گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان

t گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان
t گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان

این بار بک نفر مخترع نوجوان مهمان صفحه ماست تا با اختراعات او بیشتر آشنا شوید .

خودتان را معرفی کنید

محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان و یکی از علاقه مندان علوم رباتیک ، نجوم و هوا فضا ، متولد 1383 و اهل تهران

چطور وارد دنیای ربات ها شدید؟

از زمانی که یادم می آید با ربات ها در ارتباط بودم و در دنیای آنها زندگی می کردم. به دلیل شغل پدرم همیشه ربات ها در خانه ی ما و یا اطراف ما وجود داشتند و من نیز جذب جذابیتشان  شدم. و از پنج سالگی بود که رباتیک را ساده شروع کردم. اول مکانیک ، با دکمه قابلمه ای و کاغذ عروسک هایی می ساختم و ایده هایم را پیاده می کردم .روی زمین دنبال قطعات خاص می گشتم و با آنها چیز های عجیبی می ساختم و همه آنها از تخیل من منشا می گرفت. بدون شک من دارای تخیل فعالی بودم .

مخترع نوجوان

اولین اختراعتان چه بود؟  چه حسی داشتید؟

از کودکی پروژه های مختلفی را برای ارزیابی و پیشرفت خودم انجام داده ام ولی  می توانم بگم اولین اختراعم دستگاه ضد عفونی کننده موبایل بود که برای یک مسابقه ساخته بودم. طبیعتا بعد از ساخت هر وسیله ای به همراه احساس خستگی حس ذوق و شادی بسیاری هم وجود دارد که بسیار جذاب است. اینکه ببینی چیزی که کلی برایش زحمت کشیدی و به ثمر رسیده و مثل ساعت کار می کند حس فوق العاده ای به آدم میدهد.

از جذابترین پروژه هایتان بگویید؟

به نظر من همه ی پروژه هایی که اجرا کردم جذاب بودند. اما از جذاب ترین آنها می توانم به پرینتر سه بعدی ، شیلد هوشمند، دست بایونیک ، ربات خط خوان هشت سنسوره ، دستگاه ضد عفونی کننده گوشی ، بازوی نقاش با آبرنگ ، هواپیما های مدلی که ساختم و ربات هوشمندی که برای اموزش برنامه نویسی به کودکان ساخته ام اشاره کنم.

آقای مدینه ای، این پرینتر یا چاپگر سه بعدی به چه صورت کار می کند؟

اگر نقطه ها را کنار هم قرار بدهیم خط بوجود می آید اگر خط ها را کنار هم بگذاریم صفحه بوجود می آید و اگر صفحه ها را کنار هم قرار بدهیم یک شیء سه بعدی بدست می آید . دقیقا پرینتر سه بعدی هم همین کار را انجام می دهد. صفحه  ها را روی هم قرار می دهد و یک شیء سه بعدی را می سازد . من همیشه به انیمیشن مداد جادو اشاره می کنم. دقیقا در این انیمیشن هم هر چیزی که با مداد جادویی طراحی می کنند به واقعیت تبدیل می شود . پرینتر سه بعدی هم همین کار را می کند. طرح سه بعدی که شما در کامپیوتر خود طراحی می کنید را به واقعیت تبدیل می کند.

مخمد مدینه ای

در دوران کرونا چه اختراعاتی داشتید؟

شیلد هوشمند ، دستگاه ضد عفونی کننده ی موبایل ، الکل پاش هوشمند ، دستگاه کنترل کننده چراغ ها و کلید ها با بلوتوث و سنسورها. همه ی این اختراعات با توجه به نیازهای جامعه طراحی و ساخته شدند. در هر عصری نیاز است که مخترعان نیاز های جامعه را بررسی کنند و دستگاه یا اختراعی را اختراع کنند که نیاز آن عصر است. پدرم در این مورد از یک جمله استفاده می کنند که من هم خیلی به این جمله ایمان دارم “نیاز مادر اختراعه”.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
امیرعلی آریایی مهر،نوجوان فوتبالیست

ماشاالله چقدر ربات و اختراع، اسم بقیه ربات و پروژه هایتان را بگویید

بهترین هایش را گفتم ولی اگر بخواهم بازهم اضافه کنم می توانم به ربات غول آسا ، پله نورد ، اتاق هوشمند ، دستگاه تولید فیلامنت از بطری ، بازوی نقاش با آبرنگ ، ربات امداد گر ، قایق کنترلی با بلوتوث  ، گلدون هوشمند ، ویلای هوشمند و کارای کوچک دیگری که تا به حال انجام داده ام بگویم.

درکنار همه ساخت و سازها توانایی حل تمام مدلهای روبیک رو دارم . تعداد زیادی از انواع روبیکها را دارم که حل بعضی های آنها چند روز وقت گرفت. اما بالاخره روش همه مدل روبیک ها را کشف کردم.هر روبیک نا آشنایی که تا حالا ندیدم رو هم می توانم حل کنم.حکاکی روی تخم شترمرغ و حکاکی رو فلز و حکاکی رو بتن سبک هم انجام دادم.

مخترع نوجوان

ماشاالله چقدر فعال ، هزینه ربات و کلاس و … چطور تامین می شود؟

تمام کلاس هایی که شرکت کردم متعلق به موسسه پدرم بوده. نام این موسسه پیشروبات است .هزینه قطعات و کلاس ها هم از درآمد خودم و هم از طرف جایزه مسابقات و هم پدر و مادرم تامین می شود.

مخترع نوجوان، از مقام هایی که کسب کردید برایمان بگویید

مسابقات فیرا کاپ انسان نما دانش اموزی(جهانی) : مقام اول تکنیکال چلنج.

مسابقات جهانی و کشوری ربات های آموزشی: مقام های اول در ربات های غول آسا ، مقام دوم در ربات های پله نورد، مقام سوم ربات های انسان نما ، مقام چهارم ربات های مریخ نورد .

سری مسابقات آنلاین کشوری مخترع شو : مقام اول بالا بر هیدرولیکی ، مقام دوم ساخت محصول اسپینر.

سری مسابقات آنلاین استیم کاپ: مقام دوم ربات نقاش  و برنده شدن 75 دلار.

مسابقات کد نویسی کشوری و استانی:نفر اول در استان تهران و در کشوری هنوز در حال داوری.

مسابقه ی ربات در برابر کرونا : مقام اول.

lsd[vh

آقا محمد به عنوان یک مخترع نوجوان، در چه برنامه های تلویزیونی حضور داشتید؟

برنامه قاب امید  از شبکه امید  و ماه طلایی شبکه ی امید ماه رمضان سال 1400. بعلاوه اخبار جوانه های هشتم دی .اولین خبر و همچنین خبر کار هایم در مجله نوجوانه جام جم و همشهری چاپ شده است.

اختراعات

از خرابکاری های خود بگویید

از سوزاندن قطعات الکترونیکی گرفته تا خراب کردن وسایل خانه و کثیف کاری در منزل . اما هیچوقت فراموش نکردم که همه ی این ضرر ها باعث پیشرفت من شدند . قدم به قدم من را به موفقیت در کار هاییم نزدیک کردند و نزدیک هم خواهند کرد . الان خیلی وقت است که منفی و مثبت را برعکس نمی زنم .

پس خوب آتیش سوزاندید؟ خاطره ای از این دوران تعریف کنید.

در مسابقات جهانی فیرا کاپ بودیم که تاچ تبلت من خراب شد . دیگر به برنامه هایی که هفته ها نوشته بودم و شب ها بیدار مونده بودم برای تکمیل آنها دسترسی نداشتم. لپ تاپ کوچکی داشتم که بسیار قدیمی بود و سریع روی آن برنامه های مربوط به ربات انسان نما را نصب کردم . از اول همه ی برنامه ها را نوشتم و با این حال مقام هم کسب کردم . نمونه ای از تسلیم و ناامید نشدن و پیروزی بود برای من در این اتفاق بود . همیشه می گویم : تلاش کنید که طلاش کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ادامه گفتگوی اختصاصی با عبدالله روا؛ مجری تلویزیون

به نظر شما عوامل موفقیت محمد مدینه ای مخترع نوجوان چیست؟

اولا هنوز تا موفقیت خیلی راه دارم و هنوز خودم را موفق نمی دانم ولی همین که تا اینجا رسیدم را از همه بیشتر مدیون پدرم و بعد مادرم و بعد از آنها تلاش و پشتکار خودم می دانم.

مخترع نوجوان

 چه ورزش هایی انجام می دهید و علاقه دارید

از کودکی والیبال ، پینگ پونگ  و شنا را دوست داشتم . به طرز عجیبی از فوتبال بدم می آید . هر روز با دوستم به پارک می رویم و پینگ پونگ بازی می کنیم . و البته که به کوهنوردی همراه خانواده و دوستانم هم علاقه بسیار دارم .

چقدر اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید

الان خیلی به صورت فیزیکی کتاب نمی خوانم و بیشتر در موبایل و کامپیوتر مطالعه می کنم . کتاب های صوتی گوش می دهم ولی در قدیم و کمی الان بشدت علاقه به خواندن رمان داشتم. به طوری که کتاب دویست صفحه ای را در بیست و چهار ساعت تمام کردم . به شما پیشنهاد می کنم که حتما کتاب های نویسنده ی  مورد علاقه ام رولد دال را بخوانید. بشدت زیبا و طوری است که شما را از دنیا جدا کرده و به درون قصه می برد. باز هم باز هم به طرز عجیبی خواندن کتاب های علمی حوصله ام را به سر می برد.

جالبه اهل علم هستید و کتاب علمی حوصله تان را سر می برد، اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

رباتیک به سبک خودم و بازی کردن با گوشی برای باز شدن قفل های مغزم به علاوه گذراندن وقتم در فضای مجازی و ورزش .

به نظر شما چه رباتی خنده دار است؟

نظری در این مورد ندارم طبیعتا رباتی که احساسات را بیشتر نشان دهد و ارتباط بیشتری با انسان برقرار کند با مزه تر و خنده دار تر است . ربات های شعبده باز و….

آقای مخترع، می خواهید در آینده چه رباتی اختراع کنید که از نظر شما عجیب و غریب است؟

رباتی دارای هوش مصنوعی واقعی نه هوش مصنوعی هایی که در ربات هایی مثل سوفیا و شو های تلویزیونی با ادعا داشتن هوش مصنوعی می بینید. آنها همگی شو و برای نمایش هستند من به دنبال هوش مصنوعی واقعی هستم.و کار دیگری که به آن فکر می کنم و راه حل آن را هم پیدا کردم متصل کردن مغز به یک فلش و یا هر مموری دیگری است.

مخمد مدینه ای

چه جالب، برنامه شما برای آینده چیست؟

کار کردن در شغلی مربوط به علاقه ام در یک شرکت معتبر و خلق چیز های نو و جدید و داشتن خانواده ای مفید برای جامعه .در کل خیلی روی برنامه هایی که برای آینده دارم حساب نمی کنم نه بخاطر اینکه فکر می کنم نمیتوانم خیر! من به خودم ایمان کامل دارم ولی خب چه کسی می داند که آینده چه می شود . سعی می کنم به برنامه ای که دارم خیلی فکر نکنم و فقط تلاش کنم که پیشرفت کنم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه با شیرین بینا ، بازیگر سینما و تلویزیون:

چقدر اهل برنامه ریزی برای کار هایتان هستید؟

مگر ما ربات هستیم؟ ما که ربات نیستیم که از روی برنامه پیش برویم و کار های مشخصی کنیم؟ من اعتقادی به این کار ندارم ، خیلی تلاش کردم تا اینکار را انجام بدهم ولی هیچوقت موفق نشده ام زیرا همیشه اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهد یا یک کاری بیشتر طول می کشد و… یا باید خیلیییی دقیق باشد یا نباشد و نبودنش به این معنا نیست که آدم شلخته و بی نظم عمل کنم و وقت خود را تلف کند بلکه به این معنا هست که خودش کارهایش را مدیریت کند حتی بدون برنامه .

بالاخره افراد باید برنامه ریزی داشته باشند که در این هفته چه کارهایی قرار است انجام بدهند و تا ماه آینده چه کاری را به ثمر رسانده باشند…

به هرحال مخترعین افراد عجیبی هستند که شما نیز مستثنی نیستید… راستی آیا تدریس هم دارید؟

به تازگی کلاس های مربی گری رفتم و مقداری هم تجربه تدریس داشته ام و بسیار علاقه مند هستم که علمم را به اشتراک بگذارم تا همه ی کسانی که علاقه مند هستند از این علم لذت ببرند.

کسانی که می خواهند وارد رشته رباتیک شوند چه مراحلی را باید طی کنند؟

بستگی به سن آنها دارد اگر کودک هستند اول باید مکانیک را فرا بگیرند و بعد از آن الکترونیک و بعد برنامه نویسی.اگر بزرگ سال اول از برنامه نویسی و الکترونیک باید شروع کنند.

مخترع نوجوان ،دغدغه شما در زندگی چیست؟

یک جمله : وقتم را تلف نکنم.

مخترع نوجوان

الگوی شما در زندگی و در علم چه کسانی هستند؟

پدرم به خاطر کار های بزرگ و جالبی که انجام داده اند و علمی که دارند و نیکلا تسلا بخاطر اختراع موتور های الکتریکی و برق ac dc  و کار های فوق العاده اش.

به عنوان مخترع نوجوان ،صحبت شما با نوجوانان؟

فقط و فقط دنبال علاقه یتان بروید که جز این موفق نمی شوید . اگر والدینتان به شما می گویند که به رشته ای بروید که آن را دوست ندارید به حرف آنها گوش نکنید و فقط و فقط به دنبال علایقتان بروید.

گیم  و بازی رایانه ایخیلی می تواند به ما کمک کند ولی نه به صورت افراطی و برای وقت گذرانی بلکه برای باز شدن قفل های مغزتان بعد از کار زیاد و حل کردن مسائل و افزایش خلاقیت .

بازی و فضای مجازی مانند چاقو هستند ، می توانید از آن برای میوه خورد کردن کمک بگیرید و همچنین می توانید با آن ادم بکشید انتخاب با شماست!

حرف آخر مخترع نوجوان

در آخر تشکر می کنم از پدر و مادرم و هر آن کس که به من علمی را آموخت و من را یک قدم به پیشرفت نزدیک تر کرد . امیدوارم شما نیز در تمام مراحل زندگی خود موفق و پیروز باشید .

و اما…

تلاش کنید که طلاش کنید

 

گفتگو : سجاد زین العابدین

 

 

t گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *