چگونه ماشین چاپ اختراع شد؟

چگونه ماشین چاپ اختراع شد
t چگونه ماشین چاپ اختراع شد؟
چگونه ماشین چاپ اختراع شد

ماشین چاپ وسیله ای است که با اختراع و مقبول شدن آن از جانب مردم و صنعتگران، تحول عظیمی در صنعت چاپ پدید آمد. این دستگاه یکی از دلایل عمده رنسانس و عصر انقلاب علمی بود.

گوتنبرگ که بود؟

یوهانس گوتنبرگ در سال ۱۳۹۸ میلادی در شهر ماینز آلمان در خانواده ای اشرافی و زرگر به دنیا آمد. او تا ۱۱ سالگی در شهر ماینز بود اما به واسطه‌ی شورشی که مردم علیه نجیب زادگان و اشراف کردند مجبور شد با خانواده شهر را ترک کند و چند سالی را در روستا به سر ببرد. سپس با آرام شدن اوضاع به شهر و بر سر املاکشان بازگشتند.

اما پس از چند سال به خاطر شورشی دیگر مجددا مجبور به ترک شهر شدند.

گوتنبرگ سال های عمر خود را صرف تحقیق درباره ماشین چاپ کرد.

پیش از او چینی ها دستگاهی را با حروف ثابت اختراع کرده بودند اما او آرزوی دستگاهی را داشت که حروف آن متحرک باشند و بتوان از آن برای چاپ انواع بیشتری از کتاب استفاده کرد.

در نهایت، گوتنبرگ در سال ۱۴۴۰ میلادی از دستگاه چاپش رو نمایی کرد. اولین کتابی که توانست با دستگاهش به چاپ برساند انجیل بود که با ظاهری متفاوت از قبل توانست همه توجه ها را به خود جلب کند و فروش فوق العاده ای به دست بیاورد.

دستگاه چاپ چینی (باسمه ای)

قرن ها قبل از تولد گوتنبرگ، چینی ها دستگاه چاپی را اختراع کردند. اما اختراع آن ها به این صورت بود که حروف و کلمات را روی لوح های چوبی حک می کردند و آن ها را با فشار روی پارچه یا کاغذ منتقل می کردند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مکان‌های دیدنی ایران؛ دریاچه‌ى ارومیه (۱)

به دلیل این که برای هر صفحه باید لوحی تازه نوشته می شد، این روش چندان مقرون به صرفه نبود. به همین دلیل با اقبال عمومی مواجه نشد.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – سوسن قریشی

t چگونه ماشین چاپ اختراع شد؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *