عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد

معلم خوب
t عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد

عشق و محبت در مجموع حال خوبی دارد . حتی دلتنگی­ها و غصه­ های دوری و بی ­وفایی یار هم در حالت عشق و دلداگی شیرین اما سخت است. با این همه چرا در مورد ارتباط با معلم و رابطه عاشقانه بین دانش­ آموز و معلم هزاران اما و اگر وجود دارد ؟ چرا افرادی مثل من به عنوان مشاور و کارشناس این حوزه، چنین روابطی را تنها در صورت رعایت احتیاط توصیه می­ کنند؟پس باید ببنیم عشق خوب چیست ؟ عشق بد چیست ؟ ویا معلم خوب با معلم بد چه فرقی دارد؟

معلم توزیع کننده عدالت

یکی از نقش­ های معلمی این است که او در خدمت همه دانش ­آموزان است. به همه آن­ها تعلق دارد و لازم است در همه شرایط، عدالت در نگاه و تساوی درست و منطقی را بین تمام دانش ­آموزان در نظر بگیرد.

به صورت کلی اگر معلمی بنا بر اینکه دانش ­آموزی را بیشتر دوست دارد یا دانش­­ آموز او را دوست دارد توجه بیشتری نشان دهد. یا وقت بیشتری بگذارد و به گونه­ ای رفتار کند که دیگر دانش ­آموزان متوجه تبعیض او شوند. در این صورت او از یکی از اصول بنیادی و مهم معلمی دور است.

به همین علت لازم است معلم برای ارائه خدمات بدون چشم داشت، همه دانش ­آموزان خود را دوست داشته باشد و به دنبال جلب محبت فراگیرندگان نماند.

او می ­تواند به همه دانش ­آموزان، محبت خود را ابراز کند؛ اما نباید کاری کند که دانش ­آموزان به طرق دیگری غیر از انجام وظایف تحصیلی، محبت و خدمات او را جبران کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
احساس می کنم خیلی بی انگیزه شده ام و نمی دونم باید چیکار کنم؟

عشق خوب، عشق بد/  معلم خوب، معلم بد

محبوبیت یا مقبولیت 

در نگاه ارتباطی بین دانش ­آموزان و معلمان، چیزی که لازم و ضروری است، مقبولیت معلم است. معلم مقبول روش تدریس را می­ داند. به محتوای کتاب آموزشی مسلط است.  می­ داند چگونه کلاس را مدیریت کند.  می­ داند چگونه بر اساس منطقی ­ترین روش موجب تقویت و رشد دانش ­آموزان شود؛ و بسیاری موارد دیگر از این دست. چنین معلمی برای دانش آ­موزان خود مقبول است . بر اساس این مقبولیت، دانش­ آموزان به او اعتماد دارند و به انتظاراتش پاسخ مثبت می ­دهند. و با حس خوبی در کلاس او حاضر می­ شوند.اما رابطه بین معلم و دانش اموز دوطرفه است . باید بدانیم که همیشه دانش آموزان به این فکر می کنند که چگونه بفهمیم معلم ما را دوست دارد.

معلمی که مقبول است نیازی ندارد کاری کند که محبوب همه باشد.  چون دوست داشتن بدون اینکه مورد قبول باشد آسیب­ زا است. این در حالی است که برخی معلمانی که ویژگی­ های مقبولیت را ندارند و اشتباها معلم شده ­اند؛تلاش می­ کنند کاری کنند که بچه­ ها دوستش داشته باشند. آن­ها ممکن است محبوب شوند. برخی دانش­ آموزان او را دوست داشته باشند اما هرگز به مقبولیت منجر نمی­ شود.

عشق خوب، عشق بد/  معلم خوب، معلم بد

فرق معلم خوب با نامعلمان خطرناک

از معلمانی که اصطلاحا به نامعلمان از آن­ها یاد می ­کنم، باید پرهیز کرد؛ زیرا به شیوه ­های ناصواب و نادرست متوسل می­ شوند و اغلب با روح و روان دانش­ آموز بازی می­ کنند.

معلمانی از این دست:

  • همه مسائل را عاطفی و احساسی نشان می­ دهند.
  • بین دانش ­آموزان تفاوت قائل می­ شوند و برای عده خاصی وقت و انرژی می­ گذارند.
  • در رابطه با دانش ­آموزان شرایط قهر و آشتی را استفاده می ­کنند.
  • برای داشتن ارتباط تلفنی یا پیام دادن در فضای مجازی، قاعده و قانون مشخصی تعیین نمی ­کنند . گاهی به صورت ناگهانی و بدن اینکه شرح داده باشند ؛شماره دانش­ آموزی را بلاک یا مسدود می­ کنند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یک نوجوان از چه سنی به بعد میتواند به تنهایی از خانه خارج شود؟؟؟؟ و چرا؟؟؟

دوستی خارج از مدرسه

  • به جای اینکه در نقش خود به عنوان الگوی تربیتی و موضوع آموزشی تمرکز داشته باشد، گاهی شبیه یک دوست هم سال دانش­ آموز می­ شود. گاهی هم رابطه او با بچه­ ها به دوستی­ های در حد چند نوجوان می­ رسد.
  • دوستی معلم و دانش ­آموز را با دوستی خارج از مدرسه اشتباه می­ گیرد .گاهی رفتارهایی برای تشکیل گروه­ چند نفره با تعداد خاصی از دانش ­آموزان نشان می ­دهد.
  • خودش را می ­گیرد و از اینکه از این طریق تعدادی از بچه­ ها شیفته و دلباخته او باشند و مدام دنبالش بیفتند خوشحال است.
  • از اینکه عاشقانش به جان هم می ­افتند و یکدیگر را تهدید کنند لذت می ­برد.

همین اندازه از نشانه­ های نامعلمان خطرناک کافی است.

اما تلاش کنید:

  • تا جای ممکن همه معلمان را به یک اندازه دوست داشته باشید.
  • معلمان را آن قدر دوست داشته باشید که این حس به شما برای بیشتر و بهتر تلاش کردن در راه تحصیل و تربیت کمک کند.
  • اگر معلمی نشانه­ های نامعلمان را داشت لطفا حتما از هر نوع ابراز احساس و محبت به او دوری کنید و مراقب باشید در تله نیفتید.

معلم خوب با رفتارش به را حتی از نامعلمان بازشناخته می شود .

دکتر لیلا سلیقه ­دار

مشاور و کارشناس سایت نوجوان­ها

 

t عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *