کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد

t کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد
t کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد

چاقی نوجوانان یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است که تأثیرات جدی بر سلامتی و عملکرد تحصیلی آنان دارد. این مشکل به دلیل  عوامل مختلفی از جمله نبود فعالیت بدنی مناسب، مصرف غذاهای ناسالم و تغذیه نامناسب به وجود می‌آید. از آنجایی که نوجوانان در دوره حساس تحصیلی و رشد جسمانی خود قرار دارند، چاقی می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری بر عملکرد تحصیلی آن‌ها داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که نوجوانان چاق عموماً دچار مشکلات تحصیلی بیشتری هستند. این افراد ممکن است با مشکلات تمرکز، حافظه ضعیف، خستگی زودرس و کاهش انگیزه مواجه شوند که همگی به کاهش عملکرد تحصیلی آن‌ها منجر می‌شود. علاوه بر این، چاقی ممکن است باعث شود که نوجوانان احساس عدم اعتماد به نفس و اضطراب کنند که نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آن‌ها دارد.

برای پیشگیری از کاهش عملکرد تحصیلی نوجوانان به دلیل چاقی، لازم است اقدامات مناسبی انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به ترویج فعالیت‌های ورزشی، تغذیه سالم و بهبود روابط اجتماعی اشاره کرد. همچنین، آگاه سازی خانواده‌ها و مدارس در خصوص اهمیت سلامت جسمانی و روانی در عملکرد تحصیلی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی، چاقی نوجوانان می‌تواند تأثیرات بسیار جدی بر عملکرد تحصیلی آ ن ها داشته باشد . لذا، لازم است که همه افراد و نهادهای مختلف جامعه به منظور پیشگیری و درمان این مشکل، همکاری کنند و تلاش‌های لازم را برای بهبود وضعیت سلامت و عملکرد تحصیلی نوجوانان صورت دهند.

کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد

نمرات درسی و چاقی نوجوانان

همیشه شنیده یا دیده ایم که چاقی با بسیاری از خطرات تهدید کننده سلامتی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی همراه بوده است. شاید تا به حال با افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و چربی خون مواجه شده باشید و آن ها علت بیماری خود را وزن بالا و چاقی  گفته باشند.

در حال حاضر مطالعاتی جدید، ارتباط بین چاقی و سطوح پایین تحصیلی دانش آموزان نوجوان را پیدا کرده است. با مطرح شدن این فرضیه، محققان دانشگاه های مختلف انگلستان نتایج مطالعات خود را در مجله بین المللی چاقی منتشر کردند. آن ها گفتند: این اولین مطالعه جامع و کامل شان در ارتباط بین چاقی و سطح علمی دانش آموزان نوجوان می باشد. البته این فرضیه و مطالعات در رابطه با دختران نوجوان واضح تر و روشن تر بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکاتی کوچک اما جالب درباره ی نجوم (1)

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در سال 2012، بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان (در آمریکا) دچار اضافه وزن و چاقی بودند. این معضل، بر اثر  “عدم تعادل دریافت کالری”  به وجود می آید و  تحت تأثیر فاکتورهای ژنتیکی، عادت های رفتاری  و عوامل زیست محیطی قابل تشدید می باشد.

پروفسور جان رایلی، محقق اصلی این پروژه و استاد دانشگاه های انگلستان می گوید: “کار و تحقیقات بیش تر و گسترده تری برای پیدا کردن عوامل دقیق برای درک ارتباط بین چاقی و پیشرفت منفی علمی لازم است اما روشن است که نوجوانان، والدین و حتی سیاست گذاران در آموزش و پرورش و بهداشت عمومی باید از تأثیرات منفی آموزشی و حتی اقتصادی مادام العمر چاقی آگاه باشند.”او برای انجام پو تکمیل مطالعه خود تقریبا 6000 کودک و نوجوان 11 تا 16 ساله را مورد ارزیابی قرار داده است. این ارزیابی شامل بررسی اطلاعاتی در مورد وضعیت وزن افراد و رتبه های علمی  بدست آمده توسط آن ها می باشد.

نتایج تحقیق، الگوی روشنی را در برابر او قرار داد: از بین این نوجوان ها 4/71٪ وزن ایده آل، 3/13 ٪ اضافه وزن و 3/15 ٪ چاقی داشتند. گفتنی است که در این آمار افرادی که در گروه چاق قرار داشتند، پیشرفت تحصیلی پایین تری نسبت به افراد با وزن ایده آل را دارا بودند.نتیجه دیگر این تحقیق نشان داد که دختران چاق حدود 11 ساله بیش تر در معرض افت تحصیلی قرار دارند. از بین درس ها و موضوعاتی که این نوجوانان دچار چاقی در آن ها عملکرد پایینی داشتند ریاضیات و علوم بیشتر از همه خود را نشان می دادند.

کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد

حقایقی دیگر در مورد چاقی نوجوانان:

ــ در 30 سال گذشته چاقی در کودکان و نوجوانان چهار برابر شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مزیت خاک‌بازی کودکان

ــ نوجوانان چاق در معرض خطر بالاتری برای مشکلات استخوان و مفاصل، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت هستند.

ــ افراد جوان و میان سال چاق با مشکلات فراوان، اکثرا” افرادی بوده اند که در نوجوانی دارای اضافه وزن و چاقی بوده اند.

بهترین برنامه ورزشی برای مقابله با اپیدمی چاقی نوجوانان چیست؟

بر طبق مطالعه ای که در آن به مقایسه ورزش های هوازی با تمرینات استقامتی پرداخته شده است چاقی نوجوانان به صورت اپیدمی (همه گیر) در آمده است. غالباٌ به نوجوانانی که دارای اضافه وزن می باشند توصیه می شود به ورزش بیش تری بپردازند اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد چه نوع ورزشی برای کاهش میزان چربی بدنی این افراد مناسب تر است.

بررسی تاثیر تغذیه ی سالم، انجام ورزش های هوازی و تمرینات استقامتی در مطالعه ی HEARTY بر روی نوجوانان توسط محققان دانشگاه کالگری و دانشگاه اوتاوا انجام شد. در این تحقیق که نتایج آن در مجله ی (JAMA) منتشر گردید 304 نوجوان دارای اضافه وزن از مناطق اوتاوا و گاتینیو شرکت داشتند (14 تا 18 سال). قبل از تقسیم این نوجوانان در 4 گروه مختلف به آن ها مشاوره های تغذیه ای به منظور اتخاذ روش های سالم تغذیه و کاهش وزن به مدت 4 هفته داده شد. سپس از گروه اول خواسته شد در تمرینات استقامتی با استفاده از ماشین های وزنه دار و هالتر (وزنه های آزاد) شرکت کنند. گروه دوم تنها به ورزش های هوازی بر روی تردمیل، ماشین elliptical و دوچرخه ی ثابت پرداختند. گروه سوم به ترکیبی از ورزش های هوازی و تمرینات استقامتی پرداختند و بالاخره گروه چهارم به عنوان گروه تغییرات تغذیه ای به انجام هیچ ورزشی توصیه نشدند.

در جمعیت مورد مطالعه تمام افرادی که به ورزش پرداخته بودند به طور قابل توجهی از وزن بدنشان کاسته شده بود و مقدار کاهش وزن با هم مشابه بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهایی برای درک احساسات یکدیگر

در میان نوجوانانی که حداقل 70 درصد از جلسات ورزشی را انجام داده بودند درصد چربی بدنی به طور قابل توجهی در گروه ورزش ترکیبی ایروبیک و استقامتی بیش از گروه ایروبیک به تنهایی کاهش یافته بود.

دکتر Kenny از دانشگاه اوتاوا می گوید: اندازه ی دور کمر در گروه ترکیب ورزش ایروبیک و استقامتی که در 70 درصد از جلسات ورزشی شرکت کرده بودند، 7 سانتی متر و در گروه ورزش ایروبیک به تنهایی 4 سانتی متر کاهش نشان می داد. در حالی که در گروه تغییرات تغذیه ای به تنهایی هیچ کاهشی در سایز کمر مشاهده نشد.

تحت نظارت مربیان خصوصی از نوجوانان در هر سه گروه ورزشی خواسته شد 4 بار در هفته به مدت 22 هفته به ورزش بپردازند، سپس تغییرات در مقدار چربی بدنی این افراد توسط تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بررسی گردید. از آن جایی که تمرینات هوازی مانند دوچرخه سواری یا آهسته دویدن (Joggling) می تواند برای افراد دارای اضافه وزن چالش برانگیز باشد، تمرینات استقامتی به طور بالقوه برای این افراد جذاب تر بود زیرا اضافه وزن در این نوع ورزش ها نقطه ی ضعف محسوب نمی شود و افراد با سرعت بیش تری به قدرت کافی برای برداشتن وزنه ها نسبت به تناسب هوازی برای انجام ورزش های ایروبیک می رسند.

محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به یک بحث ملی درباره ی چاقی دوران کودکی و نوجوانی تبدیل شود و منجر به اتخاذ یک استراتژی بلند مدت و دائمی برای مقابله با چاقی نوجوانان گردد.

8 درصد از نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند معمولاٌ در بزرگسالی به چاقی مبتلا می شوند که دارای تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی آن هاست و منجر به ایجاد مشکلات مزمنی برای این افراد می شود. چاقی در افراد بالغ منجر به افزایش خطر بیماری دیابت، بیماری های قلبی، سرطان، معلولیت و ناتوانی می گردد.

 

۵ قانون ساده برای آب کردن چربی‌های شکم!

t کاهش عملکرد تحصیلی با چاقی نوجوانان ارتباط دارد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *