آیا لکه های سفید ناخن نشانه کمبود کلسیم است؟

t آیا لکه های سفید ناخن نشانه کمبود کلسیم است؟

لکه های ناخن

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که لکه های سفید روی ناخن ها الزاما نشانه بیماری نیست، گفت: برای یافتن علت بروز این لکه ها تمام فاکتورها باید مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر پرویز طوسی در گفتگویی افزود: برخی از مردم تصور می کنند لکه های سفید روی ناخن ها نشانه کمبود کلسیم در بدن است که این دیدگاه نیز از نظر ما توجیه و مبنای علمی ندارد.

این متخصص پوست و مو در ادامه به دلایل پیدایش این لکه های سفید اشاره کرد و گفت: افرادی که مانیکور می کنند یا ناخن شان را سوهان می کشند، در حین انجام کار ممکن است ضرباتی به سطح ناخن وارد کنند که سبب به وجود آمدن این لکه ها شود که در این حالت بیماری محسوب نمی شوند.

 وی تاکید کرد: از نظر ما این لکه ها زمانی به توجه پزشکی نیاز دارند که کل ناخن و یا نیمی از آن سفید شود. در چنین مواردی باید به وجود بیماری های کبدی، کلیوی، دیابت، عفونت و کم خونی در بیمار شک کرد. در غیر این صورت اگر اندازه لکه ها در حد چند میلی متر باشد، از نظر پاتولوژیکی مشکل خاصی به شمار نمی رود.

طوسی همچنین در خصوص افرادی که ناخن شان رشد مطلوبی ندارد، گفت: دلایل مختلفی در بروز این مساله دخالت دارد و نمی توان گفت که ناخن چنین افرادی هیچ رشدی ندارد. ممکن است ناخن شان را بجوند یا این که رشد ناخن، بسیار کم باشد. اما برای مشخص شدن علت آن فرد باید آزمایش دهد.

پارسینه

 

t آیا لکه های سفید ناخن نشانه کمبود کلسیم است؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
علائم زیاده روی در مصرف نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *