که پیشرفت های انکار ناپذیری که در حوزه سلامت صورت گرفته است، یک سوال در ذهن به وجود می آید: چرا تعداد افراد مبتلا به سرطان زیاد شده است؟

دلایل متعددی در افزایش تعداد مبتلایان به سرطان وجود دارد. یکی از دلایل شناخته شده در بیشتر سرطان ها افزایش سن است. در انگلیس، بیش تر از سه چهارم افرادی که پزشک، سرطان را تشخیص داده است بیش از 60 سال سن داشته اند. سرطان بیماری ژن هاست. DNA در هر سلول قرار دارد. در طول زمان، اشتباهاتی در DNA به وجود می آید. این اشتباهات باعث می شود الگوی تکثیر سلول تغییر کند. هر چه بیش تر عمر کنیم، زمان بیش تری داریم تا اشتباهات ایجاد شوند. بنابراین همان طور که زمان می گذرد، خطر رشد سرطان بیش تر می شود.

آمار مبتلایان به سرطان (2)

در بروز بیماری سرطان عوامل دیگری به جز ژن ها نیز دخیل هستند. برخی از این عوامل را می توانیم کنترل کنیم و بعضی دیگر را نمی توانیم. این عوامل شامل سبک زندگی، ژنتیک و سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض ویروس ها، نوع شغل و هوایی که تنفس می کنیم، می شوند و همه آن ها نقش های متفاوتی در خطر کلی رشد بیماری ایفا می کنند.

سرطان های خاص، دلایل خاص

دلیل اصلی خطر کلی سرطان، افزایش طول عمر است. دلیل دیگر رشد سرطان، تغییرات در گروه های سنی مختلف است. هنگامی که به طور دقیق به این تغییرات نگاهی بیندازیم، الگوهایی را می بینیم که در نحوه زندگی ما نشان داده می شود. در نتیجه، این الگوها نشان می دهند سبک زندگی چقدر مهم است. مصرف الکل نیز نقش مهمی در بروز سرطان ایفا می کند.

آمار مبتلایان به سرطان (1)

در زنان، افزایش سرطان سینه نیز به دلیل تغییرات در سبک زندگی است: زنان تمایل دارند فرزند کمتری به دنیا آورند و در نتیجه کمتر به کودک شیر می دهند. در مردان نیز تغییراتی وجود دارد. با معرفی آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات، به تشخیص سرطان پروستات کمک کرده است. قبلا این نوع سرطان تشخیص داده نمی شد و هرگز در طول عمر مردان آسیبی ایجاد نمی کرده است.

بزرگ ترین علت قابل پیشگیری سرطان در جهان، سیگار کشیدن است.

t چرا آمار مبتلایان به سرطان زیاد شده است؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دستور ابن سینا برای داشتن پوستی زیبا و شفاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *