عمارت مسعودیه

t عمارت مسعودیه

این عمارت فوق العاده زیبا مربوط به دوران قاجاریه است که در میدان بهارستان تهران قرار گرفته است. باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل‌السلطان جنایت کار ترین فرزند ناصرالدین شاه پس از آقامحمد در ۱۲۹۵ ق، به منظور عیاشی ظل السلطان و به سرکارگری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی و اندرونی بنا شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت پیدا کرده است.

این عمارت در طول سال های عمر خود شاهد رویدادهای زیادی بوده است. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفرالدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. چند سال بعد یکی دیگر از اتاق‌های آن به عتیقه‌های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بودند اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه‌گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شد.

اما در حال حاضر در عمارت چیزهای زیادی نیست. یکی از اتاق های نزدیک به در ورودی نمایشگاه عکس های قدیمی این عمارت است، اتاق دیگر جهت فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی و در یکی از راهروها چند غرفه فروش وسایل دست ساز وجود دارد.

اما یکی از بزرگ ترین سالن های این عمارت این روزها به کافه مسعودیه تبدیل شده که از صبح تا عصر به مشتریاتش سرویس می دهد.

عمارت مسعودیه (1)

عمارت مسعودیه (2)

عمارت مسعودیه (3)

عمارت مسعودیه (4)

عمارت مسعودیه (5)

t عمارت مسعودیه
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جذاب ترین مدل ژلیش های جدید ناخن شیک و ترند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *