بیایید تا از جهان عقب نمانید

t بیایید تا از جهان عقب نمانید

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمن رضائیان:

محیط زیست.سایت نوجوان ها (1)موضوع محیط زیست از آن موضوع‌های داغ این روز‌هاست. هر‌ جا نگاه می‌کنی، از تابلو‌های تبلیغاتی توی خیابان‌ها گرفته تا برنامه‌های تلویزیون و کمپین‌های اینستاگرامی، یک آدمی، برنامه‌ای، فعالیتی می‌بینی که دارد در مورد محیط زیست حرف می‌زند و مرتب می‌گوید هوای آن را بیشتر داشته باشیم.

– یک‌بار معلم جغرافی‌مان داشت در مورد آب حرف می‌زد. می‌گفت در بعضی از کشور‌ها آب‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنند. یک نوع آب برای ظرف‌شستن، یک نوع برای حمام‌کردن، یک نوع برای لباس‌شستن. می‌گفت این‌طوری دیگر برای همه‌ مصارف روزانه از آب آشامیدنی تصفیه‌شده استفاده نمی‌شود. برای همین، هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم هزینه‌های سنگین تصفیه کاهش پیدا می‌کنند.

خب بله، موضوع آب به محیط زیست مربوط است. آب، همیشه در دسترس است. برای همین حواسمان نیست اگر نباشد چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد. زمانی که آب قطع می‌شود تازه می‌فهمیم چقدر زندگی‌مان به آن وابسته است.

– یک کمپینی در اینستاگرام هست که کلی آدم عضوش شده‌اند. آن‌ها هر هفته به کوه‌ها و پارک‌ها می‌روند و زباله‌هایی را که مردم ریخته‌اند جمع می‌کنند. به نظرم فعالیت‌شان جالب است.

مسئله‌ زباله‌ریختن در طبیعت هم به محیط زیست مربوط می‌شود. اگر سری به اینترنت بزنی و فعالیت کمپین‌های محیط زیستی غیر‌ایرانی را جست‌و‌جو کنی به نتایج جالبی بر‌می‌خوری. این کمپین‌ها گاهی آن‌چنان قوی عمل کرده‌اند که حتی توانسته‌اند تا حد زیادی فرهنگ نا‌درست مردم را تغییر بدهند.

– یک چیزی هم الان یادم آمد: در دوره‌ قبل جام‌جهانی فوتبال، روی پیراهن بازیکنان تیم ملی، تصویر کمرنگی از یوزپلنگ ایرانی کشیده شده بود. این کار یک هشدار برای توجه بیشتر به این گونه‌ رو به انقراض بود.
بله، زندگی موجودات زنده‌ دیگر هم به محیط زیست مربوط است. همان‌قدر که ما از زمین سهم داریم موجودات دیگر هم سهم دارند. حالا این‌که آن‌ها مثل ما نمی‌توانند حرف بزنند و حق‌شان را بگیرند که دلیل نمی‌شود ما به حقوق‌شان توجه نکنیم!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آداب نشستن از دیدگاه فتوت نامه سلطانی

– راستش حالا که نگاه می‌کنم می‌بینم محیط زیست به تمام زندگی مربوط است. رد پای آن در همه جای زندگی وجود دارد. پس با این حساب اگر هوایش را نداشته باشیم، هوای زندگی را نداشته‌ایم. یعنی با بی‌توجهی به محیط زیست، خودمان و دیگران را از زندگی با‌کیفیت محروم کرده‌ایم. 

الان که فکر می‌کنم می‌بینم دلم می‌خواهد بیشتر در مورد محیط زیست بدانم. موضوعی که این همه وسیع است و همه‌ کشور‌ها دارند در موردش فعالیت می‌کنند، باید موضوع خیلی مهمی باشد. اصلا دوست ندارم از جهان عقب بمانم!

پس قرار ما می‌شود همین‌جا. با هم موضوعات مهم محیط زیستی، نکته‌های جالب در این زمینه، آخرین برنامه‌ها و همایش‌ها و خلاصه هر چیزی را که مربوط به محیط زیست است دنبال می‌کنیم. اگر خودت هم حرفی در این زمینه داری، بگو تا با‌ هم بشنویم.

 

 

 

 

 

t بیایید تا از جهان عقب نمانید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *