پدری خاص در دنیای زیر آب؛ اسب دریایی

اسب دریایی
t پدری خاص در دنیای زیر آب؛ اسب دریایی


در دنیای جانداران و بین همه حیوانات، به دنیا آوردن بچه کار مادر هاست. اما در دنیای زیر آب یک پدر این وظیفه خطیر را به عهده دارد! اسب دریایی از این قاعده استثناست و پدر، بچه‌ها را به دنیا می‌آورد.

انتقال تخم‌ها

بعد از تشکیل تخم در بدن اسب دریایی مادر، او تخم‌ها را داخل کیسه‌ای که جلوی شکم پدر است می‌ریزد. بچه‌ها در این کیسه به دنیا می‌آیند و وقتی بزرگ‌تر شدند، یعنی به سنی رسیدند که بتوانند شنا کنند، از کیسه‌ی پدرشان بیرون می‌آیند و زندگی خود را در دریا آغاز می‌کنند.

اسب دریایی

ماهی‌های همیشه‌ایستاده

اسب‌های دریایی نوعی ماهی است اما از آنجا که ایستاده شنا می‌کند شباهتی به ماهی‌ها ندارد. آن‌ها از دم بلند و پیچ‌خورده‌ی خود برای گره‌زدن خودشان به گیاهان دریایی استفاده می‌کنند و با این کار در یک محل می‌توانند ثابت بمانند.

اسب دریایی

شکارچی‌های بی‌دندان

این موجودات از جمله شکارچی‌های زیر آب است، البته شکارچی‌ای که دندان ندارد!
آن‌ها «لارو» ماهی‌ها و سخت‌پوستان کوچک داخل آب را می‌خورند. این اسب‌های کوچک دریایی غذایشان را با دهان لوله‌مانند خود می‌مکند. مثل وقتی که ما با نی، شربت می‌خوریم.

کوچک‌ترین اسب دریایی حدود 16 میلی متر است (اندازه‌ای کمتر از یک بند انگشت انسان!) و بزرگ‌ترین نوع آن‌ها حدود 35 سانتی‌متر طول دارد.

اسب دریایی

چشم‌های تا به تای اسب دریایی

چشم‌های این موجودات شگفت‌انگیز مانند بعضی از مارمولک‌ها جدا از یک‌دیگر عمل می‌کنند. مثلا در حالی که چشم چپ به جلو نگاه می‌کند، چشم راست قادر است عقب را ببیند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عادت های بدی که باید همین امروز نابودشان کنید!

تا به حال 47 گونه‌ی مختلف اسب دریایی کشف و نام‌گذاری شده است. این اسب‌ها از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به هم دارند چون همه‌ی آن‌ها می‌توانند به رنگ‌های متفاوتی مثل زرد، سبز، قرمز و حتی رنگ‌های ترکیبی در‌آیند.

همین موضوع توانایی محققان را برای شناسایی گونه‌های این موجود به چالش کشیده است. تا جایی که پیش از این محققان تصور می‌کردند که 200 گونه اسب دریایی وجود دارد، درحالی که عده‌ای بر این باور بودند که این تعداد تنها 20 نمونه است. پیشرفت‌های ژنتیکی در این راه کمک زیادی به دانشمندان علوم زیست‌شناسی برای تشخیص گونه‌های اسب دریایی کرده است.

اسب دریایی

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – زهرا هاشمی

t پدری خاص در دنیای زیر آب؛ اسب دریایی
2/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *