حلزون‌ها؛ خانه به دوش‌های خواب‌آلود

ویژگی های حلزون
t حلزون‌ها؛ خانه به دوش‌های خواب‌آلود
ویژگی های حلزون

با این که اسم خرس‌ها در خوش خواب بودن بددررفته گروهی از حیوانات هستند که اگر اراده کنند، می‌توانند دو تا سه سال هم بخوابند! می پرسید این دیگر چه حیوانیست؟!!! باید به شما بگوییم که آن‌ها حلزون ها هستند. بله درست شنیدید. حلزون‌ها هر وقت احساس کنند که آب و غذای کافی برای زنده ماندن و یا حتی بیدار بودن ندارند، میزان مصرف انرژی بدنشان را خیلی خیلی پایین آورده و به یک خواب طولانی می‌روند.

دشمن حلزون ها

این دسته از حیوانات جزو بی آزارترین موجوداتی هستند که در طبیعت وجود دارند. آن‌ها به پاک‌سازی محیط زیست و گرده افشانی گیاهان کمک می‌کنند، اما آلودگی‌های محیطی که توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود، دشمن درجه یک آن‌هاست و متاسفانه آن‌ها را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

از میان حلزون‌ها فقط دو گونه هستند که به مزارع یا درختان آسیب می‌زنند، آن هم به خاطر این‌که غذایشان برگ و میوه درختانی مثل لیمو و پرتقال است. ای کاش کشاورزان به جای استفاده از انواع سم برای از بین بردن آن‌ها، بدانند که اگر در باغ یا مزرعه‌شان سیر، پیازچه یا بوته‌های نعنا بکارند، این حلزون‌ها پا به فرار می‌گذارند.

قهرمان‌های وزنه برداری

وزن بیش‌تر حلزون‌ها حدود ۱۰ گرم است. با این حال می‌توانند ۴۵ برابر وزن خودشان را حمل کنند، البته از نوع خوراکی! بله آن‌ها گاهی برای پیدا کردن غذا از محل زندگی‌شان خیلی دور می‌شوند و مجبورند وزن غذای مورد علاقه خود را تا رسیدن به خانه تحمل کنند.

زبان اره‌ای

آیا می‌دانستید حلزون‌ها دندان ندارند ولی در عوض یک زبان عجیب دارند؟ زبان آن‌ها نرم نیست و درست مثل یک اره کوچک حاضر و آماده و موثر است. غذای اصلی حلزون‌ها انواع برگ، ساقه گیاهان و برخی از گل‌هاست. زبان اره‌ای خیلی راحت آن‌ها را خرد می‌کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین روش برای از بین بردن بوی سیر!

ویژگی شگفت‌انگیز حلزون

یکی دیگر از جالب‌ترین و خاص‌ترین ویژگی حلزون‌ها این است که هیچ وقت گم نمی‌شوند، چون یک حس غریزی بسیار قوی دارند که همیشه راه برگشت به محل زندگی‌شان را به آن‌ها نشان می‌دهد. جالب است بدانید آن‌ها صدایی نمی‌شنوند ولی چشم و اندام بویایی قوی دارند.

شانس بزرگی که این موجودات دارند نزدیک بودن به خانه‌شان است. هر وقت احساس خطر کنند، خسته باشند و یا بخواهند بخوابند، کافی است خود را کمی جمع کرده و به خانه بروند!

مهمترین ویژگی فیزیکی حلزون ها همین پوسته مارپیچی آن‌هاست که در پشت آن‌ها بارگیری می‌شود. این یک ساختار سخت تشکیل شده از کربنات کلسیم است که از بدن و اندام های داخلی آن‌ها محافظت می‌کند. در میان لایه‌های این پوسته، ریه آن‌ها قرار دارد.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – زهرا هاشمی

t حلزون‌ها؛ خانه به دوش‌های خواب‌آلود
1.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *