۱۲ تکنیک مقابله با بددهنی نوجوانان

تکنیک مقابله با بددهنی نوجوانان
t 12 تکنیک مقابله با بددهنی نوجوانان

بددهنی نوجوانان از رفتارهایی است که والدین را بسیار آزار می دهد. آیا شما هم با یک نوجوان بد دهن سر و کار دارید؟ شاید وقتی از او می‌خواهید تکالیفش را انجام دهد زیر لب غرغر و فحاشی می‌کند. یا شاید وقتی به او می‌گویید که اجازه ندارد با دوستانش بیرون برود پرخاشگری می‌کند. اگر اینطور است، احتمالاً بسیار نگران شده‌اید. یکی از سخت‌ترین مسائل در مورد پدر و مادر بودن این است که فرزند شما ناگهان به یک نوجوان بداخلاق و بددهن تبدیل می‌شود.

شما در این شرایط باید به جای تنبیه نوجوان، با روش‌های درست با وی برخورد کنید. به همین منظور در این مقاله سایت نوجوان ها، شما را با تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوان آشنا می‌کنیم.

چرا نوجوانان بددهنی می کنند؟

همه گیری بیماری کرونا در جهان باعث شده است که نوجوانان به تلویزیون و موبایل اعتیاد پیدا کنند. متاسفانه تصاویر، ویدئوها و حتی انیمیشن مخصوص کودکان حاوی برخی الفاظ نامناسب و رکیک است که نوجوانان و کودکان آموزش می‌بینند.هم چنین مدارس و برخی از فضاهای دوستانه ناسالم نیز باعث بددهنی کودکان می‌شوند. در ادامه بهترین راهکارهای مبارزه با نوجوانان بددهن را بیان می‌کنیم. نگران نباشید…

پیشنهاد مطالعه: علت پرخاشگری نوجوانان

تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوانان

بی احترامی نسبت به والدین تقریبا موضوعی طبیعی در بین نوجوانان است؛ اما شما هم نباید با بی احترامی به آن‌ها واکنش نشان دهید. به همین علت ضروری است که ترفندها و تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوان را یاد بگیرید و به کار ببرید. کارهایی هستند که باید انجام دهید و کارهایی هستند که باید از انجام آنها اجتناب کنید.

1- به نیازهای عاطفی نوجوان توجه کنید.

شاید برای شما عجیب باشد؛ اما نیازهای عاطفی برآورده نشده یک علت فحاشی نوجوان و بی احترامی وی به والدین است. گاهی اوقات نیز رفتار غیر محترمانه راهی برای جلب توجه است. در موارد دیگر، این نشانه‌ای از عدم پذیرش آنهاست.به هر حال مهم این است که واکنش والدین در برابر نوجوان فحاش در برابر این موضوع چیست؟ به همین علت موارد زیر از جمله رفتارهای مناسب والدین با بددهنی نوجوان است.

  •  صحبت با فرزندتان:  با نوجوان خود صمیمی شوید و وی را درک کنید. به او یادآوری کنید که او را بدون قید و شرط دوست دارید.
  •  ایجاد استقلال عاطفی برای نوجوان
  •  کاهش احساس سلطه و کنترل بر نوجوان
  •  همدردی و همدلی با نوجوان
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه یک نوجوان مستقل باشیم؟

2- الگوی خوبی باشید

یکی دیگر از تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوان این است که الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. این روش معمولا نتیجه خوبی دارد. این کار بسیار ساده است. فقط کافی است به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان با شما رفتار کند.برعکس برخی از والدین رفتار بسیار نامناسبی دارند و با دیدن این رفتار در نوجوان خود وی را مورد سرزنش قرار می‌دهند.

به یاد داشته باشید، فرزندانتان دائماً شما را به عنوان یک الگو نگاه می‌کنند .اگر به این فکر می‌کنید که چگونه فرزندانتان را وادار می‌کنید به شما احترام بگذارند، باید رفتار محترمانه‌ای با آن‌ها، همسرتان و حتی افراد خارج از خانواده داشته باشید.

برای فرزندتان الگوی خوبی باشید
3- درک کنید که نوجوان شما در حال رشد استقلال فردی است

بی احترامی دیدن از نوجوان کمی غیر قابل تحمل است؛ اما باید بدانید که این موضوع نیز بخشی از روند رشد و توسعه استقلال فردی است. نمونه‌هایی از بی احترامی نوجوان به والدین شامل موارد زیر است.

  •  فحاشی کردن
  •  اظهار نظرهای غیر ضروری
  •  نادیده گرفتن درخواست‌های والدین

4- بی احترامی‌های کوچک را نادیده بگیرید

این که والدینی انتظار احترام همیشگی را از نوجوانان خود داشته باشند، رابطه سالمی نیست. در واقع، معمولاً بهتر است از بی احترامی‌های خفیف مانند شانه و ابرو بالا انداختن، بی حوصلگی ساختگی یا غرغر کردن زیر لب چشم پوشی کنید.

5- حد و مرز تعیین کنید

یکی از شایع ترین علل بی احترامی در نوجوانان، نداشتن حد و مرز است. کودکانی که لوس شده‌اند یا اجازه داده‌اند راه خودشان را داشته باشند، اغلب به نوجوانانی فحاش تبدیل می‌شوند.بنابراین یکی از تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوان این است که برای فرزند خود حد و مرز تعیین کنید. البته سخت گیری بیش از حد باعث بروز رفتارهای اشتباه بیشتری از سمت نوجوان میشود. البته در عین حال باید با او صمیمی نیز باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش جنسی به نوجوان؛ بایدها و نبایدها

6- فریاد نزنید

مهم نیست که فرزند شما چه کاری انجام داده است، به هر حال داد زدن بر سر نوجوان اشتباه است. بنابراین واکنش مناسب والدین در برابر نوجوانی که فحش می دهد،  فریاد زدن نیست. شما با این کار رفتارهای بد او را تشدید می‌کنید.

7- نوجوان خود را آرام نگه دارید

شما باید علاوه بر حفظ خونسردی خود، فرزندتان را نیز آرام نگه دارید. بنابراین از هر فریاد زدن و هر نوع رفتار لحظه‌ای بپرهیزید.

8- قبل از حرف زدن فکر کنید

معمولا اکثر افراد عادت دارند هنگام عصبانیت بدون فکر کردن حرف بزنند. در این شرایط معمولاً بلافاصله پشیمان می‌شوید. به همین علت، واکنش والدین در برابر نوجوان فحاش باید با آرامش باشد و از هر گونه عصبانیت و واکنش فوری دوری کنید. قبل از اینکه به فرزندتان پاسخ دهید، چند ثانیه وقت بگذارید تا واکنش فوری ناامیدی یا عصبانیت خود را برطرف کنید.

9- خود را از موقعیت دور کنید

اگر واقعا برای شما سخت است که آرامش خود را حفظ کنید، بهترین واکنش در برابر نوجوان فحاش در این شرایط دور شدن از موقعیت است. برای کاهش عصبانیت خود نیز می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  1.   کتاب خواندن
  2.   بافندگی
  3.  آشپزی
    خروج از موقعیت در مقابل نوجوانی که فحش می دهد.

10-  رفتار خود را تغییر دهید

یکی از تکنیک های مقابله با بددهنی نوجوان، تغییر رفتار است. آیا تا به حال به علت اصلی فحاشی نوجوانان فکر کرده‌اید؟ شاید رفتار شما بددهنی او را تشدید می‌کند. بنابراین بهترین واکنش در این شرایط حفظ خونسردی و رفتار درست است.

11- نوجوان خود را در باشگاه ثبت نام کنید

حضور در باشگاه نیز باعث تخلیه خشم و اضطراب و افزایش عزت نفس می‌شود. بنابراین با این کار می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید علاوه بر لذت بردن، مشکلات رفتاری خود را نیز تا حدی برطرف کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور با نوجوان سرکش و ناسازگار رفتار کنیم؟

12- برای رفع بددهنی نوجوانان با فرزندتان در جلسات روان درمانی شرکت کنید.

شاید گاهی اوقات شما واقعا اطلاعی نداشته باشید که چرا نوجوانان بددهنی می کنند و یا اطلاعی از نحوه رفتار درست با نوجوان بددهن نداشته باشید. در این شرایط توصیه ما مراجعه به روانشناس است. به ویژه اگر فرزند 11-18 سال دارید، باید اقدامی جدی در این مورد داشته باشید.

سوالات متداول

تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، انیمیشن، مدرسه و جمع دوستانه ناسالم، داشتن والدین بددهن

حضور در باشگاه نیز باعث تخلیه خشم و اضطراب و افزایش عزت نفس می‌شود. بنابراین با این کار می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید علاوه بر لذت بردن، مشکلات رفتاری خود را نیز تا حدی برطرف کنند.

بله. شاید گاهی اوقات شما واقعا اطلاعی نداشته باشید که چرا نوجوانان بددهنی می کنند و یا اطلاعی از نحوه رفتار درست با نوجوان بددهن نداشته باشید. در این شرایط توصیه ما مراجعه به روانشناس است. به ویژه اگر فرزند 11-18 سال دارید، باید اقدامی جدی در این مورد داشته باشید.

منابع:

منبع1، منبع2

 

t 12 تکنیک مقابله با بددهنی نوجوانان
5/5 - (2 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/بددهنی-نوجوانان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *