۱۰ درس مهم زندگی که هر نوجوانی باید بداند!

t 10 درس مهم زندگی که هر نوجوانی باید بداند!
t 10 درس مهم زندگی که هر نوجوانی باید بداند!

10 درس مهم و ارزشمند زندگی

در این مطلب به 10 درس مهم زندگی خواهیم پرداخت که شاید دیگران به شما نخواهند گفت و خودتان باید آن ها را  بدانید، به کاربردن این توصیه ها زندگی شما را متحول خواهد کرد پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1- با همه با احترام رفتار کنید.

نه فقط با پدر و مادر و آشنایان خود بلکه به همه احترام بگذارید. با هر شخصی که ملاقات می کنیدبا مهربانی و خوش خلقی بر خورد کنید، بخصوص الان که نوجوان هستید و قرار است در آینده باانسان های زیادی ملاقات داشته باشید البته همه اشخاص قابل احترام نیستند ولی سعی کنیدهمیشه در ملاقات با دیگران جوری رفتار کنید که می خواهید دیگران با شما آن گونه رفتار کنند.

احترام درس زندگی

2 -دیگران را سرزنش نکنید

همه انسان ها اشتباه می کنند از جمله خود شما.دست از سرزنش دیگران بردارید. سرزنش کردن هیچ کمکی به شما نخواهد کرد فقط باعث ناراحتی شماو دیگران خواهد شد. در عوض از اشتباهات دیگران درس بگیرید و یاد بگیرید که چطور می توان آن اشتباه را برطرف یا حل کرد. می خواهد در کلاس درس باشد یا در منزل فرقی نمی کند .زیرا اشتباهات همیشه رخمی دهند. سرزنش کردن دیگران باعث دلخوری می شود و در نهایت منجر به قهر و دشمنی خواهد شد پس سعی کنیدهمچین رفتاری نداشته باشید.این کار درس مهم زندگی است .

سرزنش نکردن

3 -همیشه بپرسید “چرا”

پرسیدن چرا، کلیدی است برای درک کردن جهان هستی و فهمیدن همه چیز.از دوستانتان، از والدینتان و یا از معلم هایتان سوال بپرسید.جواب هایشان را به خوبی گوش دهیدتا به دانش و علم شما اضافه شود. از اینکه درباره چیزی نمی دانید هیچ خجالتی نکشید . از اینکه دیگران مسخره تان کنند نترسید. سوالتان را بپرسید تا به جوابشان برسید .به یاد داشته باشید هر چه بیشتر سوال بپرسید و بیشتر به دنبال دانستن و علم باشید بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

4 -آنچه را که دوست ندارید تغییر بدهید

برخی چیز ها در زندگی متغیر هستند و می شود آن ها را تغییر داد. ولی بعضی ها هم قابل تغییر و تنظیم نیستند.برای مثال : اگر از وزن زیاد خود راضی نیستید تقریبا همیشه توانایی تغییر آن را دارید. در مقابل اگر قد بلندی نداریدو از این بابت نا راحت هستید راهی وجود ندارد تا آن را تغییر دهید .پس باید از فکر کردن راجع به آن دست بکشید و خودتان را ناراحت نکنید. به خاطر داشته باشید اگر چیزی شما را ناراحت می کند و شما میتوانید ان را تغییر دهید پس حتما دست به کار شوید و تغییری رقم بزنید تا از خودتان راضی شوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جملات عمیق و پندآموز برای تو

چرا

5 -شکر گزار باشید

شکر گذاری نیز درس مهم زندگی است . زیرا شاید این جمله را بار ها شنیده باشید که میلیون ها نفر در افریقا گرسنه هستند . بعضی از آنان حتی سقفی بالای سر خود ندارند. این واقعیت خیلی دردناک است.ما در زندگی خود چیز هایی داریم که بعضی انسان ها اصلا آن را ندارند و در عمرشان آن هارا ندیده اند و ارزوی داشتن آن را دارند.شکر گزار بودن به شما کمک می کند قدر چیز های کوچکی را که دارید بدانید و آن ها را بیهوده و الکی ندانید. پس از این به بعد از نعمت هایی که خداوند در اختیارتان قرار داده است قدردانی کنید و بابت آن ها خدا را سپاس بگویید.

شکرگذار

 

6- درس مهم زندگی این است که خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خود با دیگران منجر به نا امیدی و عدم اعتماد به نفس می شود.همیشه  کسی هست که پول بیشتر داشته باشد و یا درس خوان تر باشد پس خود را با آن ها مقایسه نکنید در عوض خودتان را با خودتان مقایسه کنید ببینید از دیروز تا امروز چقدر پیشرفت داشته اید، به جلو حرکت داشته باشید و دائم در حال پیشرفت و رشد باشید اگر به جلو حرکت نمیکنید بدانید زمان تغییر است، خودتان را با خودتان مقایسه کنید و احساس خوبی از زندگی داشته باشید.

درس زندگی مقایسه نکردن

7 -از فرصت هایی که پیش روی شماست استفاده کنید

وقتی نوجوان هستید گزینه ها و مسیر های زیادی برای موفقیت دارید در این مسیر به شما فرصت هایی داده می شود که می تواند شما را به انسان موفقی تبدیل کند یا به شما حداقل تجربه رشد را بدهدوقتی کسی به شما پیشنهادی می دهد ابتدا درباره آن خوب فکر کنید اگر این فرصت به شما در رسیدن به خواسته هایتان کمک می کند و زمینه پیشرفت شما را فراهم میکند حتما این پیشنهاد را قبول کنید حتی اگربرای آن باید تلاش زیادی بکنید. از راحتی و تنبلی دست بکشید و به دنبال خوشبختی خود بگردید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهداشت روان | سلامت روان

درس زندگی

8 -با پول همانند دوست خود رفتار کنید.

همیشه سعی کنید که پول برایتان مفید و ارزشمند باشد.پول هایتان را پس انداز کنید و با آن، آنچه راکه دوست دارید بخرید.  یا در مواقع ضروری از آن ها استفاده کنید. بیش از حد ولخرجی نکنید و در همان اندازه ای که لازم دارید خرج کنید. برای پول ارزش قائل شوید و بیهوده آن را هدر ندهید و این را بدانید پول به زحمت بدست می آید. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا بهتر خود را از لحاظ مالی مدیریت کنید.

 

9- از دیگران کمک بخواهید.

اگر در کاری به مشکل برخورده اید و یا گرفتاری برایتان پیش آمده است ، موضوع را با خانواده خود در میان بگذارید. اجازه دهید به شما در حل آن کمک کنند. قطعا آن ها به شما توصیه هایی خواهند کرد که بهتر از پس مشکلاتتان بر خواهید آمد . فکر نکنید اگر مشکلات خود را به خانواده تان بگویید باعث می شود فردی ناتوان به نظر بیایید، خیر! اصلا این گونه نیست. همه ما در زندگی از دیگران کمک گرفته ایم.

درس زندگی

10- زندگی سخت است

اما مهترین درس زندگی  این واقعیتی است که همه از شنیدن آن متنفر هستند. ما باید برای رسیدن به خوشبختی و داشتن یک زندگی خوب همواره تلاش کنیم .شاید این کار خسته کننده و سخت به نظر بیاید ؛ولی این را بدانید که نتیجه خوبی برایمان به ارمغان خواهد آورد. اکثر ما این جمله را شنیده ایم که ” بعد از هر سختی اسانی است. ” پس به تلاش خود ادامه دهید .سختی ها را از میان ببردارید و به خوشبختی نزدیک تر از پیش شوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تنقلات افیونی در کمین نوجوانان

امید واریم از این 10 درس  زندگی چیز جدیدی را آموخته باشید و به شما کمکی کرده باشد، شما لایق بهترین ها هستید!

زهرا هاشمی 

t 10 درس مهم زندگی که هر نوجوانی باید بداند!
امتیاز به این نوشته

‫3 نظر ارسال شده در “۱۰ درس مهم زندگی که هر نوجوانی باید بداند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *