بهترین معلم های ایران و دنیا

بهترین معلم های ایران و دنیا
t بهترین معلم های ایران و دنیا

لیستی از بهترین معلم های دنیا و ایران

نام معلم مکان
مایکل سوسکیل ایالات متحده آمریکا
ایوب محمدکنیا
عقیله آصفیافغانستان
حنان الحروبفلسطین
فردوس حاجیانایران- قائم شهر
ثریا مطهرنیاایران - تهران

اگر به دنبال معرفی کامل ترین فهرست  ازبهترین معلم های ایران و جهان باشیم کاری غیر ممکن است. هزاران معلم کوشا در طول تاریخ داشته ایم که کارهای بزرگی برای آموزش کودکان ونوجوانان انجام داده اند.

دردوران معاصر نیز صدها هزارمعلم در گوشه وکنار جهان با عشق به دانش آموزان دلسوزانه فعالیت می کنند. در هرکشورنیز معمولا سالیانه ار بهترین معلمان تفدیر می کنند .

بنیاد وارکی Varkey Foundation  یک بنیاد خیریه جهانی است که تمرکزش بر بهبود استانداردهای آموزش برای کودکان فقیراست وهر ساله جایزه معلم جهانی ( Global Teacher Prize  ) را اهدا می کنداین انجمن از بین هزاران معلمی که برای جایزه بزرگ معام در جهان کاندید می شوند با دقت عده ای را برمی گزیند و در نهایت هرسال به یک معلم نمونه جایزه 1 ملیون دلاری را تقدیم می کند.

جایزه جهانی معلم درواقع جایزه نوبل آموزش است که سالانه به معلمی  که سهم برجسته ای در حرفه خود داشته است، داده می شود.

انجمن جهانی آموزش و مهارت ها در هرسال سعی می کند که معلمان تاثیر گذار در سطح جهان را بیابد وبه مردم دنیا معرفی کند. استیون هاوکینگ دانشمند بزرگ معاصر در سالهای اخرعمرش پیامی برای برگزیدگان جایزه جهانی معلم فرستاد و تاکید کرد:درپشت هر هنرمند بزرگ، هر فیلسوف بزرگ، هر دانشمند بزرگ یک معلم بوده است .

هر چقدر هم که زندگی سخت باشد، معلمان همیشه در پشت صحنه حضور داشته اند و راه رو به جلو  رفتن را به ما نشان می دهند.

فهرست زیر تعدادی ازمعلمانی هستند که توانسته اند به مرحله آخر این داوری دست بیابند.

مایکل سوسکیل – ایالات متحده آمریکا

مایکل معتقد است دانش آموزان برای یادگیری به ارتباطات عاطفی معنادار نیاز دارند. او آنها را در پروژه‌های خدمات آموزشی از راه دورمشارکت می‌دهد و از فناوری چند رسانه‌ای برای پیوند دادن آن‌ها با دیگرانی که به مشکلات دنیای واقعی علاقه دارند، استفاده می‌کند. او به دانش آموزان کمک کرده است تا با بیش از 90 کشور و همچنین ایستگاه فضایی بین المللی ارتباط مستقیم برقرار کنند.

در یک پروژه، کودکانی از ایالات متحده و یونان با کودکان منطقه زاغه نشین نایروبی ارتباط برقرار کردند و با هم همکاری کردند تا بیش از 12000 دلار برای تصفیه  آب جمع آوری کنند. آنها دانش آموزان2 مدرسه و 3000 نفر از  ساکنان زاغه ها را از بیماری هایی که آب الوده ایجاد می کرد نجات دادند.

شاگردان مایکل ،ویدیوهایی برای آموزش ریاضیات به کودکان کنیایی ساختند که در ازای آن  دانش آموزان زبان سواحیلی را به آنها یاد می دادند. این همکاری که در کنفرانس بین‌المللی فناوری در آموزش و پرورش ارائه شد، گسترش یافت .در نتیجه دانش‌آموزان ده‌ها کشور دیگر نیزچنین فیلم هایی ساختند.

دانش‌آموزان او به خاطر ابتکارات کلاسی که شامل طراحی پل برای یک روستا در آفریقا و همچنین پروژه‌های خیریه اجتماعی که خارج از مدرسه انجام می دادند، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده‌اند.

در سال 2017، مایکل به عنوان معلم سال پنسیلوانیا به نمایندگی از ایالت خود در ایالات متحده انتخاب شد. در سال 2012نیز کار نوآورانه اوبرای تعالی در تدریس ریاضی و علوم  از طرف کاخ سفید و بنیاد ملی علوم با جایزه ریاست جمهوری تقدیرشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا از صدمات استفاده از لاک ناخن آگاهی دارید؟

مایکل سوسکیل از بهترین معلم های جهان

ایوب محمد از کنیا

ایوب مطالعات بازرگانی را در نایروبی تدریس می کند.  او که علاقه زیادی به نوآوری، طراحی و خلاقیت دارد، سعی می کند دانش آموزان را به مهارت هایی مجهز کند تا به کارآفرینان اجتماعی موفق تبدیل شوند. ایده ای که توسط دانش آموزان او ایجاد شد یعنی تولید پوشش سقف از زباله های جامد در چندین مسابقه بین اللملی جوایزی کسب کرد .

این طرح  می تواند زندگی میلیون ها زاغه نشین را در مناطقی که تحت تأثیر فقر، وبا، مالاریا و باران های سیل آسای کنیا قرار گرفته اند، تغییر دهد.

او قبل از کار در نایروبی، در مدارس مناطق روستایی تدریس می کردو تلاش می کرد اهمیت حضور در مدرسه را برای  خانواده های دامدار وکشاورز توضیح دهد.

ایوب در تلاش برای مبارزه با افراط گرایی در سطوح محلی و ملی فعال است.  او طرح درسی تهیه کرده است که معلمان می توانند با استفاده از آن در درس هایی مانند درس دینی ، دانش آموزان را از خشونت و افراط گرایی جدا کنند و به این ترتیب جوانان را از پیوستن به گروه های تروریستی به ظاهر مذهبی دورکنند. ایوب محمد جوانان روستایی کنیا را تشویق به حضور در مدرسه می‌کند وبه آنها  مهارت‌هایی آموزش می دهد تا کارآفرین شوند.

ایوب محمد از بهترین معلم های جهان

عقیله آصفی از افغانستان

در ادامه لیست بهترین معلم های ایران و دنیا به یکی از تاثیرگذارترین افراد این لیست، خانم عقیله زمانی می رسیم.

عقیله زمانی که آموزش در افغانستان برای همه رایگان بود، به عنوان معلم آموزش دید، اما با تسلط طالبان در سال 1992 مجبور به ترک کشور شد. زمانی که او به عنوان پناهنده به اردوگاه کوت چاندانا در پاکستان رسید، هیچ مدرسه ای در منطقه وجود نداشت. البته دید گاه های سنتی نیز درس خواندن دختران را نمی پذیرفتند

آصفی در گرمای طاقت فرسا تابستان، بدون آب آشامیدنی خنک، پنکه و برق، مدرسه ای را زیر یک چادر موقت راه اندازی کرد و برای غلبه بر مقاومت ها و نگرش های منفی بسیار تلاش کرد. در نهایت 20  خانواده با تحصیل دخترانشان موافقت کردند .عقیله در ابتدا بر آموزش موضوعات مهمی مانند بهداشت فردی، مهارت های مدیریت خانه و آموزش دینی تمرکز کرد. او پس از جلب اعتماد جامعه توانست آموزش زبان دری، ریاضیات، جغرافیا و تاریخ را نیزشروع کند.

اما بودجه ای برای تامین وسایل آموزشی در اختیار نداشت ، بنابراین عقیله به جای تخته سیاه  تکه های پارچه را با متن دست نویس به دیوار چادر می دوخت. او شب ها نیز با دست کتاب می نوشت تا دانش اموزان بتوانند تحصیل کنند. حتی زیر اندازی بر کف چادر وجود نداشت وبچه ها اولین آموزش ها را در حالی که بر روی گرد خاک زمین نشسته بودند فرامی گرفتند.

آصفی که از کمبود منابع، بی میلی والدین به یادگیری دخترانشان و تعصبات محافظه کارانه شدید جامعه علیه تحصیلات زنانه نگران نشده بود، با پول خود لوازم التحریر و مداد خرید و سه سال را صرف آموزش 75 دختر تا کلاس سوم کرد.با تلاش های او بالاخره 9مدرسه در محل اردوگاه تاسیس شد وبیش از 1000 نفر از دختران پناهنده افغانستانی و کودکان روستایی پاکستان از آن فارغ التحصیل شدند. با گسترش آموزش، ازدواج های زودهنگام و اجباری نیز در بین پناهندگان کاهش یافت .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی سردترین شهرهای ایران به ترتیب

آصفی به دانش آموختگانش افتخار می کند. یکی از شاگردان سابق او سال ها پیش به افغانستان بازگشت و مدرسه ای را راه اندازی کرد و الگوی آصفی از مدرسه دخترانه خانگی را تکرار کرد.  مدرسه او در قندوز افغانستان بیش از 13 سال است که فعال بوده و اکنون صدها دختر را آموزش می دهد. یکی دیگر از دانش آموزان سابقش اکنون پزشک است. دیگری در علوم کامپیوتر کار می کند.

آصفی می‌گوید:  صدها نفر از دانش‌آموزان من زندگی موفقی دارند، که برای من مایه مباهات است. هدف من این بود که به این دختران بی سرپرست که فقیر و نیازمند کمک بودند، آموزش بدهم .خانواده هایشان به بسیاری از آنها به دلایل فرهنگی اجازه حضور در مدارس را نمی دادند؛ امامن  به تلاشم ادامه دادم تا به هدفم رسیدم. آن دخترانی که تحصیل برایشان آرزویی دور بود، اکنون در حال تحصیل هستند.

عقیله آصفی یکی از بهترین معلم های دنیا و البته بسیار تاثیرگذار است.

عقیله آصفی از بهترین معلم های جهان

حنان الحروب از فلسطین

حنان الحروب هم یکی از بهترین معلم ها و تاثیرگذارترین ها می باشد. حنان الحروب یک معلم فلسطینی است که در اردوگاه پناهندگان دهیشه در یک خانواده پناهنده به دنیا آمد.او بعد از تحصیلات دانشگاهی به عنوان معلم در مدرسه ای در رام الله مشغول به کار شد.

درسال 2000  میلادی اتومبیل عمر، همسر حنان الحروب درراه بازگشت به خانه  در یک ایست بازرسی ،مورد هدف گلوله های سربازان اسرائیلی قرار گرفت.

عمربعد از زخمی شدن تا ده سال در زندان اسرائیلی ها محبوس بود . بعد از این اتفاق فرزندانش شب ها در خواب فریاد می زدند و حالت تهاجمی می گرفتند و خشن شده بودند.

حنان به یاد می آورد که معلمان در مدارس برای مقابله با این رفتارها آموزش ندیده بودند و او بسیار می ترسید که فرزندانش را از دست بدهد.

بعد از مدتی متوجه شد که کودکانش در هنگام بازی، در آرام ترین و خوشحال ترین حالت هستند. او شروع به فکر کردن درباره ی بازی هایی کرد که آنها می توانستند با هم انجام دهند.

گوشه ای از خانه را برای بازی بچه ها درست کرد و به کودکانش گفت که اینجا جای امنی برای شماست .این شیوه آموزشی به مرور در بین بقیه خانواده های محله که مشکلاتی مشابه داشتند نیز رواج پیدا کرد.

حنان الحروب نویسنده برنامه درسی “بازی می کنیم و یاد می گیریم” است که شامل بازی های آموزشی با تصویر به هفتاد روش مختلف است در ابتدا خیلی ها نمی خواستند در پذیرش برنامه درسی جدید مشارکت داشته باشند. با این حال، پس از موفقیتی که او در تدریس به دست آورد، و دیدن دانش آموزانی که رفتارشان تغییر کرده بود، معلمان همکارش نیز  شروع به بهره مندی از دوره های آموزشی او  کردند.

این معلم فلسطینی با همه مخالفت هایی که اسراییلی ها با او داشتند؛ توانست برنده جایزه جهانی معلم شود.  پاپ فرانسیس از طریق یک پیام ویدیویی، نام  او را به عنوان برنده این جایزه اعلام کرد. خانم الحروب توانست حدود 8 هزار نامزد دیگر این جایزه از سراسر دنیا را شکست دهد.

حنان الحروب از بهترین معلم های جهان

پیشنهاد مطالعه: عشق بی اندازه به معلم

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شخصیت شناسی؛ تند غذا می‌خورید یا کند؟

بهترین معلمان ایران

در فهرست کاندیداهای جایزه جهانی معلم دو معلم ایرانی نیز دیده می شوند. در ادامه با بهترین معلم های ایران در این لیست آشنا می شویم.

فردوس حاجیان

فردوس حاجیان معلم قائم شهری  متولد 1342 است. او بیشتر در بین بچه های دهه 80 به عنوان عمو فردوس شناخته می شود. حاجیان دکترای هنرهای زیبا را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او کار معلمی را از تدریس به دانش آموزان ابتدایی روستاهای سواد کوه آغاز کرد. در همین جا بود که روش تدریس جدید خود را ابداع کرد که بعدها به عنوان شهرک الفبا شناخته شد. او در همین کلاس های روستایی شیوه های معمول تدریس را کنار گذاشت وآموزش را با مشارکت دانش آموزان  با شعر و ترانه وبازی همراه کرد.

شیوه تدریس او به قدری شهرت یافت که صدها معلم نیز پای درس او نشستند و این شیوه را آموزش دیدند. همین کار باعث شد که سازمان علمی وفرهنگی تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) عنوان معلم و پژوهشگر برگزیده جهان را در سال 1377  به او داد. عمو فردوس شاید تنها معلمی بود که درحالی که برای دانش اموزان ابتدایی  فعالیت های آموزشی می کرد؛ پست های مدیریتی مانند سرپرستی دانشگاه آزاد و ریاست دانشکده و معماری راهم داشت.

فردوس حاجیان مولف 60 عنوان کتاب آموزشی برای کودکان است که  بیش از 30 ملیون تیراژ داشته است. همچنین برنامه شهرک الفبای او در تلویزیون یکی از پر بیننده ترین برنامه ها بود.

عمو فردوس  در سال 1395 توانست در رقابت با 50000 معلم از سراسر جهان به فهرست نهایی جایزه جهانی معلم برسد . فردوس حاجیان که جانباز شیمیایی سالهای دفاع مقدس است سال هاست که از عوارض شیمیایی رنج می برد و مدت هاست که بازنشسته شده است.

فردوس حاجیان از بهترین معلم های دنیا

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادو روز معلم

ثریا مطهرنیا

ثریا مطهر نیا یکی از بهترین معلم های ایران و جهان می باشد. با مدرک علوم سیاسی و روابط بین الملل ودکترای برنامه ریزی در روستاهای محروم بیجار استاد کردستان  به تدریس اشتغال داشت.

مردم او را بیشتر به عنوان معلم فداکار می شناسند. مطهر نیا در دوره دانشجویی که مجبوربود به تهران  برود با دختری در روستای محل کارش آشنا شد که  در کودکی دچار سوختگی شدیدی شده بود.

مطهرنیا به سختی خانواده دختر را راضی کرد که او را با خود به تهران ببرد و برای بهبود زخم های او تلاش کند. این اولین کار او بود؛ اما تمام نشد. آرام آرام به تعداد دانش آموزانی که نیاز به کمک داشتند افزوده شد تا جایی که 1100 دانش آموزمناطق محروم در پوشش کار های حمایتی او قرار گرفتند . مطهر نیا با کمک گرفتن از خیرین به کارآفرینی برای دانش آموزان و خانواده هایشان پرداخت .

این معلم بیجاری در سال ۲۰۲۱از بین ۱۲۱ کشور و کاندید شدن بالغ بر ۸ هزار معلم از سراسر دنیا، در لیست ۱۰ نفر برتر آن‌ها قرار گرفت.

انگیزه ثریا مطهر نیا از شرکت در جایزه جهانی معلم نیز جالب است. او در این باره گفته است : فقط برای جایزه در این دوره شرکت کردم، حتی یک ریال هم نمی خواهم از این پول بردارم. همه پولی که به عنوان هدیه به من برسد همه آن را هزینه درمان بچه هایم خواهم کرد.

ثریا مطهرنیا از بهترین معلم های جهان

 

t بهترین معلم های ایران و دنیا
4/5 - (3 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/بهترین-معلم-ها/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *