چگونه گیاهان برای زمستان آماده می شوند؟/گیاهان در زمستان

چگونه گیاهان برای زمستان آماده می شوند؟
t چگونه گیاهان برای زمستان آماده می شوند؟/گیاهان در زمستان

چگونه گیاهان برای زمستان آماده می شوند؟ گیاهان مختلف چگونه در سرمای زمستان دوام می آورند؟ کدام درختان در زمستان سبز هستند؟ گیاهان در زمستان چه کار می کنند ؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

در طول تابستان گیاهان، ساعت های طولانی با استفاده از نور خورشید و منبعی از آب های زیر زمینی مشغول رشد و نمو، ساخت و ساز و نگهداری غذا می باشند اما در زمستان چطور؟ روزها کوتاه ترند و به خاطر سرما آب مایع به سختی به دست می آید.گیاهان راه های مختلفی برای گذراندن روزهای سخت زمستان پیدا می کنند.

بعضی از گیاهان که به آن ها “گیاهان سالانه “می گویند، چرخه زندگی خود را در یک فصل کامل می کنند؛ یعنی وقتی زمستان می شود این گیاهان به شکل دانه باقی می مانند و در فصل بهار آماده دوباره جوانه زدن هستند. بسیاری از گل های باغ از این جمله اند.

 

برخی از گیاهان که شامل درختان و درختچه ها می شوند، بیش از دوسال زندگی می کنند. این ها “گیاهان چندساله” نامیده می شوند. قسمت های چوبی این درختان در هوای سرد می توانند زنده بمانند، اما اجزای بیرونی دیگر مثل برگ و ساقه خواهند مرد. بخش های زیر زمینی مانند ریشه و پیاز گیاه زنده باقی خواهند ماند. این رده از گیاهان در زمستان استراحت کرده و تا آمدن بهار، برای زنده ماندن از غذایی که در خود ذخیره کرده اند استفاده می کنند.

گیاهان در زمستان

گیاهان همان طور که رشد می کنند، برگ های پیر و فرسوده خود را از دست می دهند و برگ جدید در می آورند. این کار در روند رشد گیاه بسیار مهم است، زیرا برگ در طول زمان توسط حشرات، آفات و آب و هوا آسیب می بیند و این دفع و جایگزینی تمام وقت ادامه دارد و باعث طول عمر بیش تر آن می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تبدیل موبایل به چشم‌پزشک برای بینایی‌سنجی

“درختان برگ ریز” مانند افرا، بلوط و… از این روش برای تحمل سرما استفاده کرده، تمام برگ های خود را می ریزند و برای گذراندن زمستان آماده می شوند.

Winter and Plants.nojavanha (4)

“گیاهان همیشه سبز” برگ های خود را در زمستان نیز نگه می دارند، زیرا برگ های آن ها در برابر سرما و رطوبت زیاد، مقاوم است. برخی از این گیاهان مثل درختان کاج و سرو دارای برگ های سوزنی نازک اند که سرمای کمی به خود می گیرند و یا مثل گیاه هالی برگ های پهن و سر سختی دارند که با لایه ای موم مانند پوشیده شده اند  که آن ها را از سرما حفظ می کند. البته گاهی اوقات نیز در روزهای بسیار سرد و خشک سال،خود را حلقه می کنند تا سطح شان سرمای کم تری جذب کند. درختان همیشه سبز اگر نور و آب کافی در دسترس داشته باشند، در زمستان هم ممکن است عمل فتوسنتز را انجام دهند، فقط با سرعت و واکنش آهسته تر، آن هم به خاطر دمای پایین. در طول روزهای تابستان، درختان، گلوکز اضافه بر حد نیاز خود را برای انرژی و رشد به شکل نشاسته ذخیره می کنند.

Winter and Plants.nojavanha (2)

همان طور که روز ها در پاییز کوتاه تر می شود، گیاهان هم تولید موادغذایی خود را تعطیل می کنند.

به سفیدترین شهر برفی جهان خوش آمدید 

t چگونه گیاهان برای زمستان آماده می شوند؟/گیاهان در زمستان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *