Cpu چیست؟ بخش ۲

t Cpu چیست؟ بخش 2

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

core-i7

در قسمت قبلی شما را با cpu و طریقه کار آن آشنا کردیم و همچنین در مورد شرکتهایی که تولید کننده cpu بودند کمی با هم بررسی کردیم و همچنین تفاوت آنها را تا حدودی برشمردیم . و اکنون در ادامه مطالب شما را با تفاوت تولیدات این دو شرکت بزرگ تولید کننده cpu آشنا می کنیم.

AMD از مس برای اتصال ترانزیستورهای بکار رفته در پردازنده ها استفاده می کند در صورتی که در ساختمان پردازنده های اینتل آلومینیوم بکار رفته است. مس هادی الکتریسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصال های بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود. این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است. از دیگر تفاوت های میان AMD و اینتل می توان به راندمان کش برروی تراشه اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده می کند که راندمان بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری اینتل دارد. AMD از فناوری پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده می کند؛ در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارایی پائین تری ارائه می دهد ، نتایج تحقیقات بی شمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگا ه های اطلاعاتی معتبر بیانگر این پدیده هستند.

 cpu-pentium4_1_1_1_1_2_1_1_1_1_1

یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر است و این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره ( MultiMedia) می شود. زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از ۱۰ مرحله در P3 به ۲۰ مرحله افزایش داد، اینتل همین تغییر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته می شود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات است که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید می شود در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگه دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی سایت استاد نورالدین زرین کلک (پدر پویانمایی ایران)

L_Intel-RH80532-2200-512

  واحد پردازنده مرکزی است که داده ها را پردازش می کند.این داده ها را مستقیما از  RAM یا ROM دریافت می کند.برنامه ذخیره شده در حافظه دستورالعمل هایی را برای cpu  فراهم می سازد تا بر اساس آن عملی را انجام دهد.عمل می تواند یک جمع ساده و یا کنترل یک روبات باشد. برداشت این دستورات از حافظه و اجرای آن ها به عهده ی  cpu است.برای انجام اعمال برداشت و اجرا تمام cpu  ها مجهز به امکانات زیر هستند : قبل از هر چیز تعدادی ثبات در اختیار cpu  قرار دارد.cpu  از این ثبات ها برای ذخیره موقت اطلاعات استفاده می کند.هر cpu  دارای یک شمارنده ی برنامه است. در  IBM pc   شمارنده برنامه را  IP یا اشاره گر دستورالعمل می خوانند.

                                                                                                                                                        ترجمه: سهیلا علیپور

t Cpu چیست؟ بخش 2
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “Cpu چیست؟ بخش ۲

  1. amin300 :

    به جمع ما بپیوندین و در صفحه ی هرچه دل تنگت می‌خواهد بگو بیایید و هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید و با دوستان خود حرف بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *