چگونه می توانیم اجتماعی تر شویم؟

چگونه می توانیم اجتماعی تر شویم؟
t چگونه می توانیم اجتماعی تر شویم؟

گرچه حضور در اجتماع و برقراری ارتباط با دیگران فعالیتی رضایت بخش است، مشکلات و نگرانی های متعدد در این زمینه می تواند موجب محروم شدن شما از بهره مندی از آن شود و برقراری ارتباطات اجتماعی را برای شما سخت کند. تقویت اعتماد به نفس و احساس مطلوب بودن می تواند به شما کمک کند که تمایل خود را برای برقراری ارتباطات اجتماعی افزایش دهید، از روش های بهتری برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید، از مصاحبت با دوستان خوب و حضور در محافل اجتماعی متعدد لذت ببرید و در مجموع، فردی اجتماعی تر باشید.

بخش اول: بررسی موانع

اجتماعی شدن

1- به احساسات بد خود توجه کنید

همه آدم ها در برخی شرایط احساس شرمندگی یا ناامنی می کنند. ولی اگر شما فکر می کنید که به خاطر خجالتی بودنتان محدود شده اید، احتمالا به این خاطر است که در درونتان خود را ناکافی می دانید. این احساس کم بودن در طول زندگی روزمره به دلیل سایر افکار منفی شما تشدید می شود. بهتر است  برای حضور در اجتماع به افکار منفی خود توجه کنید و افکار منطقی را از افکار غیر منطقی تشخیص دهید.

• آیا دائما به خود می گویید که فرد جذابی نیستید؟ آدم کسل کننده ای هستید؟ عجیب و غیرعادی هستید؟ افکار منفی از این قبیل، همان چیزهایی هستند که مانع از آن می شوند که فردی اجتماعی باشید. موجب احساس ناامنی شما حین مواجهه با اجتماع می شوند و مهم تر از همه آنکه باعث می شوند  که از زندگی لذت کافی را نبرید.
• تا زمانیکه به خودتان تفهیم نکنید که فرد با ارزشی هستید، قادر نخواهید بود که به درستی وارد روابط اجتماعی شوید.
• گاهی ما آنقدر به این نوع افکار منفی عادت می کنیم که دیگر متوجه آنها نمی شویم. سعی کنید از این به بعد به افکار منفی که راجع به خودتان دارید، بیشتر دقت کنید.

دوری از افکاربد

2- سعی کنید که با افکار منفی خود مبارزه کنید

از زمانی که بتوانید افکار منفی خود را تشخیص دهید، تدریجا قادر خواهید بود به خودتان بیاموزید که این افکار را خاموش کنید تا دیگر نتوانند موجب ایجاد محدودیت در زندگی شما  و عدم حضور در اجتماع شوند.اگر خود را در حال فکر کردن به این تفکرات یافتید، یکی از تمرین های زیر را انجام دهید:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مدل هایی زیبا از بادکنک آرایی پری دریایی ببینید!

• چشمانتان را ببندید و فکر منفی خود را مجسم کنید. سپس یک برچسب «فکر منفی» به آن بچسبانید و اجازه دهید که به تدریج در ذهن شما محو شود.
• یک فکر منفی را به یک فکر سازنده تبدیل کنید. برای مثال، فرض کنید شما اضافه وزن دارید. به جای آنکه مدام به خود بگویید “من اضافه وزن دارم” به خود بگویید “من مایلم وزنم را کم کنم و سالم باشم تا انرژی بیشتری داشته باشم و جذاب تر به نظر برسم” با این کار می توانید یک فکر منفی را به یک هدف مثبت تبدیل کنید.
• به ازای هر یک فکر منفی، سعی کنید به سه نکته مثبت درباره خودتان فکر کنید.
• اگر انسان مثبت اندیشی باشید، برقراری ارتباط در اجتماع و پیدا کردن دوست نیز برایتان بسیار آسانتر خواهد شد. زیرا هیچ کس تمایل ندارد که با یک آدم منفی نگر ارتباط داشته باشد.

حضور در اجتماع

3- یک لیست از ویژگی های مثبت خود تهیه کنید

متاسفانه ما زمان زیادی را صرف تلاش برای بهبود و پیشرفت خود می کنیم و فراموش می کنیم که وقتی را هم برای مرور پیشرفت ها و بررسی ویژگی های مثبت خود صرف کنیم.با دوستان خود صحبت کنید و از آنها بخواهید چند ویژگی مثبت برجسته شما را برشمرند. سپس سوالات زیر را از خود بپرسید تا راحت تر بتوانید لیست خود را تهیه کنید:

• در سال گذشته، انجام چه کاری موجب شده است که به خود افتخار کنید؟
• بزرگ ترین و غرور آفرین ترین موفقیتی که در طول زندگی خود کسب کرده اید چه بوده است؟
• چه استعدادهای خاصی دارید؟
• دیگران معمولا از کدام یک از ویژگی های شما تعریف می کنند؟
• تا به امروز چه تاثیرات مثبتی توانسته اید بر زندگی دیگران بگذارید؟

مقایسه

4- از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

بخشی از کم بودن اعتماد به نفس در آدم ها برای حضور در اجتماع به این دلیل است که آنها نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه می کنند. به بیان دیگر، آنها ویژگی های منفی زندگی خود را با ویژگی های مثبت زندگی دیگران مقایسه می کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جملات انگیزشی کوتاه برای موفقیت

• به یاد داشته باشید که پشت درهای بسته، هر کسی گاه گداری متحمل درد و رنج هایی می شود. اگر به نظر شما برخی افراد از شما شادتر هستند، باید بدانید که خوشحالی چندان ارتباطی با شرایط بیرونی ندارد و بیشتر، وابسته به نوع نگرش انسان به زندگی است.

• سعی کنید تا حد امکان از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید. زیرا این شبکه ها شما را از بیرون رفتن و برقراری ارتباط اجتماعی باز می دارند و همچنین شما را تشویق می کنند که زندگی روزمره خود را با بخش های فیلتر شده و خوب زندگی دیگران مقایسه کنید که ممکن است منجر به افسرده شدن شما شود.

5- به خودتان یادآوری کنید که شما مرکز جهان نیستید

عده ای فکر می کنند که در اجتماع نامرئی هستند و اصلا دیده نمی شوند. در مقابل، برخی افراد فکر می کنند که دائما در حال بررسی، قضاوت و تمسخر توسط سایرین هستند. اما در حقیقت، به همان اندازه که احساس نامرئی بودن در اجتماع، نامعقول است، بسیار غیرمنطقی است که فکر کنید دیگران همواره به شما زل زده اند و منتظرند که شما یک خرابکاری به بار بیاورید. مردم آنقدر درگیر مسائل خود هستند که زمان زیادی برای دقت کردن به شما ندارند ؛تا تشخیص دهند که کار خجالت آوری انجام داده اید. حتی اگر متوجه این مساله شوند، به احتمال زیاد موضوع را تا یکی دو ساعت بعد از یاد خواهند برد. در حالیکه ممکن است شما این موضوع را سالها در ذهنتان نگه دارید.

• رها کردن این تصور غلط که شما همواره در حال بررسی و قضاوت توسط سایرین هستید به شما کمک می کند که در کنار افراد دیگر اجتماع ، احساس آرامش و امنیت کنید و این کار، برقراری روابط اجتماعی را برای شما آسانتر خواهد کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جذاب ترین مدل های کاردستی ساعت بن تن به ساده ترین روش

راهکارهایی برای غلبه بر احساس ناامیدی

t چگونه می توانیم اجتماعی تر شویم؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *