چگونه ربات مسیریاب بسازیم (۲)

t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (2)
t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (2)

ربات های مسیریاب از جالب ترین ترین ربات هایی هستند که دوست داریم خودمان آنها را بسازیم. در مطلب قبل به مقدمه ای از دنیای روبات ها پرداختیم و گفتیم اگر کسی بخواهد یک ربات بسازد باید با مراحل و دانشی که برای ساخت آن نیاز دارد آشنا شود.

در مطلب قبلی شما را با قسمت مکانیک ربات و همچنین دو قسمت از قسمت های آن به نام های شاسی و برد سنسور آشنا کردیم. در این مطلب نیز سعی بر آن داریم که شما را بقیه اجزای ربات آشنا کنیم.

اولین قسمت از بخش های مهم ربات های مسیریاب موتور آن است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم موتور بعد از بدنه بخش اصلی برای راه اندازی یک ربات محسوب می شود. موتورهای ربات یکی از مهم ترین اجزای ربات محسوب می شوند. از سه نوع موتور می توان برای ربات استفاده کرد. موتورهایی که باید در این ربات ها استفاده شوند از نوع DC Motor هستند و مستقیماً نمی توان آن ها را به چرخ وصل کرد مگر اینکه توسط گیرباکس از سرعت آن ها کم شود و به قدرت آن ها اضافه شود.

یکی از ربات های مسیریاب

موتورهایی که می توان در ربات های مسیریاب از آنها استفاده کرد

۱. موتورهای اسباب بازی ها و گیرباکس: در ساده ترین حالت شما می توانید گیرباکس اسباب بازی ها را باز کرده و از آن ها استفاده کنید. فقط اگر از این روش استفاده می کنید دقت کنید گیرباکس ها کاملاً روان باشند و موتورها نیز جریان کشی بالایی نداشته باشد. اگر موتورها جریان کشی بالایی دارند بهتر است از یک موتور دیگر استفاده کنید زیرا در این صورت ممکن است کارایی خوبی نداشته باشند. به عبارتی، در حرکت ربات اختلال ایجاد می کنند.

۲. گویی و پولی: روش دیگری که می توان برای موتور ربات های مسیریاب از آن استفاده کرد گویی و پولی ها است که از تسمه برای وصل کردن و تبدیل دور استفاده می شود. این روش هم خالی از مشکل نیست. این روش توصیه نمی شود چون ممکن است در حین استفاده از آن تسمه از چرخ ها جدا شود و یا اینکه تسمه پاره شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ساعت هوشمند برای نابینایان

۳. موتورهای گیرباکس دار: در این موتورها موتور و گیرباکس داخل یک مجموعه قرار دارند و در دورهای مختلف با توان های مختلف عرضه شده اند. بهترین گزینه، استفاده از این نوع موتورها است چون یک مجموعه مطمئن است، بی صدا و حجم کمی را اشغال می کند و معمولا جریان کشی مناسبی دارد. تنها مشکل آن ها قیمت بالایشان است.

نکته ۱: دقت کنید موتورهای معمولی را مستقیماً به چرخ وصل نکنید زیرا آن ها دارای سرعت بالا (۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه) هستند ولی قدرت لازم برای حرکت را ندارند.

نکته ۲: شما در ربات های مسیریاب به ۲ موتور نیاز دارید. یکی برای چرخ های سمت راست و دیگری برای چرخ های سمت چپ. بهتر است موتورها و چرخ ها عقب ربات نصب شوند و چرخ هرزگرد و برد سنسور جلوی ربات نصب شوند.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (2)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *