چرا مردم دنیا شروع به ترک دخانیات کرده‌اند؟

ترک دخانیات
t چرا مردم دنیا شروع به ترک دخانیات کرده‌اند؟

اطلاعات آماری نشان می‌دهد برخلاف تصور بسیاری از ما، مردم جهان و به ویژه آمریکایی‌ها روز به روز نسبت به ترک دخانیات و مضرات آن هوشیارتر می‌شوند و میزان مصرف دخانیات در این کشورها به شدت رو به کاهش است.

اگر می‌خواهید بدانید دخانیات چه آسیب‌هایی بر بدن انسان وارد می‌کند با ما همراه باشید تا ببینید چه چیزی باعث هوشیاری بیشتر مردم جهان نسبت به این ماده‌ی خطرناک شده است.

ترک دخانیات

مقامات بهداشتی آمریکا از دهه‌ی 1960 با روش‌های آموزشی مردم را نسبت به خطرات دخانیات آگاه کرده‌اند. اکنون آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف دخانیات در سالمندان به شکل معناداری پایین آمده است و در بین نوجوانان و بزرگسالان نیز میزان گرایش به دخانیات بسیار کمتر شده است.

بررسی‌های علمی نشان داده است که بسیاری از نوجوان‌ها تصور می‌کنند که اگر چند‌بار سیگار بکشند معتاد نمی‌شوند اما چنین نیست. آمار نشان داده که از هر چهار نفر نوجوانی که سیگار می‌کشند حداقل سه نفر آن‌ها در بزرگسالی به سیگار معتاد خواهند شد. دلیل این موضوع، وجود نیکوتین در سیگار است که روی اعصاب مغز تأثیر می‌گذارد، هم‌چنین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و باعث ترشح دوپامین بیشتر در بدن می‌شود که با ایجاد لذت مرتبط است.

وقتی این احساسات در بدن تمام می‌شوند بدن حس می‌کند که نیاز بیشتری به نیکوتین دارد و استفاده نکردن از دخانیات یا  ترک دخانیات برای این افراد باعث سردرد، عصبانیت و عدم تمرکز می‌شود. بنابراین فرد مجدداً به مصرف دخانیات روی می‌آورد.

تحقیقات جدید نشان داده است که نوجوانان بسیار سریع‌تر از بزرگسالان در معرض اعتیاد به دخانیات قرار می‌گیرند و یک نوجوان بعد از دوهفته سیگار کشیدن کاملاً به آن وابسته می‌شود.

ترک دخانیات

دود خطرناک سیگار

حتی اگر خودتان هم سیگار نمی‌کشید سعی کنید در معرض دود آن قرار نگیرید. دود سیگار دیگران نیز می‌تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند. بسیاری از کشورها، از جمله ایران، قوانینی برای سیگار کشیدن وضع کرده‌اند؛ از جمله این‌که کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی و فضاهای بسته ممنوع است. در اکثر کشورها فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهایی برای ساختن روزی سرشار از انرژی

برای دور ماندن از خطرات دود سیگار از همراهی با افراد سیگاری خود‌داری کنید.

بازکردن پنجره برای بیرون رفتن دود سیگار کافی نیست. اثر مخرب دود سیگار تا ساعت‌ها بعد از کشیدن آن در محل باقی می‌ماند. حتی مواد آسیب‌زای سیگار تا چند روز بعد روی مبلمان خانه نیز باقی می‌ماند. بنابراین اجازه ندهید هیچ‌کس در محیط کار و یا منزل شما سیگار بکشد.

دود سیگاری که دیگران روشن کرده‌اند به همان اندازه که به فرد سیگاری آسیب می‌زند دیگران را هم دچار بیماری می‌کند. بنابر آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، سالیانه 40000 نفر در آمریکا از بیماری‌های حاصل از دخانیات می‌میرند.

به یاد داشته باشید حتی یک بار سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن می‌تواند سلامتی و زندگی شما را به خطر بیندازد.

منبع:  www.scholastic.com

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – جمال رادفر

t چرا مردم دنیا شروع به ترک دخانیات کرده‌اند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *