چطور گفتگوی موثر با نوجوان خود داشته باشیم؟

گفتگوی موثر با نوجوان
t چطور گفتگوی موثر با نوجوان خود داشته باشیم؟

داشتن یک گفتگوی موثر با نوجوان، گاه می‌تواند با چالش‌های بسیاری همراه باشد. نوجوانان در سن حساسی هستند و هرگونه ارتباط نادرست با آن‌ها، می‌تواند عواقب جدی و مخربی به همراه داشته باشد. لازم است که والدین نحوه صحیح گفتگوی موثر با نوجوان را بدانند و بتوانند به شیوه‌ای درست با فرزند نوجوان خود ارتباط برقرار کنند.

پیشنهاد مطالعه: ارتباط بهتر نوجوانان و والدین

چرا ایجاد ارتباط سالم با نوجوان مهم است؟

اینکه نوجوان در سنین نوجوانی بین خود و خانواده‌اش فاصله‌ای ایجاد کند کاملا عادی است. اما چیزی که در این میان بسیار اهمیت دارد، آن است که والدین این دور شدن را به‌خوبی درک کنند و راه‌‌های گفتگوی موثر با نوجوان را کاملا باز و آزاد بگذارند. اگر نوجوان شما بداند که می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند و بداند که شما به حرف‌هایش گوش می‌دهید، این فاصله در رابطه بعد از مدتی بهبود پیدا کرده و حتی قوی‌تر از قبل خواهد شد.

ارتباط سالم با نوجوان

منشا بسیاری از مشکلات روانی نوجوانان، عدم ارتباط درست و سالم با خانواده است. در اینجا، والدین مسئول ایجاد این ارتباط سالم هستند. والدین باید نحوه صحیح گفتگوی موثر با نوجوان را بدانند و برای ایجاد یک رابطه سالم با فرزند خود تلاش کنند. در این صورت، می‌توانید مطمئن باشید که نوجوان شما همیشه به آغوش شما باز خواهد گشت و برای بزرگ‌ترین وهله‌های زندگی‌اش از شما کمک خواهد گرفت.

 

راهکارهایی برای داشتن گفتگوی موثر با نوجوان

همان‌طور که گفتیم، بهبود رابطه با نوجوان برعهده والدین است. اولین قدم برای داشتن یک رابطه بهتر، یاد گرفتن طرز درست و موثر حرف زدن با نوجوان است. در این بخش، بهترین راهکارها را برای ایجاد یک گفتگوی موثر با نوجوان به شما آموزش خواهیم داد.

1.    نوجوان خود را قضاوت نکنید

قضاوت کردن در هر نوع ارتباطی می‌تواند مخرب باشد. اولین قدم برای داشتن یک گفتگوی موثر با نوجوان این است که دست از قضاوت کردن بردارید. با این دیدگاه نگاه کنید که نوجوان شما قطعا یک دلیل منطقی برای خود داشته که کاری را انجام داده است. به‌جای قضاوت کردن، اینطور نشان دهید که به هوش نوجوان خود احترام می‌گذارید و دوست دارید بیشتر درباره انتخاب‌ها و دلایلشان بدانید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع ضرب المثل کودکانه با معنی برای کلاس دوم

گفتگوی موثر با نوجوان، عدم قضاوت

اگر دست از قضاوت کردن بردارید و پیش‌داوری را کنار بگذارید، نوجوان احساس امنیت بیشتری برای ایجاد ارتباط با شما خواهد داشت. زمانی که نوجوان در ارتباط با شما احساس امنیت داشته باشد و بداند که قرار نیست قضاوت شود، می‌تواند درباره مسائل بیشتری با جزئیات  بیشتری با شما صحبت کند.

پیشنهاد مطالعه: برخورد و تنبیه در مقابل اشتباهات نوجوانان

2.    یادتان باشد که شما علامه دهر نیستید!

بسیاری از والدین خودشان را همه‌چیزدان می‌دانند و فکر می‌کنند که از درست و غلط هر چیزی آگاه هستند. این در حالی است که والدین نیز انسان هستند و بدون شک اشتباهات زیادی دارند. هیچ والدینی نمی‌تواند ادعا کند که از هر چیزی آگاه است. اما متاسفانه بسیاری از والدین در برخورد با نوجوان خود در غالب علامه دهر فرو می‌روند و هر کاری که نوجوان انجام می‌دهد را غلط و فقط نظرات خودشان را درست می‌دانند.

اگر نوجوان برای حرف زدن به سراغ شما می‌آید، سریع به او نگویید که باز فلان کار رو کردی؟ یا اینکه باز هم فلان چیز رخ داده؟ بعد از آن نیز سریع شروع به راه‌حل دادن و سرزنش کردن نکنید. این دو کار می‌توانند تاثیری به شدت مخرب داشته باشند و نوجوان را از ایجاد ارتباط و گفتگو با شما، دلسرد کنند.

 

3.    شنونده خوبی برای نوجوان باشید

چکیده دو مورد قبلی این است که شما باید یک شنونده خوب برای فرزند نوجوان خود باشید. شنونده بودن و گوش دادن به حرف‌های نوجوان، بدون آنکه قضاوتش کنید یا برایش نصخه بپیچید، می‌تواند تاثیری شگفت‌انگیز بر روی رابطه شما داشته باشد. اینکه نوجوان بداند همیشه یکی هست که به حرف‌هایش گوش دهد و سنگ صبورش باشد، بدون شک می‌تواند او را نسبت به ایجاد ارتباط و گفتگو با شما، ترغیب کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش و ایده برای ساخت ماسک گربه زیبا و جذاب

شنونده خوبی برای نوجوان باشید

شما باید بادقت به حرف‌های نوجوان خود گوش دهید، خودتان را جای او بگذارید و سعی کنید که به‌جای او به واقعیت‌های زندگی‌اش نگاه کنید. باید سعی کنید تا جای ممکن او را درک کنید.  وقتی که نوجوان شما بداند می‌تواند بی‌پرده و بدون نگرانی مشکلاتش را با شما در میان بگذارد، بدون شک رابطه‌ بسیار بهتری با شما خواهد داشت. و نکته بسیار مهم دیگر اینکه، باید سعی کنید اعتماد نوجوان خود را جلب کنید.

پیشنهاد مطالعه: حفظ سلامت روان در نوجوانان

4.    احترام به نوجوان را فراموش نکنید

احترام، مهم‌ترین اصل در هر رابطه است و این اصل باید در گفتگوی موثر با نوجوان نیز حفظ شود. شاید اصلا بتوان گفت که حفظ احترام در این رابطه، از هر رابطه دیگری مهم‌تر است، زیرا که هر رابطه دیگری روزی تمام خواهد شد، اما ارتباط فرزند و والدین همیشه پابرجاست به‌خصوص باید به یاد داشته باشید که نوجوان در سنین حساسی است و خدشه‌دار کردن غرور او با بی‌احترامی، می‌تواند آفت رابطه شما با او باشد.

احترام به نوجوان

نظرات، افکار و احساسات نوجوان خود را نادیده نگیرید؛ به نوجوان خود عزت نفس بدهید و کاری کنید که او احساس ارزشمند بودن داشته باشد. اینکه برای برخی از امور از نوجوان خود کمک بگیرید و حضور او را نیز در این امور محترم و مهم بشمارید، بدون شک نه‌تنها در بهبود رابطه شما تاثیر خواهد داشت، بلکه می‌تواند موجب رشد نوجوان نیز بشود.

پیشنهاد مطالعه: اطلاعات عمومی مهم برای نوجوانان

5.    آرامش خود را در زمان گفتگو حفظ کنید

از دیگر نکات مهم برای داشتن گفتگوی موثر با نوجوان، این است که که آرامش خود را در زمان حرف زدن با او حفظ کنید. عصبانیت و نشان دادن واکنش‌های تهاجمی، نه تنها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه می‌تواند اوضاع را از آنچه که هست نیز بدتر کند. اگر نوجوان هربار در زمان گفتگو شاهد پرخاش و عصبانیت شما باشد، بدون شک در دفعات بعدی ترجیح می‌دهد که اصلا هیچ صحبتی را با شما آغاز نکند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود بازی مرد کاکتوسی

مهم‌تر از تمام این موارد، شما باید آرامش خود را در برابر عصبانیت نوجوان نیز حفظ کنید. اگر نوجوان پرخاش کرد و حرف ناراحت‌کننده‌ای به شما زد، شما باید با آرامش کامل با او برخورد کنید. جواب دادن پرخاش با پرخاش، تنها جو خانه را متشنج کرده و باعث می‌شود که هیچ یک از شما در نهایت به خواسته‌اش نرسد.

منبع 1

منبع 2

سوالات متداول

اگر ارتباطی سالم و گفتگوی موثر با نوجوان خود نداشته باشیم، ذره ذره از او دور خواهیم شد و او را از دست خواهیم داد. این موضوع ممکن است عواقب مخربی به همراه داشته باشد.

حفظ آرامش و احترام، مهم‌ترین نکته‌هایی هستند که باید در زمان ارتباط با نوجوان به آن‌ها توجه داشته باشید. با رعایت این دو اصل، می‌توانید ارتباطی موثر و سازنده برقرار کنید.

باید سعی کنیم که به حرف‌های او گوش دهیم، او را درک کنیم و از نقطه نظر او به زندگی نگاه کنیم. همین‌طور باید دست از قضاوت کردن و نسخه پیچیدن نیز برداریم.

t چطور گفتگوی موثر با نوجوان خود داشته باشیم؟
4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *