چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟

چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟
t چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟

حتما شنیده اید که می گویند بعضی ها چون خونشان شیرین تر است پشه ها به آنها علاقه بیشتری دارند اما در واقعیت هیچ خونی شیرین نیست. پس علت واقعی چیست؟چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟

مطالعات متعددی که قدمت برخی از آنها به دهه 1970 برمی گردد، نشان می دهد که پشه ها برخی از افراد را بر دیگران ترجیح می دهند. یک مطالعه به طور خاص نشان می دهد که حدود 20٪ از مردم برای پشه ها جذاب تر هستند.

برخی بر این باورند که میزان جذب‌کننده‌های  که فرد آزاد می‌کند – دی اکسید کربن، بوی پوست و گرمای بدن – است که میزان احتمال نیش زدن او را تعیین می‌کند.

دیگران استدلال می کنند که در حالی که پشه ها برای یافتن انسان به طور کلی به این جاذبه های جهانی تکیه می کنند، اما این انواع خاص تر جاذبه ها – ترکیب خاصی از ترکیبات که بوی متمایز بدن هر فرد را تشکیل می دهند – هستند که انتخاب افرادی را که دقیقاً باید نیش بزنند هدایت می کنند. چه چیزی یک ترکیب را مطلوب می کند ناشناخته است.

همه اینها با این واقعیت پیچیده تر می شود که بیش از 3000 نوع مختلف پشه وجود دارد که هر کدام از آنها در جاذبه هایی که اهداف را برای آنها مناسب تر می کند متفاوت است. 

1- گرما

پشه ها هم به پستانداران و هم به انسان ها حمله می کنند و آن چیزی که بین پستانداران و انسان ها مشترک است گرمای بدنشان است. حتما دیده اید که هرجا گرمتر است حشرات بیشتر به آن سمت کشیده می شوند. لامپ ها، لپ تاپ و … وسایل گرمی هستند که پشه ها به سمت آنها کشیده می شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جالب برای کاردستی تقارن با کاغذ رنگی

2- دی اکسید کربن

اما این موجودات از کجا فرق یک دستگاه غیر جاندار و یک جاندار را تشخیص می دهند؟ انتشار گار دی اکسید کربن تفاوت مهم این دو است. دی اکسید کربنی که موجودات زنده در هوا پخش می کنند پشه ها را به سمت آن ها می کشاند و احتمالا زنان باردار، افراد قد بلند و کسانی که چاق هستند بیشتر از دست پشه رنج می کشند چون دی اکسید کربن بیشتری هم تولید می کنند.

چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟

3- بوی بدن عامل جلب نیش پشه

عامل بعدی بوی بدن است. باکتری های روی پوست و عرق بدن دلیل انتشار این بو هستند. این بو باعث می شود پشه ها روی بدن شما بنشینند و خونتان را بمکند.

4- ضخامت پوست

پشه ها برای مکیدن خون شما احتیاج به بخشی از بدنتان دارند که نازک تر است تا بتوانند به راحتی به خون برسند. اگر کسی پوست ضخیم تری داشته باشد کمتر در معرض نیش آنها قرار می گیرد.
 پشه های ماده معمولا به دنبال مکیدن خون هستند زیرا آن ها می خواهند با تامین آمینواسیدهای لازم از خون به تخم گذاری بپردازند. پس اگر غلظت آمینواسیدها در بدن شما زیادتر باشد احتمال گزیده شدن تان بیشتر است.

5- رنگ های تیره 

پشه ها از چشمان خود برای هدف قرار دادن قربانیان استفاده می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که پشه‌ها بیشتر به سمت سطوح سبز و سیاه جذب می‌شوند تا سطوح سفید یا خاکستری، و این نشان می‌دهد که دیدن این رنگ‌ها برای آنها آسان‌تر است. 

اگر پشه ها بیشتر شما را نیش می زنند، ممکن است به این دلیل باشد که پشه ها به راحتی شما را می بینند. به جای پوشیدن لباس های تیره  از رنگ های ملایم تری مانند  بژ یا حتی سفید  استفاده کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
3 مدل انشا در مورد مادر برای دانش آموزان

6- باکتری های روی پوست 

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری ها وقتی با عرق مخلوط می شوند رایحه ای متمایز ایجاد می کنند.برخی تحقیقات نشان داده است که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می تواند در تعداد نیش پشه ها نقش داشته باشد.

پشه ها ممکن است به خصوص به سمت مچ پا و پا کشیده شوند زیرا این نواحی به ویژه برای رشد باکتری ها مستعد تر هستند.

7- گروه خونی

در این بین گروه‌های خونی هم نقش دارند. افرادی که دارای گروه خونی O هستند، دو برابر بیش تر از افرادی گروه خونی A دارند، قربانی نیش پشه‌ها می‌شوند. البته در این بین ۸۵ درصد افراد، ماده‌ای را از پوست خود ترشح می‌کنند که نشان دهنده گروه خونی آن‌ها است اما بدن ۱۵ درصد افراد، این ماده را ترشح نمی‌کنند و اگر این افراد به‌طور مثال گروه خونی O هم داشته باشند کم تر طعمه پشه‌ها می‌شوند.

 

 

t چرا پشه ها بعضی را بیشتر نیش می زنند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *