گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

t گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق
t گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

صبا نهاوندی ورزشکار موفق مهمان صفحه یه فنجون گپ نشریه شده است .

خودتان را معرفی کنید

صبا نهاوندی متولد 1378 در تهران با مدرک لیسانس علوم و مهندسی آب

چطور به سراغ ورزش رفتید؟

من قبلا ۵ سال عضو تیم هندبال مدرسه بودم و از دوران کودکی به ورزش علاقه داشتم. منتهی رشته مورد نظرم هنوز آنقدر رشد نکرده و مطرح نبود.سال ۹۶ چون برادرم کشتی کار می کرد از طریق مربی شان در آکادمی کشتی متوجه شد که کشتی بانوان وجود دارد و به من معرفی کرد. مادرم هم برای پیدا کردن باشگاه کلی به من کمک کرد.

حدوداً ۲ ماه به دنبال باشگاهی بودم که بتوانم تمرین کنم.بعد از این مدت توانستم تنها باشگاه تهران (هیئت کشتی استان تهران مجموعه حمید سوریان) را پیدا کنم که به مربیگری استاد خانم مریم السادات قدمگاهی آموزش داده می شد. به پیشنهاد ایشان یک جلسه مهمان بودم . تمرین بچه ها را دیدم و خیلی دوست داشتم تمرین کن. حتی رزومه روشن و موفق ایشان و شاگردانشان هم من را بیشتر جذب کرد .ثبت نام کردم و وارد این رشته شدم. بعد از ۱ سال که کشتی آلیش و کشتی کلاسیک کار می کردم توسط استاد عزیزم خانم قدمگاهی با رشته ی جودو بیشتر آشنا شدم . در کنار کشتی جودو هم کار کردم و علاقه ام به هر دو رشته به یک اندازه شد.

راستی مگر خانم ها هم کشتی می گیرند؟اول این را بگویم که چرا باید برای همه این سوال پیش بیآید که مگه خانم ها هم کشتی می گیرند؟!

بله خوشبختانه این رشته زیبا در کشور عزیزمان است و آرزوی قلبی خیلی از دوستان در آن محقق شده و پرچم پر افتخار کهن سرزمین ما در آسیا و جهان بارها برافراشته شده و قهرمانی هایی در سطح جهان و آسیا بدست آوردیم .

صبا خانم، درباره کشتی آلیش بیشتر برایمان بگویید.

اول این را بگویم که کشتی به دو نوع کلاسیک و آلیش تقسیم می شود :کلاسیک همان کشتی آزاد هست تقریبا به سبک پهلوانی.  آلیش : این رشته کشتی با کمربند است که نوعی کشتی بومی آسیایی است. دو حریف با استفاده از کمربند یکدیگر باهم مبارزه می کنند و تکنیک ها از همان طریق رد و بدل می شود .البته این کشتی به  دو نوع آزاد و کلاسیک تقسیم می شود .

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

پس هم زمان جودو هم کار کردید!

بله خوشبختانه موفق به یادگیری این رشته شدم و درحال حاضر حکم کمربند قهوه ای را هم کسب کردم.ولی فعلا تمرکزم روی کشتی آلیش هست که انشالله بتوانم در سطح جهانی و آسیایی مقام آور باشم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با مجری و بازیگر نوجوان

خانم صبا نهاوندی، جودو سخت تر است یا کشتی؟

بستگی دارد از دیدگاه چه کسی به این قضیه نگاه کرد .علاقه سختی هرچیزی را می پوشاند . همان طور که سختی این دو ورزش را برای من پوشانده است .داشتن هدف سختی ها را برای من آسان می کند . اگر عشق کار یا چیزی را داشته باشید هیچ سختی و مانعی برای شما وجود نخواهد داشت و سد راه شما نخواهد شد.

چه مقام هایی در رشته های ورزشی کسب کردید؟

ورزش تیمی هندبال ۵ سال مقام اول.

کشتی آلیش سه مقام سوم ، دوم و اول در سطح استان در وزن مثبت ۷۵ یا همان سنگین وزن.

(کشتی کلاسیک دو مقام اول در سطح استان در وزن منفی ۷۵).

یک مسابقه آلیش و یک مسابقه کلاسیک در یکسال مقام اول و دوم در سطح استان در وزن منفی ۷۵.

جودو سه مقام اول ، سوم و دوم  در سطح استان در یک سال در وزن مثبت ۷۸ یا همان سنگین وزن.

البته جودو بعد از سه جلسه تمرین مقام اول استان شدم آن هم در وزن سنگین.

جودو مقام دوم استان در وزن منفی ۷۸.

صبا خانم، برایمان خاطره تعریف کنید

برای یکی از مسابقات به عنوان همراه دختر عمویم را با خودم به سالن مسابقه بردم و به او گفتم که حواسش به من باشد. او هم خیلی خوشحال تا شروع مسابقات همراهی ام کرد.

وقتی اسامی اعلام شد شروع مسابقه با وزن سنگین بود و من اولین نفری بودم که مسابقه می داد. قبل از رفتن روی تاتامی (تشک) مربی ام برای آمادگی سه تا کشیده ورزشی به صورتم زد و دوتا ضربه پشت کمرم و من هم دوتا داد بلند (کیا) برای تنفس زدم و وارد تشک شدم و روبروی حریف ایستادم (حریفم تقریبا ۴۵ کیلو از من سنگین تر و حدوداً ۴۵ سانت از من بلند تر بود.)

بعد از شروع مبارزه بچه ها تشویقم کردند و من با خونسردی توانسته ام در ۱ دقیقه حریفم را ضربه فنی کنم و پیروز شوم. زمانی که از تاتامی بیرون آمدم همه مرا بغل کردند و خوشحال بودند. وقتی رسیدم پیش دخترعمویم دیدم رنگش پریده و بغض کرده گفت چی شد ؟! گفتم مگه ندیدی؟! گفت نه! گفتم بردم دیگه بعد متوجه شدم که بنده خدا ترسیده خلاصه تا آخر مسابقات ما به او رسیدگی می کردم و بهش تغذیه و سرم می دادیم. از بس که قند و فشارش جابجا می شد .مخصوصا وقتی من مسابقه داشتم او تا مرز بیهوشی می رفت .زمانی که مسابقات تمام شد خواستیم برگردیم انگار او جای همه ما مسابقه داده بود .تا همین الان دیگر با من هیچ مسابقه ای نیامد و دورادور جویای کارم است و مرا تشویق می کند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

تا به حال مصدوم شده اید؟

بله خیلی زیاد ، چون ورزشکاران داخل تمرین آسیب و مصدومیت زیاد دارند. اما مصدومیتی که برایم شدید بود در مسابقه کشوری جودو در ارومیه پیش آمد و باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدتم شد. که تا چند ساعت یادم نمی آمد که از صبح چه اتفاقاتی افتاده است.البته در چند روز آینده همه اتفاقات آن روز یادم آمد .

آیا نا امیدی به سراغ صبا نهاوندی ورزشکار موفق هم آمده است؟

تا وقتی خدا هست نا امیدی برایم بی معناست و روز به روز امید در زندگی من باعث قدرت می شود.

پدر و مادرتان مسابقه هایتان را می بینند؟

مسابقات در سطح استان فقط مختص بانوان هست و می توانند مسابقه را از نزدیک ببینند .اما در سطح کشور اینطور نیست و فقط ورزشکاران و مربیان در ورزشگاه حضور دارند .امیدوارم بستری فراهم شود که خانواده ها بتوانند مسابقات ببینند .

اگر کسی اذیتتان کند از فن های کشتی روی او استفاده می کنید؟

کشتی یا جودو یک ورزش است و برای خیابان و غیره نیست .تا زمانی که مشکلات با صحبت حل شود نیازی به استفاده از فنون نیست.

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

آشپزی خانم صبا نهاوندی ورزشکار موفق، چطور است؟

خودم که نمی توانم از خودم تعریف کنم اما خانواده مخصوصا مادربزرگ پدری عزیزم و دایی مهربانم از غذاهایی که می پزم تعریف می کنند. خصوصا زرشک پلو با مرغ و تخم مرغ استیکی.

چه هدیه ای دوست دارید بگیرید؟

هر چیزی که مربوط به هنر و ورزش باشد من را خوشحال می کند.

ویژگی های یک جودوکار از نظر صبا نهاوندی؟

در کل یک ورزشکار باید خوش اخلاق ، باهوش ، متواضع و آرام باشد .

کسانی که می خواهند وارد ورزش کشتی شوند از کجا شروع کنند؟

اول باید با این ورزش آشنا بشوند و مطالعه کافی داشته باشند بعد هم علاقه خود را بسنجند البته که نیاز اولیه هر کاری شناخت و علاقه است.

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

برنامه و هدف صبا نهاوندی ورزشکار موفق برای آینده چیست؟

تمرین تمرین  تمرین تا قهرمانی جهان و آسیا. وارد شدن به شغل مناسب و برنامه هایی برای زندگی شخصی خودم

چقدر اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید.

تا جایی که وقت داشته باشم مطالعه می کنم چون برایم حکم تفریح دارد. اشعار : شاهنامه ، مثنوی ، هشت کتاب ، حافظ ، سعدی و… کتاب : بیشعوری و ملت عشق

الگوی شما در ورزش؟

پدر و مادر مهربانم ، استاد عزیزم و جهان پهلوان تختی البته الگوی هرکسی باید بهترین خودش باشد ولی گاهی باید از افراد دیگر در موضوعی درس گرفت .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با رادوین مقیمی والیبالیست نوجوان

از هنرهای غیرورزشی خود مثل نقاشی بگویید

همانطور که به شعر علاقه دارم به نقاشی و طراحی هم علاقه دارم و به من آرامشی می دهند که بهتر فکر کنم بهتر تمرکز کنم و دنیا را از دیدگاه بهتری بنگرم.

در نقاشی هایتان خودتان را هم هنگام ورزش کشیده اید؟

بله من هدف و رویای خودم را روی کاغذ می آورم و این کار به من انگیزه و آرامشی می دهد که بتوانم بیشتر به هدفم نزدیک شوم.

راستی بازیگری هم در کارنامه خود داشتید؟ بیشتر برایمان بگویید

بله من برای اولین بار توانستم خودم و استعدادم را در این زمینه محک بزنم و انتخاب شدم برای نقش کوچکی در سریال نجلا ۱ که یکی از بهترین حس ها و تجربه های زندگیم بود . دیالوگ با نقش های اصلی و همکاری با بچه های صدا و سیما و تلویزیون برایم جالب بود.

گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق

اولین بار جلوی دوربین چه حسی داشتید و اگر خاطره دارید تعریف کنید

حس خیلی جالبی برایم بود . چون باید از ذهن و شخصیت خودم فاصله می گرفتم و لهجه خودم را تغییر می دادم در کل جالب بود.کلا دیدن پشت صحنه فیلم و سریال از نزدیک و کار کردن با عزیزان عوامل خودش خاطره است.از برادرم محمد سینا عزیزم تشکر می کنم چون خودش عضو عوامل پشت صحنه بود و این فرصت را هم برای من فراهم کرد تا تجربه ای در این زمینه کسب کنم.

صحبت شما با نوجوانان

دوستان مهربان من، سن شما سنی است که آینده شما را مشخص می کند.اگر قرار است مسیری را برای آینده انتخاب کنید امیدوارم هر نقشه ای را برای مسیر خود انتخاب و امتحان کنید .

در کنار هر هدفی که در زندگی دارید ورزش را فراموش نکنید .البته برای سلامتی و اینکه زندگی هدفمند داشته باشید از افراد با تجربه کمک بگیرید .و برای رسیدن به هدف خودتان با ۹۹ بار نه شنیدن ناامید نشوید چون برای بار ۱۰۰ ام حتما تایید را می گیرید .

کلام آخرصبا نهاوندی ورزشکار موفق .

تشکر می کنم از خانواده نازنینم و مربی دلسوزم و بهترین استاد دانشگاهم جناب آقای دکتر فرید اجلالی که همیشه مرا در همه مراحل زندگی تا به این لحظه همراهی کردند .امیدوارم بتوانم در آینده ای نزدیک در مسابقات بین المللی (جهانی و آسیایی و تورنمت) بهترین نتیجه را برای میهنم بدست آورم و پرچم کشورمان را در جهان برافراشته کنم.

گفتگو سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با صبا نهاوندی ورزشکار موفق
3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *