گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی

قایقران
t گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی

قایقران جوان تیم ملی

مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی، جوانی است که مهمان صفحه یک فنجون گپ شده است .

خودتان را معرفی کنید؟

مبینا قاسمی زاده­ی اصفهان و ساکن تهران.

خانم قاسمی، چطور وارد ورزش شدید؟

زمانی که تنها 7 سال داشتم به همراه مادرم به استخر رفته بودم و آن جا به اصرار مادرم در کلاس­های شنا ثبت نام کردم و این آغاز راه من بود.

کمی درباره شنا بگویید؟

درباره­ی شنا همه­ آن­چه می­توانم بگویم این است که آرامش روحم را مدیون انجام متوالی این رشته از 7 سالگی تا به اکنون می باشم.

از نظر مبینا قاسمی، قایقرانی سخت تر است یا شناگری؟

در واقع اگر چالش­های این دو رشته را در نظر بگیریم قطعا قایقرانی سخت­ تر است. این رشته پر از چالش ها و فراز و نشیب­ های گوناگون است. به طور مثال رشته ای که من در آن مشغول به فعالیت هستم به صورت کمپینگ و در رودخانه و فضای باز می ­باشد که منظور از کمپینگ اسکان در چادر و استفاده از کیسه خواب و اسکان در جنگل به جای اقامت در هتل است. همین تفاوت ها جذاب­ترین و سخت­ترین بخش های این رشته است.

t گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی

مبینا خانم، در شنا چه مقام هایی کسب کردید؟

من تعداد زیادی مدال طلا، نقره و برنز در ماده ­های مختلف شنا در سطح ناحیه و استان در مسابقات مدارس آموزش و پرورش و باشگاه های شنای کشور کسب کرده ­ام. ازجمله ، مقام اول 100 متر قورباغه، 50 متر پروانه، مقام سوم 4*50 متر مختلط انفرادی و ….

چرا شنا را بیشتر ادامه ندادید؟

هم­ اکنون در رشته­  شنا به عنوان مربی و نجات غریق رسمی فدراسیون مشغول به کار هستم. این رشته را در زمینه قهرمانی ادامه ندادم، تنها به این دلیل که بانوان شناگر ایرانی قادر به شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی نیستند.

خانم قاسمی، برویم سراغ قایقرانی، درباره نوع مسابقاتش بگویید؟

قایقرانی  به دو نوع آب­های آرام و آب­های خروشان تقسیم بندی می­ شوند؛ که رشته هایی چون کایاک کانوکانادایی روئینگ کاناپولو جزو دسته آب­های آرام قرار می­گیرند. رشته­هایی مثل رفتینگ و اسلالوم جزو دسته آب­های خروشان قرار می­گیرند.

من در رشته­  رفتینگ فعالیت می ­کنم که مسابقاتش در رودخانه برگزار می­ شود. این رشته به صورت تیمی می ­باشد و اعضای تیم از 4 نفر تشکیل می­ شوند که هر کدام وظیفه ای را به عهده دارند و به طور کلی منسجم با یک دیگر برای یک هدف تلاش می­ کنند.

مسابقات رفتینگ از 4 ماده تشکیل می­شود. ماراتن یا Danriver- اسپرینت- اسلالوم- RX ، که مجموع امتیاز هر کدام از این ماده ها مقام اول تا سوم مسابقات را مشخص می­کند. ماده RX از مابقی ماده ها دارای امتیاز بیشتری است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با آقای حسام الدین مقامی کیا، روزنامه نگار و طنز نویس

چه مقام ها و رکوردهایی در رشته قایقرانی  دارید؟

من دارای مقام اول و سوم جشنواره کشوری ارگومتررروئینگ، مقام اول مسابقات کشوری رفتینگ و مقام دوم و سوم مسابقات جهانی ایتالیا در سال 2018 می­باشم.

قایقران

مبینا خانم قاسمی، چطور وارد تیم ملی شد؟

زمانی که 17 ساله بودم بر اساس آنالیزهای مربی قایقرانی خود برای یادگیری رشته روئینگ آب­های آرام به همراه مادرم از اصفهان به تهران آمدم و طی 4 هفته آموزش و شرکت در مسابقات کشوری روئینگ و جشنواره ارگومتر روئینگ سالنی و کسب مقام سوم در کنار 12 نفر از بازیکنان تیم ملی دعوت به اردوی تیم ملی روئینگ آب­های آرام شدم.

وقتی برای بالا رفتن پرچم ایران تلاش می­کنید چه حسی دارید؟

حسی که من از بالا رفتن پرچم ایران در بین پرچم کشورهای مختلف دارم غیر قابل توصیف است. حسی همچون غرور، شجاعت، سرافرازی و شادی.

خاطره ای از قایقرانی تعریف کنید؟

در مسابقات جهانی ایتالیا در مسیر رودخانه یک رپید و یک موج بزرگ پاروی یکی از هم تیمی هایم را برد و او بلافاصله با دو دست خود محکم بر سر خود کوبید. از قضا عکاس ها از این لحظه عکس برداری کرده بودند و ما هر دفعه که این عکس را می­ بینیم آن خاطره برایمان تداعی می­شود و بر لحظه­ ی اتفاق می­خندیم.

ویژگی­های یک قایقران چیست؟

یک قایقران باید از قدرت و استقامت بدنی بالایی برخوردار باشد. شناگر خوبی باشد. باهوش و با اعتمادبنفس باشد. و در نهایت اخلاق تیمی داشته باشد.

قایقران تیم ملی

کسانی که به این رشته علاقه دارند از کجا شروع کنند؟

افرادی که به این رشته علاقه دارند می­تواندد به هیئت قایقرانی استان خود مراجعه کرده و این رشته را آموزش ببینند.

سختی­های این رشته چیست؟

از سختی های این رشته حمل و نقل قایق،بازکردن و جمع کردن آن و مسیر طولانی رودخانه می ­باشد. علاوه بر آن نوع پوششی که ما به دلیل قوانین کشورمان ناچار به رعایت هستیم مشکلاتی را حین پارو زدن برای ما رقم می­ زند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با نیما کرمی؛ مجری (2)

الگوی شما در ورزش کیست؟

پدرم. در واقع پدر من آتش ­نشان است. در قدیم در رشته  ووشو فعالیت می­ کرد. ایشان روحیه­ بسیار ورزشی و فعالی دارد، و همیشه در زمینه ورزش الگوی بسیار خوبی برای من بوده است.

در حال حاضر در چه رشته ای تحصیل می­ کنید؟

من در حال تحصیل در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران مرکز هست.

هدف و برنامه ریزی شما برای آینده؟

یکی از اهداف من تشکیل یک آکادمی حرفه ای شنا و هدایت آن تا مسابقات قهرمانی است. هدف اصلی من این است که بدون هیچ دغدغه ای بتوانم تمام تجربیات و دانسته­ هایم را با تمامی کودکانی که توانایی مالی و شرایط شرکت در کلاس­های آموزشی ورزشی را ندارندبه اشتراک بگذارم.

مدال

بهترین هدیه­ای که گرفتید؟

بهترین هدیه که گرفتم (  وتسوت ترای اتلون) آب­های آزاد  بود. وتسوت یک لباس تخصصی شنا برای شنا کردن در آب­های آزاد و دریا می­باشد.

آشپزی مبینا قاسمی ورزشکار چطور است؟

اگر تعریف از خود نباشد خیلی خوب است. در واقع به دلیل اینکه من زمان زیادی است که دختر مستقلی هستم و زندگی دانشجویی را به خوبی تجربه کرده ­ام غذاهای ساده رژیمی و لذیذی درست می ­کنم.

به به خانم سرآشپز، سختی ها و جذابیت­های رشته ورزشی شما چیست؟

چادر زدن در منطقه­ جنگلی و رودخانه که دراصطلاح می­ توان ان را تحت عنوان کمپ کردن نام گذاری کرد، به عنوان یکی از سختی­ های این رشته است که شاید عده ای از افراد نتوانند خودشان را با این شرایط تطبیق دهند.

این رشته چون در دسته رشته­ های خروشان قایقرانی قرار می ­گیرد و در بستر آن رودخانه ست. از دیگرسختی ­هایی است که می ­توان به آن اشاره کرد.هیجان بالا، اتحاد و همکاری افراد تیم با یکدیگر و حضور کشورهای مختلف در مسابقات بین المللی است .  حضور این کشورها  آشنایی با فرهنگ­های مختلف را به همراه دارد از این نظر می­تواند از جذابیت­ های این رشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان

فرض کنید وسط یک اقیانوس تنهایید و قایق شما سوراخ شده است و تا کیلومتر ها کسی نیست و ساحل هم دور است چه می­ کنید؟

در وهله اول منطقی نیست کسی با قایق وسط اقیانوس برود. حال که اینطور است مسلما چاره ای جز شنا کردن تا ساحل هرچند دور را ندارم.

قایقران

رشته­ قایقرانی درآمد هم دارد؟

بیشتر افرادی که وارد این رشته می­ شوند از روی علاقه است که ان را ادامه می ­دهند در غیر این صورت درآمد چندانی ندارد.؛ شاید بتوان از طریق آموزش آن به درآمد مناسبی رسید.

کمی درباره فعالیت های قرآنی خود توضیح دهید؟

مقطع راهنمایی ام را در مدرسه قرآنی تحصیل کردم که از تفاوت های این مدرسه با سایر مدارس اجباری بودن حفظ قرآن در طول سال بود و این یک توفیق اجباری برای من بود که حافظ 7 جزء قرآن کریم شوم.

شنیدیم نقاشی هم می­ کشید، بیشتر برایمان بگویید؟

درسته من گاهی اوقات نقاشی می­کشم. چون آرامشی که در حین کشیدن نقاشی به من دست می­ دهد را خیلی دوست دارم همین باعث شده است که چند تابلو در رزومه­ هنری خودم داشته باشم.

به جز شنا چه ورز­ش­های دیگری را تجربه کردید؟

من دو سال در رشته­ ووشو در سطح قهرمانی استان فعالیت کرده ­ام. سه سال هم  در رشته­  ووشو فعالیت کردم و موفق به کسب مدال طلای مسابقات استان در ماده­ سلاح فوکیا شدم.

t گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی

صحبت شما با نوجوانان؟

به سلامت، تغذیه و ورزش خود اهمیت دهید و سعی کنید ورزش را جزئی از برنامه­ های روزمره خود قرار دهید. اگر ورزشکار حرفه ای هستید، تمام زندگی خود را صرف بازیکن بودن نکنید و به فکر این باشید که بتوانید در حوزه­ ی اقتصادی تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهید. شاد باشید و زندگی کنید.

کلام آخر

از پدر و مادر عزیزم سپاسگزارم که از کودکی تا به حال، در تمام شرایط همراه و پشتوانه ی من بودند. همچنین از تمام مربیان گرانقدرم که در تمام مراحل پیشرفتم حضور پررنگ داشتند. پاینده و برقرار باشید.

 

گفتگو سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی
5/5 - (3 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/گفتگو-با-مبینا-قاسمی،-قایقران-تیم-ملی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *