۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران

۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران
t ۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران

تمرین قدردانی می تواند زندگی  را تغییر دهدو بر روح و روان شما تأثیرات گسترده ای دارد. از بهبود سلامت روانی ما گرفته تا تقویت روابط  با دیگران.  قدردانی کردن و شکرگزاری به شما کمک می‌کند تا متوجه پیروزی‌های کوچک شوید، مانند اتوبوسی که به موقع حاضر می‌شود، غریبه‌ای در را برای شما نگه می‌دارد تا شما اول وارد شوید ، یا وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، خورشید از پنجره‌تان می‌تابد. هر یک از این لحظات کوچک در کنار هم قرار می گیرند تا شبکه ای از رفاه را ایجاد کنند که به مرور زمان توانایی شما را برای توجه به خوبی ها تقویت می کند.

همه می‌توانند هر روز از تلاش برای تمرین قدردانی بهره‌مند شوند. این ۳ مرحله می‌تواند به شما کمک کند احساس شکرگذاری و قدردانی از موارد خوب زندگی خود را شروع کنید.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

۱- به چیزهای خوب توجه کنید، به دنبال آن‌ها باشید و از آن‌ها قدردانی کنید.

۲- لذت ببرید، خوبی‌ها را جذب کنید و به آن چیزهای خوب توجه کنید.

۳- از خودتان سپاسگزار باشید یا از کسی تشکر کنید.

توجه به اتفاقات خوب در زندگی

از همین امروز شروع به توجه کنید و مواردی را که از آن‌ها سپاسگزار هستید، شناسایی کنید. به جزئیات کوچک روزمره زندگی خود هرچند که تکراری باشند، دقت کنید.

۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران

یک ایده‌ی خوب

هر روز به ۳ موردی فکر کنید که از آن‌ها سپاسگزار هستید، مثل طبیعت، جامعه، افراد و حتی وسایل راحتی موجود مانند یک تختخواب گرم یا یک وعده‌ی غذایی مناسب. آن‌چه در هنگام تمرکز روی احساس سپاسگزاری متوجه می‌شوید، شگفت آور است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تست هوش: مقصر خرابی لپ تاپ چه کسی است؟ در 8 ثانیه جواب را بیابید!

تهیه‌ی لیست سپاسگزاری

تعهد به نوشتن چیزهای خوب هر روز، باعث می‌شود که احتمالا وقتی آن آرزو اتفاق می‌افتد، بیش‌تر متوجه آن خوبی‌ها شوید.

تمرین روزانه‌ی تشکر و قدردانی

بعضی از افراد قبل از غذا دعا می‌خوانند. این قدردانی لازم نیست حتما مراسمی مذهبی باشد. این یک عادت ساده است که به ما کمک می‌کند تا نعمت غذای سر سفره را متوجه باشیم و قدردانی کنیم.هنگامی که از نعمت‌های زندگی روزمره آگاه شدید، قدم بعدی قدرشناسی آن‌هاست.

ما ذاتا احساس تشکر را دوست داریم

لحظه‌هایی وجود دارد که شما به طور طبیعی در آن‌جا احساس شکرگزاری می‌کنید. این‌ها لحظه‌هایی است که با خود می‌گویید: “اوه، خدایا شکرت!”مکث کنید، به آن احساس قدردانی واقعی توجه کرده و آن را جذب کنید. نعمت‌های خود را در لحظه‌ای که اتفاق می‌افتد، کاملا درک کنید.

۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران

ابراز قدردانی

ابراز سپاس، نشانه‌ی مودب بودن است. وقتی از کسی تشکر می‌کنید، در واقع دو مهارت شکرگزاری را تمرین می‌کنید: چیز خوبی را متوجه شدید، و واقعا از آن قدردانی کرده‌اید.همیشه قدرشناسی خود را از کسی که کار خوبی برایتان انجام داده است، نشان دهید.”واقعا” ممنونم که به من کمک کردی …”، “به من لطف بزرگی کردی …”، “متشکرم که به حرف‌هام گوش کردی…”.

سپاسگزاری با انجام یک مهربانی

حس قدردانی ممکن است به شما القا کند که در ازای نعمتی که دارید، برای دیگران کاری انجام دهید نه با دادن هدیه بلکه فقط با رفتار، مثلا این که در را برای فرد پشت سر خود باز نگه دارید. حتی کارهایی را انجام دهید، بدون این‌که شخص مقابل متوجه شود. توجه کنید که بعد از آن چه احساس خوبی دارید!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با بهترین رمان های کلاسیک برای نوجوان ها

قدردانی واقعی باعث نمی‌شود از دیگران متوقع باشید، زیرا شما به نفع خود عمل کرده‌اید و قطعا نمی‌خواهید که شخص احساس کند در عوض، انتظار چیزی دارید.همه‌ی این کارها برای داشتن احساس خوب و ایجاد یک چرخه‌ی خوب است.

تشکر کردن را تمرین کنید 

ابراز قدردانی بیش از  مودب بودن است.  وقتی از کسی تشکر می کنید، دو مهارت قدردانی را نیز تمرین می کنید: متوجه چیز خوبی شده اید و واقعاً از آن قدردانی کرده اید.

قدردانی خود را به کسی که کار خوبی انجام داده است نشان دهید. بگویید:

  • “متشکرم از شما که …”،
  • “این واقعاً به من کمک کرد وقتی …”،
  • “شما لطف بزرگی به من کردید زمانی که…”،
  • “ممنون که گوش دادید، زمانی که…”،
  • “من واقعاً از آن لذت بردم وقتی که … 
  •  متشکرم به خاطر چیزهایی که من یاد دادی…» 
  • «ممنون از حضورت در زمانی که…» همچنین می توانید قدردانی خود را در نامه ای بنویسید.

 

  • قدردانی خود را با انجام ییک کار ابراز کنید. قدردانی ممکن است به شما انگیزه دهد که لطفی را جبران کنید، مثلا در را برای کسی که پشت سرتان است باز نگه دارید، حتی اگر به این معنی باشد که کمی بیشتر از حد معمول منتظر بمانید. کارهای دیگران را انجام دهید بدون اینکه اجازه دهید آن شخص بفهمد که شما چه کسی هستید. توجه کنید که بعد از آن چه احساسی دارید!

 

  • به افراد زندگی تان بگویید چه احساسی دارید، و آنها چه ارزشی برای شما دارند . البته لازم نیست که  یا زیاده روی کنید. همه ما سبک خاص خود را داریم. اما اگر احساستان را در لحظه مناسب با لحن مناسب بگویید، حتی یک جمله ساده، “مامان، شام بخوش مزه ای بود . ممنون!” معنی زیادی دارد
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دوستی سگ و جغد

 

 زهرا هاشمی

t ۳ شیوه برای تمرین قدردانی و تشکر از دیگران
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *