عجیب ترین موجودات جهان

عجیب ترین موجودات جهان
t عجیب ترین موجودات جهان

عجیب ترین حیوانات جهان کدام ها هستند؟ شاید این سوالی باشد که ذهن شما را هم مشغول کرده باشد. در این مطلب از وبسایت نوجوان ها فهرستی از عجیب تربن موجودات جهان را به شما معرفی می کنیم.

ما فقط به دیدن جانورانی معمولی عادت کرده ایم  اما جهان پر از موجوداتی است که ما را شگفت زده می کند. در نقاط کمترشناخته شده دنیا موجوداتی زندگی می کنند که ظاهر ویا رفتاری متفاوت دارند. به یاری دانشمندان و علاقمندان به طبیعت اکنون بسیاری از این موجودات به مردم معرفی شده اند. در ادامه فهرست تعدادی از عجیب ترین حیوانات  را معرفی می کنیم .

1- آی-آی (Aye-Aye)

نام این حیوان هم عجیب است و به معنی بله – بله است یعنی چیزی را تایید می کند. این پستاندارکه نوعی میمون است که در جزابر ماداگاسکار زندگی می کند. انگشت میانی این میمون بلند و استخوانی است و با آن حشرات را از زیر پوست درختان بیرون آورده و می خورد. رژیم غذایی آی-آی نشان می دهد که این حیوان همه چیزخوار است، زیرا علاوه بر حشرات میوه، دانه، شهد و قارچ ها را نیز می خورد. این حیوان عجیب از موجودات در حال انقراض دنیاست.

آی آی از ترسناک ترین و عجیب ترین موجودات جهان

2- اکسولوتل (Axolotl)

این حیوان در مکزیکوسیتی زیست می کند و نوعی سمندر است. این دوزیستان از نظر اندازه کوچک است ودارای طیف رنگی مختلفی است. آکسولوتل ها بدون از دست دادن هیچ یک از ویژگی های لاروی خود به بلوغ جنسی می رسند.

بنابراین در حالی که بسیاری از دوزیستان، مانند سمندر ، در نهایت آبشش خود را ازدست می‌دهند و در خشکی زندگی می‌کنند، آکسولوتل‌ها آبشش‌های خارجی خود را حفظ کرده و آبزی می‌مانند. آکسولوتل ها گوشتخوار هستند. آنها همه چیز از ماهی و کرم گرفته تا حشرات و سخت پوستان را می خورند.

آکسولوتل ها توانایی  بازسازی فک، نخاع، پوست، تخمدان و بافت ریه و حتی بخش هایی از قلب و مغز خود را دارندو می تواند در طول عمر خود، به بازسازی خود ادامه دهد. توانایی‌های بازسازی سلول‌های این حیوان برای محققانی که امیدوارند این توانایی بتواند به انسان ها کمک کند، مورد توجه قرار گرفته است.

اکسولوتل از عجیب ترین موجودات جهان

3- اواکاری سر طاس (Bald uakari)

یک میمون کوچک است که فقط در غرب آمازون و در جنگل‌های برزیل و پرو یافت می‌شود. رنگ آن ها درگونه های ماده و نر کمی باهم متفاوت است. این میمون ها در گروه های بزرگ زندگی می کنند که گاهی 200 میمون دارد.اما معمولا گروه هایی 30 تایی بیشتر در طبیعت دیده می شود.
اواکاری های سر طاس بیشتر روز خود را صرف جستجوی غذا می کنند. آنها برای زنده ماندن به مقادیر زیادی میوه، دانه، گل و شهد گل ها نیاز دارند و بنابراین در انتخاب زیستگاه خود بسیار دقت می کنند.

صورت قرمز و زرشکی  این میمون ها به دلیل فقدان رنگدانه های پوست و غلظت بالای مویرگ هایی است که زیر بافت صورتشان می گذرد.
اواکاری سر طاس بر خلاف بسیاری از گونه های دیگر میمون، از دمشان برای حرکت در جنگل استفاده نمی کند؛ چون دم آنها بسیار کوتاه وحدود 15 سانتی متر است. آواکاری سر طاس  نمی تواند از دمش برای گرفتن شاخه های درخت در حین حرکت استفاده کند؛ولی به جای آن  به بازوها و پاهای قوی و بلند خود تکیه می کند و به سرعت از شاخه ها عبور می کند.

اواکاری سر طاس از عجیب ترین موجودات جهان

4- بابیروسا(Babirusa)

بابیروسا یا(گوزن خوک) ظاهری عجیب و شبیه به حیوانات ماقبل تاریخ دارد زیرا بدن تنومند و دندان های خمیده آنها ظاهر یک حیوان باستانی را به آنها می دهد. بابیروسا درمنطقه بسیار محدودی  درمرداب ها و جنگل ها جزیره سولاوسی اندونزی یافت می شوند. این حیوان به خانواده خوک ها وگرازها مربوط می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خلاقیت جالب در درست کردن چراغ الکلی

تصاویری از این حیوان در غارهای 35000 ساله دیده شده که انسان های اولیه نقاشی کرده اند. بابیروسا یک گونه در معرض تهدید است و در اندونزی محافظت می شود، اگرچه شکاراین حیوان  غیرقانونی است؛  اما این حیوان از دست شکارچیان در امان نیست.

در اندونزی تصویر شیاطین را شبیه بابیروسا می کشند و پژوهشگران معتقدند که حضور این حیوانات در جنگل الهام بخش بخشی از خرافات و افسانه های این کشور بوده است.

بابیروسا از عجیب ترین موجودات جهان

5- ماهی بارلی(Barely)

ماهی بارلی که به عنوان ماهی شبح نیز شناخته می شود؛ گونه ای عجیب و غریب است که دارای سری شفاف و پر از مایع است. ماهی های بارلی در آب های گرمسیری و سرد مانند اقیانوس اطلس ، هند و اقیانوس آرام در عمق حدود 2000 تا 4000 فوتی زندگی می کنند، جایی که می توانند با چشم های بشکه ای خود مناطق تاریک اقیانوس را ببینند.

یکی از خصوصیات اصلی ماهی های بارلی، چشم های چرخان و لوله ای آنها است که در داخل سر شفاف آنها قرار دارد. ماهی بارلی کور رنگ است زیرا چشمشان سلول های مخروطی ندارد که به درک رنگ کمک کند. آن ها در منطقه ای زندگی می کنند که آنقدر در عمق اقیانوس است که هیچ نور خورشیدی دریافت نمی کند.

ماهی بارلی  به قدری عجیب به نظر می رسد که مردم در ابتدا تصور می کردند تصاویر فتوشاپ شده اند. برای اولین بار این ماهی در سال 2004 که امکان عکاسی از او فراهم شد کشف گردید. ماهی بارلی دارای سر شفاف با مایع درونی است که از چشمان آنها که شبیه لوله های سبز رنگ هستند محافظت می کند. این سپر شفاف به قدری ظریف است که وقتی محققان سعی کردند ماهی را به سطح آب بیاورند، به طور تصادفی به آن آسیب رساندند.

6- روباه گوش خفاشی(Bat-eared fox)

یکی دیگر از عجیب ترین موجودات جهان، روباه گوش خفاشی است. این حیوان یک گونه روباه کوچک بامزه است که در دشت های شرق و جنوب آفریقا زندگی می کند و از موریانه ها تغذیه می کند. این پستاندارکوچک کنجکاو گوش هایی دارد که گاهی تا 13 سانتیمتر هم طول دارند. این روباه هر چند گونه کوچکی است اما با بوته زارهای آفریقا کاملا سازگار شده اند.

اکثریت قریب به اتفاق رژیم غذایی این روباه موریانه است و زمانی که موریانه ای نیابند، به سراغ مورچه ها و سوسک ها، حشرات و جیرجیرک ها می روند. روباه گوش خرگوشی منحصراً حشره‌خوار است واز این جهت در بین سگ سانان بی‌نظیر است.

بارها دیده شده است که این روباه ها به هنگام جستجوی غذا، روی پنجه های پای خود می ایستند و با یکدیگر مشت بازی می کنند و با خوشحالی به اطراف می جهند.

روباه گوش خفاشی از عجیب ترین موجودات جهان

7- سقنقور(Saqqour)

سقنقور یا اسکینک گونه ای از مارمولک ها هستند. نمونه ای از سقنقور، مارمولکهای زبان آبی هستند. این مارمولک بزرگ است و آرواره های بسیار قدرتمندی دارد. این موجود پنهانی به سمت طعمه خود می رود وبا آرواره های قدرتمندش آن را خرد می کند و می خورد.

احتمالا زبان آبی این مارمولک راهی ارتباطی بین مارمولک هاست زیرا تشخیص آن از راه دور آسان است. البته چون پرندگان و حیوانات دیگر معمولا چشمشان مانند انسان ها عمل نمی کند ممکن است این زبان آبی را درخشان تر ببیند. این زبان هم می تواند کارکردی دفاعی داشته باشد و هم وسیله ای برای ترساندن شکار بعضی ها مارمولک زبان آبی را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند اما بارها مشاهده شده مارمولک دست صاحب خود را به جای غذا گاز گرفته است .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دیوار صخره نوردی یا آپارتمان

8- کاپیبارا(capybara)

کاپیبارا بزرگ ترین جونده جهان و یکی از عجیب ترین موجودات جهان است و به خاطر شکل ظاهریشان به خوکچه های غول پیکر معروفند. این حیوان در جنگل های انبوه آمریکای جنوبی و آمازون در نزدیکی رودخانه های زندگی می کنند. طول این حیوان به 134 سانتیمتر هم می رسد و بزرگ ترین کاپیبارا که تاکنون دیده شده است 91 کیلو وزن داشته است.

آن ها چون در کناره باتلاق ها و رودخانه ها زندگی می کنند؛ شناگرانی عالی هستند.انگشتان این حیوان برای شنا مناسب است و هر بار می توانند تا 5 دقیقه زیر آب شنا کنند. چشم ها، گوش ها وبینی حیوان در بالای سرش قرار دارد و به حیوان امکان می دهد که تا وقتی زیر آب است بتواند مراقب شکارچیان باشد.این حیوان می تواند تا سرعت 35 کیلومتر در ساعت بدود و از دست شکارچی فرار کند.

کاپیبارا از عجیب ترین موجودات جهان

9- سمور پرنده(Bird otter)

سمور پرنده در آسیای جنوبی شرقی و فیلپین زندگی می کند. این حیوان زندگی شبانه دارندو حیوانی منزوی و خجالتی است از این جهت اطلاعات زیادی در باره رفتار وی وجود ندارد. این سمور در کنار بازوهایش نوعی پوست دارد که شبیه یک بادبان بزرگ است و اجازه می دهد از درختی به درخت دیگر پروازکند. طول این بال ها گاهی تا 40 سانتیمتر هم می رسد. سمور پرنده بزرگ ترین پستاندار پرنده است که تا200 متر هم می تواند بپرد.

اسکلت استخوانی این حیوان بسیار سبک است. فرزندان سمور پرنده به هنگام تولد فقط 35 گرم وزن دارند و تا 6 ماه درکیسه مادر زندگی می کنند. نوعی عقاب که در فیلیپین زندگی می کند بزرگ ترین دشمن این حیوان است.

سمور پرنده از عجیب ترین موجودات جهان

10- زنبور دمنتور(Ampulex dementor)

این زنبور گونه ای از زنبورهای سوسکی است و بومی کشور تایلند است. زنبور دمنتور، سوسک ها را با تزریق سم در سرشان فلج می کنند و آن ها را به موجودی زامبی مانند تبدیل می کند که اراده ای از خود ندارد.

زنبور روی سوسک تخم می گذارد و پس از چند روز لاورها از تخم  بیرون می آیند و از سوسک تغذیه می کنند تا به اندازه کافی بزرگ شوند. لاورها به طور غریزی اول اندام های غیر حیاتی سوسک را می خورند تا سوسک برای مدت بیشتری زنده بماند. این زنبور برای اولین بار در سال 2007 میلادی کشف شد.

زنبور دمنتور از عجیب ترین موجودات جهان

11- کرم ابریشم با سر اژدها(Silkworm with dragon head)

این نوع کرم ابریشم در مناطق معتدل همه قاره ها به جز قطب جنوب یافت می شود. هر چند که ظاهر اولیه این کرم بسیار خشن و ترسناک است اما این کرم هم مانند بقیه به پروانه ای زیبا تبدیل می شود . شکل اژدها مانند و شاخ روی سر این کرم بیشتر برای ترساندن شکارچیان است . با وجود 400 گونه کرم ابریشم سر اژدهایی هنوز اطلاعات زیادی در باره این کرم وجود ندارد. مثلا هنوز طول عمر این کرم مشخص نیست.

کرم ابریشم با سر اژدها از عجیب ترین موجودات جهان

12- گاو دریایی(Manatee)

گاودریایی گیاهخواراست و روی علف های زیر آب زندگی می کند. آن‌ها علف‌هایی را ترجیح می‌دهند که دارای نیتروژن بالا و فیبر کم باشد که تجزیه  را برای آن ها آسان‌تر می‌کند. بیشتر  گاوهای دریایی  در طول روز چرا می کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جزیره موریس، نمونه ای از بهشت روی زمین

این موجود ظاهری چاق ، سری گرد ، پوزه روبه پایین و دمی شبیه دلفین دارد. محل زندگی گاو دریایی بیشتردر خلیج فارس، شرق دریای سرخ وآب های اقیانوس هند است . این حیوان عمری طولانی دارد و تا 73 سال نیز زندگی می کند. مغز این حیوان بسیار کوچک و حداکثر به 300 گرم می رسد. به نظر می رسد که گاو دریایی لبخندی دائمی بر لب دارند گویا همیشه برای سلفی گرفتن آماده هستند.

گفته می شود شاید دریانوردان قدیمی این موجود را که دیده اند تصوری از پری دریایی برای آن ها ایجاد شده است .متأسفانه شکار، تخریب زیستگاه و برخورد تصادفی با قایق ها منجر به کاهش جمعیت این حیوان شده است  .

گاو دریایی از عجیب ترین موجودات جهان

13- اختاپوس دامبو(Dumbo Octopus)

بسیاری این موجود را از عجیب ترین موجودات جهان و نازترین اختاپوس جهان می شناسند . این اختاپوس باله های شبیه گوش فیل از کناره های سرش بیرون زده است . نام دامبو نیز به همین خاطر به این جانور داده شده است. حتما کارتون دامبو فیل پرنده که گوش های درازی را داشت به خاطر دارید .

این باله ها به اختاپوس کمک می کند که در جریان های اقیانوسی به راحتی شنا کند. این موجود در آب های سرد سراسر جهان یافت می شود . اختاپوس ها سه قلب دارند که همگی به گردش خون در بدن و بازگشت دوباره اکسیژن کمک می کنند. یکی از قلب ها وظیفه پمپاژ خون به بدن را بر عهده دارد در حالی که دو قلب دیگر خون را از آبشش های اختاپوس عبور می دهند.

اختاپوس های دامبو به طور متوسط 20 سانتی متر طول دارند. بزرگترین موردی که تا به حال ثبت شده است 1.8 متر طول داشته است.اختاپوس دامبو در عمیق ترین آبهای حهان زندگی می کند و گاهی در 13000 فوتی زیر سطح آب پیدا می شوند .

اختاپوس دامبو از عجیب ترین موجودات جهان

14- اکیدنا(Echidna)

اکیدنا یکی از منحصر به فردترین حیوانات جهان است. گاهی اوقات از آنها به عنوان مورچه خواران خاردار یاد می شود و ظاهر و ویژگی های غیرمعمول آنها ،صدها سال دانشمندان را مجذوب خود کرده است.اکیدنا پستاندارانی هستند که تخم می گذارند و تصور می شود اجدادشان مانند  پلاتیپوس آبزی باشد .

این حیوان بر خلاف دیگر پستانداران که بچه زا هستند؛ تخم گذار است. اکیدنای ماده معمولاً هر بار یک تخم می گذارد. مدت کوتاهی پس از گذاشتن تخم، مادر تخم را به کیسه ای روی سطح شکمی خود منتقل می کند. او تخم را به مدت 10 تا 11 روز نگهداری می کند تا زمانی که فرزند از تخم خارج شود. پس از خروج از تخم، اکیدنا فرزندش را در کیسه خود حمل می کند یا در حین جستجوی غذا در یک گودال باقی می گذارد.

مشاهده این حیوانات غیر معمول در طبیعت به دلیل ماهیت منزوی و خجالتی آنها دشوار است. هنگامی که اکیدنا با حیوان بزرگتری روبرو می شود یا با خطر مواجه می شود، در انبوهی از برگ ها یا علف ها پنهان می شود یا به داخل لانه های زیرزمینی می خزد. موریانه ها، مورچه ها و سایر حشرات بخش عمده ای از رژیم غذایی اکیدنا را تشکیل می دهند.  اکیدناها از زبان دراز و چسبناک خود  برای یافتن غذا،استفاده می کنند.

اکیدنا از عجیب ترین موجودات جهان

سخن پایانی

فهرست عجیب ترین موجودات دنیا شاید شامل صدها حیوان دیگر هم بشود. دراین جا مافقط توانستیم چند حیوان عجیب را به شما معرفی کنیم. اگر علاقمند به شناختن دیگرموجودات عجیب جهان هستید می توانید بیشتردر این مورد جستجو کنید. اگر به موضوعاتی که در دنیا عجیب هستند علاقه دارید، می‌توانید مطلب عجیب ترین غذاهای جهان را نیز مطالعه کنید.

منبع

 

t عجیب ترین موجودات جهان
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *