آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین
t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

کاشت سبزه‌ هفت‌سین یکی از کارهایی است که این روزها همه سراغ آن می رویم. در سال های دورتر مردم بیشتر از عدس و گندم برای سبزه خود استفاده می کردند اما چندسالی است که ما علاوه بر گندم و عدس، ماش، ذرت، خاکشیر، هسته پرتقال و لیمو نیز سبز می کنیم که هرکدام زیبایی خاص خودشان را دارند.

برای کاشت سبزه‌ هفت‌سین باید از چند روز قبل از تحویل سال آستین هایتان را بالا بزنید. البته هر بذر یا دانه ای به مدت زمانی مشخص برای سبز شدن نیاز دارد. برای همین ما در این مطلب به شما هرآنچه را لازم است درباره انواع بذرها و دانه ها و فوت و فن های کاشت سبزه‌ هفت‌سین بدانید می گوییم.

t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

کدام بذرها برای کاشت سبزه‌ هفت‌سین مناسبند؟

اینکه از کدام بذر استفاده کنید به سلیقه شما و همچنین دسترسی تان به بذرها بستگی دارد. اگر دوست دارید سبزه ای بزرگ سبز کنید و یا چند ظرف سبزه داشته باشید پس مهم است سراغ بذری بروید که هزینه آن مقرون به صرفه باشد. دانه های لیمو یا پرتقال این روزها در همه خانه ها پیدا می شوند. پس اگر می خواهید بدون هزینه سبزه بکارید از این دانه ها استفاده کنید.

البته این را بدانید که این دانه ها مدت زمان بیشتری نسبت به بذرها نیاز دارند تا جوانه بزنند. اگر از بذرهایی مانند عدس و گندم و ماش استفاده می کنید این نکته را فراموش نکنید که بذرهایتان حتما سالم و تازه باشند. اگر مدت زمانی طولانی است بذرها در خانه بوده اند دیگر سبز نمی شوند.

مراحل سبز کردن سبزه (برای همه دانه ها و بذرها)

مقدار بذری که خیس می کنید به سلیقه شما بستگی دارند اما اگر می خواهید یک سبزه معمولی اندازه همان هایی که این روزها در سطح شهر فروخته می شوند داشته باشید صدگرم بذر کافی است. پس در مرحله اول مقدار بذر را مشخص کنید. پس از آن بذرها را در ظرفی آب بریزید و اجازه بدهید ۲۴ساعت بمانند تا کامل خیس بخورند.

اکنون بذرها را از آب درآورید و داخل یک پارچه مرطوب قرار بدهید. به این نکته دقت کنید که ظرفی که پارچه و بذر را در آن گذاشته اید نباید از آب پر باشد. فقط لازم است پارچه مرطوب باشد. برای حفظ رطوبت پارچه هرروز مقداری آب روی پارچه بریزید. پارچه، از اینکه بذرها نور بخورند جلوگیری می کند. اگر پارچه خشک شود بذرها آسیب می بینند و سبز نمی شوند.

پس از چند روز بذرها جوانه می زنند. اکنون آنها را از دستمال بیرون بیاورید و داخل ظرفی که دوست دارید بریزید. بذرها را با دستتان مرتب کنید تا سطح آن صاف و یکدست شود. کمی آب داخل بشقاب بریزید و پارچه خیس را مجدد برای ۲۴ساعت دیگر روی بذرها قرار بدهید.

پس از گذشتن این ۲۴ ساعت، پارچه را بردارید و ظرفتان را مقابل نور و آفتاب قرار دهید تا بذرها رشد کنند. حواستان باشد مرتب به بذرها آب بدهید. البته این آب دادن باید در این حد باشد که ظرف خشک نماند چون آب دادن بیش از اندازه هم موجب می شود سبزه خراب شود.اگر می خواهید سبزه‌تان تا پایان نوروز و روز سیزدهم سرحال و سالم بماند باید کاری کنید که سرعت رشد آن کم باشد. پس آن را در جایی خنک قرار بدهید تا روند رشد کاهش یابد.سبزه ها پس از اینکه مقداری رشد می کنند نامرتب می شوند. برای اینکه سبزه تان ظاهر مرتبی داشته باشد می توانید با یک قیچی نوک تیز آن را هرس کنید.

آموزش کاشت سبزه‌ هفت‌سین با دانه گندم

آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

 

کاشت سبزه‌ هفت‌سین با گندم یکی از پرطرفدارترین انواع سبزه است. برای اینکه گندم سبز کنید مقدار دلخواه از گندم را به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید که ترش و خراب نشود.پس از اینکه جوانه های کوچک خودشان را نشان دادند، بذرها را میان دستمال نخی مرطوب بگذارید و منتظر بمانید تا از میان بذرها جوانه های سبز بیرون بیایند. فراموش نکنید که دستمال را مرتب خیس کنید.

بعد از آنکه جوانه ها آماده انتقال به ظرف اصلی شدند، مقداری ماسه تمیز کف ظرفتان بریزید و بعد جوانه ها را آرام و مرتب روی ماسه ها بریزید. در این مرحله لازم است روزی دوبار آب روی بذرها اسپری کنید.اگر حواستان نبود و ظرف را از آب پر کردید آرام وبااحتیاط ظرف را کج کنید تا آب اضافه خالی شود. اگر آب زیادی در ظرف بماند ریشه سبزه می گندد.

آموزش کاشت سبزه عدس

آموزش کاشت سبزه عدس

 

کاشت سبزه‌ هفت‌سین با عدس نیز یکی از سبزه های زیباست اما مدت زمان بیشتری برای به ثمرنشستن نیاز دارد. برای اینکه سبزه عدس داشته باشید باید یک ده روز پیش از سال نو دست به کار شوید. مقداری عدس در ظرف بریزید و ظرف را از آب پر کنید؛ به اندازه ای که آب روی عدس ها را بگیرد. اجازه بدهید عدس ها ۲روز در همین وضعیت و در دمای معمولی اتاق بمانند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش ساخت کاردستی سیب سلامت برای کودکان

پس از آن آب عدس را خالی کنید و برای خیس نگه داشتن آن از اسپری آب استفاده کنید (در این مرحله نباید عدس ها در آب شناور باشند). این نکته را فراموش نکنید که عدس آب را به خود جذب می کند. بنابراین لازم است چندین مرتبه در طول روز به ظرفتان سر بزنید و اگر عدس ها خشک شده بودند آب روی آنها اسپری کنید.

پس از سه روز عدس ها را لای دستمال پارچه ای مرطوب قرار بدهید و نزدیک پنجره بگذارید تا دمای محیط آن معتدل باشد. علاوه بر اینکه مرتب بررسی می کنید که دستمال مرطوب بماند، باید هر روز عدس را آبکشی کنید. به این شکل که داخل ظرفش را آب بریزید و بعد ظرف را کج کنید و آرام آب را خالی کنید. در هر مرتبه آبکشی سه بار این کار را انجام بدهید. سپس دستمال مرطوب را مجدد روی عدس ها بگذارید.

پس از چند روز عدس ها جوانه می زنند. اکنون باید آن را در ظرف اصلی تان قرار بدهید. با مشاهده جوانه های سبز، دستمال را به طور کل از روی بذرها بردارید و اجازه بدهید در برابر نور قرار بگیرند تا رشد کنند. البته آبکشی کردن عدس همچنان ادامه دارد. فراموش نکنید که آب سبزه را هرروز عوض کنید.

آموزش درست کردن سبزه خاکشیر

آموزش درست کردن سبزه خاکشیر

 

اگر دوست دارید یکی از آن سبزه های سفالی داشته باشید پس باید سراغ سبزه خاکشیر بروید که ظریف و زیباست. بنابراین دست به کار شوید و مقداری خاکشیر را به مدت ۲۴ساعت در آب خیس کنید تا لعاب بیندازند.سطح ظرف سفالی مورد نظرتان را با پارچه تنظیف یا جوراب زنانه نازک بپوشانید. سپس پارچه (یا جوراب) ‌را خیس کنید و بذرهای خاکشیر را روی سطح خیس پارچه و سفال بکشید. دقت کنید که همه جای سفال با بذر پر شود. اکنون سفال را از آب پر کنید. بذرها، رطوبت مورد نیاز را از آب داخل سفال به دست می آورند. با این حال مرتب به بذرها با اسپری آبرسانی کنید. این کار را تا سبزشدن کامل سبزه‌تان ادامه بدهید.

مطالب مرتبط:

سبزه هسته پرتقال، لیمو یا نارنج

آموزش درست کردن سبزه خاکشیر

سبزه هسته های مرکبات نسبت به سبزه های دیگر دیرتر به ثمر می نشینند اما می توانید آنها را نه فقط برای نوروز بلکه برای همیشه نگه دارید. پس می توانید برای سبزه عیدتان از بذرها استفاده کنید اما این سبزه را هم جداگانه بکارید و در تمام طول سال از تماشای زیبایی آن لذت ببرید.

برای آنکه از این هسته ها سبزه ای زیبا داشته باشید هسته ها را دو روز در آب خیس کنید تا بتوانید پوست روی آنها را بکَنید. مواظب باشید که به مغز دانه آسیب وارد نشود.مجدد تخم ها را در آب بگذارید تا خشک نشوند. یک شبانه روز دیگر صبر کنید. حالا باید دانه ها را در ظرفی که دوست دارید بکارید. پس ابتدا ظرف را با خاک سبک پر کنید. دانه ها را نزدیک به سطح بچینید. فاصله دانه ها دلخواه است. بهترین حالت این است که دانه ها نه خیلی به هم نزدیک باشند و نه از هم خیلی دور باشند. روی دانه ها را هم با لایه ای دیگر از خاک بپوشانید.

یادتان باشد انتهای گلدان سوراخی درست کنید تا زمان آبیاری، آب و نیز هوا در جریان باشد. این کار باعث می شود گیاه نپوسد و از بین نرود.خاک گلدان تان را مرتب خیس نگه دارید و گلدان را در جایی قرار بدهید که آفتاب بخورد.پس از دو هفته تا یک ماه دانه ها جوانه می زنند. اگر از سبزه تان خوب مراقبت کنید پس از دوسال به حدی بزرگ می شود که می توانید آن را به باغچه منتقل کنید تا در آینده یک درخت داشته باشید.

کاشت سبزه‌ هفت‌سین با تخم کتان

t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

اینکه چقدر از تخم کتان را خیس می کنید بستگی به اندازه سطح ظرفتان دارد. پس مقداری مناسب از تخم کتان را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. پس از گذشتن این زمان، بذرهای کتان حالت ژله ای پیدا می کنند.اکنون نیمی از ظرفتان را از خاک سبک پر کنید. تخم های کتان را روی خاک بریزید. دقت کنید که در تمام سطح خاک به طور یکسان پخش شوند و همه سطح را بپوشانند. پس از آن روی خاک را اسپری آب بزنید و با یک کیسه پلاستیکی سطح ظرف را بپوشایند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه غذای سالم بپزیم و سالم غذا بخوریم؟

اجازه بدهید ظرفتان به مدت ۲ شبانه روز در جایی گرم و تاریک بماند. این نکته را به یاد داشته باشید که هر روز دومرتبه و هربار به مدت نیم ساعت پلاستیک را از روی ظرف بردارید تا اکسیژن به گیاه برسد و کپک نزند. پس از آن مجدد آب روی خاک اسپری کنید و پلاستیک را روی آن بکشید.پس از گذشتن این مدت، ظرفتان را به جایی خنک منتقل کنید که نور خوبی هم به آن بتابد. معمولا پشت پنجره مکان مناسبی است. پس از یک هفته قد سبزه شما تا ۶ سانت رشد می کند.

آموزش درست کردن سبزه با ذرت

سبزه سبز کردن با ذرت

سبزه ذرت نیز از آن سبزه هایی است که به نسبت زمان بیشتری نیاز دارد و حدوداً سه هفته طول می کشد تا به ثمر بنشیند. اما شکل زیبای آن شما را ترغیب خواهد کرد که حتی در روزهای پایانی اسفند هم یکی از آن ها پرورش بدهید.ذرت را به مدت چهار روز خیس کنید. جای ظرف را عوض نکنید تا عادت گیاه برهم نریزد اما آب آن را هرروز عوض کنید. پس از گذشتن این مدت، ذرت ها را داخل دستمالی نخی بپیچید و مرتب با آب اسپری کنید تا خشک نشوند. اجازه بدهید دانه ها تا زمانی که جوانه بزنند داخل دستمال بمانند.

پس از آنکه دانه ها جوانه زدند یک سبد داخل تنگ بگذارید و ذرت ها را هم درون سبد قرار بدهید. تنگ را از آب پر کنید به حدی که ذرت ها هم در آب بروند.ده روز صبر کنید. خواهید دید که دانه های ذرت ریشه می کنند و سبز می شوند. می توانید داخل تنگ هم ماهی قرمزتان را بیندازید تا به شکلی متفاوت سبزه و ماهی را در سفره هفت سین کنار هم داشته باشید.

سبزه سبز کردن با خاک ژله ای

سبزه سبز کردن با خاک ژله ای

برای آنکه با کمک خاک ژله ای کاشت سبزه‌ هفت‌سین متفاوت داشته باشید ابتدا باید یک بسته خاک ژله ای را داخل ظرفی شیشه ای بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید. اجازه بدهید خاک ژله ای به مدت ۱۲ ساعت داخل آب بماند تا بزرگ شود.سپس آنها را در آبکش بریزید و بعد در ظرف اصلی تان قرار بدهید. ظرفی که انتخاب می کنید باید به اندازه ای باشد که با خاک پر شود و فقط دوسانت لبه ظرف خالی بماند. مقداری از خاک ژله ای را له کنید و روی سطح خاک داخل ظرف بریزید. ضخامت این خاک له شده باید نیم سانت باشد.

اکنون از بذری که دوست دارید، بدون اینکه خیس کنید، به اندازه یک لایه روی خاک ژله ای له شده بریزید و آن را مرتب کنید. سپس با یک نایلون سطح ظرف را بپوشانید. تا وقتی این نایلون روی ظرف است بذرها نیاز به آبیاری ندارند.مانند بذرهای دیگر، در این مرحله باید ظرف را در محیطی قرار بدهید که از آفتاب دور باشد. پس از دو روز جوانه ها دیده می شوند. اکنون نایلون را بردارید و ظرف را در مکانی قرار بدهید که نور و آفتاب بخورد. هر دو یا سه روز یک‌بار به سبزه تان کامل آب بدهید.

کاشت سبزه‌ هفت‌سین به شکل کوزه ای یکی از سبزه های پرطرفدار است. شاید فکر کنید درست کردن این نوع سبزه ها در خانه کار دشواری باشد اما در این مطلب به شما یاد می دهیم چطور یکی از این سبزه های زیبا برای خودتان درست کنید.

آموزش کاشت سبزه کوزه‏ ای با بذر شاهی

آموزش کاشت سبزه کوزه ای

ابتدا کوزه ای را که انتخاب کرده اید از آب پر کنید. بگذارید کوزه به مدت یک شبانه روز بماند تا دیواره ها کاملا خیس شود. پس از آن، جورابی نایلونی روی کوزه تان بکشید.

بذر شاهی را هم به مقدار نیاز و به مدت ۲۴ساعت خیس کنید. سپس آن را با دست روی سطح جوراب بکشید به طوری که تمام سطح جوراب (سطح کوزه) با بذرها پوشانده شوند. چون بذر حالت ژله ای پیدا کرده است به راحتی به جوراب خواهد چسبید.فراموش نکنید که آب داخل کوزه را مرتب چک کنید تا همیشه پر باشد. چون بخشی از آب، روزانه تبخیر می شود. پس از چند روز بذرها به کمک آبی که از جداره کوزه به آنها می رسد جوانه می زنند. اکنون کوزه را در مکانی بگذارید که نور به آن بتابد. حواستان باشد کوزه را بچرخانید تا همه جای آن نور بخورد.

نکاتی مهم برای کاشت سبزه کوزه ای و سبزه های دیگر

t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین

۱. ظرف های مناسب برای کاشت سبزه‌ هفت‌سین، ظرف های چینی و سفالی هستند. اگر این ظرف ها را در دسترس نداشتید می توانید از ظرف پلاستیکی استفاده کنید اما فراموش نکنید ظرف های پلاستیکی باعث می شوند سبزه بدبو شود، برای همین مراقبت از سبزه کمی حساس‌تر و سخت‌تر می شود. ظرف فلزی نیز گزینه مناسبی برای سبزه سبزکردن نیست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آن‌ماری شیمل؛ اسلام‌پژوه، شرق‌شناس و مولوی‌شناس غربی

۲. به سبزه بیش از حد نیاز آب ندهید. آبیاری زیاد باعث می شود سبز بو بگیرد و در نهایت بگندد. فقط ظرف سبزه کوزه ای همیشه باید پر از آب باشد.

۳. بذرهایتان را حتما ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت دو یا سه مرتبه آب آنها را عوض کنید. منظور از خیس کردن این است که تمام بذرها در آب غوطه‌ور شوند.

۴. به اندازه ظرفتان توجه کنید تا بدانید چه مقدار بذر باید خیس کنید.

۵. اگر برایتان ممکن است، از اسپری های آب برای آبیاری سبزه استفاده کنید.

۶. فراموش نکنید پس از اینکه جوانه ها را دیدید حتما ظرفتان را مقابل نور و آفتاب قرار بدهید. اما اگر می خواهید رشد سبزه کمتر شود می توانید ظرفتان را در جایی کم نورتر و خنک نگهداری کنید.

کاشت سبزه‌ هفت‌سین به صورت دو رنگ

سبزه دو رنگ سبزه‌ای متفاوت است که همه ما دوست داریم برای یک بار هم که شده یکی از آنها را درست کنیم و جلوه ای دیگر به سفره هفت‌سین‌مان بدهیم. اگر می خواهید شیوه درست کردن کاشت سبزه‌ هفت‌سین دو رنگ را بدانید؛ پس دست به کار شوید.

۱. آبکش پلاستیکی (آبکشی که ۱۵سانتی‌متر دیواره داشته باشد)

۲. بطری نوشابه خانواده

۳. بذر منداب

۴. بذر شاهی

۵. گل طبیعی به دلخواه

چطور سبزه دو رنگ بکاریم؟

تصویری از یک سبزه دو رنگ

خیساندن بذرها

بسته به نوع ماکتی که از آن استفاده می کنید، به مقدار لازم، بذر شاهی و بذر منداب خیس کنید. اجازه دهید بذرها ۲۴ساعت در آب بمانند.

آماده کردن ماکت سبزه دو رنگ

وسط ماکت‌تان را به اندازه ای که بطری نوشابه خانواده میان آن قرار بگیرد ببرید. بعد از آن، ماکت را وارونه کنید و روی یک تخته کیک بگذارید. سپس با اسپری آب خیس کنید. با یک لایه پنبه به ضخامت یک سانتی‌متر سطح ماکت را بپوشانید.

پس از آن نوبت به تنظیف می رسد. روی پنبه ها را با تنظیف کامل بپوشانید. اگر می خواهید تنظیف و پنبه ثابت بمانند می توانید به کمک کاموا آن را در جای خود نگه دارید. سطح ماکت را با اسپری آب خیس کنید و بذرهای خیس خورده را به سطح ماکت بمالید. پس از این مرحله، مجدد بذرها را اسپری کنید.

قراردادن روکش نایلونی

اکنون یک کیسه نایلونی بردارید و دو سوراخ با ابعاد ۳ در ۳ در آن ایجاد کنید. نایلون را روی ماکت بکشید و اضافه آن را زیر ماکت ببرید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نایلون به ماکت نچسبد.

آبدهی و کاشت سبزه‌ هفت‌سین

در دو روز اول باید روزی ۳ مرتبه به سبزه آب بدهید. از روز سوم جوانه ها بیرون می آیند و در این مرحله دیگر به روکش نایلونی نیاز ندارند. پس روکش را بردارید و روزی یک یا دو مرتبه به سبزه آب بدهید. توجه کنید که در دو روز اول آب را اسپری کنید اما از روز سوم به بعد باید سبزه را سیراب کنید.

محل نگهداری سبزه دو رنگ

در روزهایی که سبزه را با نایلون پوشانده اید می توانید آن را در محیط داخلی خانه و در جایی دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید. وقتی نایلون را برداشتید اجازه بدهید سبزه همچنان یک روز دیگر در همان محیطی که بوده بماند. پس از آن لازم است روزی چندساعت ظرف سبزه را در هوای آزاد بگذارید. البته دقت کنید که در معرض وزش باد نباشد.

در نهایت، اگر دوست داشته باشید می توانید یک بطری نوشابه خانواده را از وسط ببرید و میان ظرف سبزه بگذارید. این بطری گلدان شما خواهد بود، پس می توانید گل های زیبا نیز در آن قرار بدهید و جلوه سبزه تان را دوچندان کنید.

یادآوری چند نکته درباره‌ی کاشت سبزه‌ هفت‌سین دو رنگ

بذر منداب به ۴ روز و بذر شاهی به ۶ روز زمان نیاز دارد تا جوانه بزند.سعی کنید سبزه تان را در ظرف حصیری بگذارید. به این ترتیب آب می تواند از سبزه جدا شود تا سبزه بو نگیرد.اگر ظرفی که از آن استفاده می کنید لبه دار است حتما لبه آن را ببرید. وقتی ظرفتان یکدست باشد آب داخلش جمع نمی شود و در نهایت سبزه نمی گندد.

 

آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

t آموزش قدم به قدم کاشت سبزه‌ هفت‌سین
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *