معرفی مکان های دیدنی ایران؛ کویر مرنجاب

کویر مرنجاب
t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ کویر مرنجاب

موقعیت مکانی

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل و در استان اصفهان قرار دارد. این کویر را دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل از شمال، کویر بند ریگ از شرق، کویر مسیله از غرب و شهرستان آران و بیدگل از جنوب در بر گرفته است.

وجه تسمیه

در نقل‌ها آمده است نام این کویر را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است. چون کندن چاه و رسیدن به آب شیرین در این کویر بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده است اسم «مرد رنج آب» را برای این کویر انتخاب کرده بود. این اسم به مرور و برای راحتی تلفظ به کویر مرنجاب تغییر کرد.

پوشش گیاهی و جانوری

وقتی حرف از کویر به میان می‌آید ناخودآگاه در ذهنمان منطقه‌ای بی‌آب و علف نقش می‌بندد که فقط شن و ماسه‌ی روان دارد. اما کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی و جانوری جزو مناطق کویری غنی به حساب می‌آید. برای نمونه به چند گونه‌ی جانوری این منطقه اشاره می‌کنیم: گرگ، شغال، روباه شنی، مار، مارمولک، عقاب، شاهین. حتی در چند سال اخیر یک جفت یو‌زپلنگ هم در این منطقه مشاهده شده است.

از نظر پوشش گیاهی، این منطقه دارای جنگل‌هایی از گیاهان تاق، که گیاهی بیابانی است، اسکنبیل و گیاه دم‌گاوی است.

کاروانسرای مرنجاب

این کاروانسرا مانند بیشتر کاروانسراهای ایران به دستور شاه عباس صفوی در این منطقه، که بر سر راه جاده‌ی ابریشم بوده، ساخته شده است. نکته‌ی قابل توجهی که روی کتیبه‌ی سر در این کاروانسرا نوشته شده است این است که همیشه ۵۰۰ سرباز و نیروی مسلح در این کاروانسرا اقامت داشته‌اند تا امنیت را برقرار کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اینفوگرافی؛ مراقبت از پوست در برابر جوش و آکنه

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب از آبان‌ماه تا اواسط فروردین‌ماه است.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – سوسن قریشی

t معرفی مکان های دیدنی ایران؛ کویر مرنجاب
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *