آب، نوشیدنی بی جایگزین

آب، نوشیدنی بی جایگزین
t آب، نوشیدنی بی جایگزین

چرا آب، نوشیدنی بی جایگزین است ؟ با نزدیک شدن فصل تابستان همه به گرما و کلافگی ناشی از آن فکر می کنند. گاهی هوا چنان گرم می شود که عرق از سرورویمان جاری می شود، خستگی و بی حوصلگی بر ما غلبه می کند و تشنگی سراپای وجودمان را می گیرد. در این صورت است که مدام از خود می پرسیم چگونه می شود با این گرما کنار آمد؟ آیا نوشیدن آب به تنهایی برای تحمل گرمای هوای تابستان کافی است؟

متخصصان تغذیه معتقدند 80 درصد مردم همواره دچار کم آبی یا بی آبی مفرط هستند، اما از این موضوع اطلاع ندارند. نوشیدن نوشیدنی های مختلف چون قهوه، چای، انواع آبمیوه، نوشابه و … گرچه به ظاهر مفید است، اما پاسخگوی نیاز بدن به کمبود آب نیست. مهم این است که در فصل گرما اجازه ندهید بدنتان آب خود را از دست بدهد و دچار خستگی بشوید.

آب، نوشیدنی بی جایگزین

آب، نوشیدنی بی جایگزین

کارشناسان تغذیه با بیان این که نخستین سلاح مبارزه با گرما آب است، معتقدند که نباید منتظر بمانید که تشنگی هلاکتان کند بعد به سراغ آب بروید، بلکه همیشه سعی کنید آب در دسترستان باشد و به طور مرتب آب بنوشید. نوشیدن حداقل 1 لیتر آب که معادل 8 لیوان است برای بدن لازم می باشد. بر خلاف تصور عامه مردم، نوشیدن مایعات خیلی خنک به هنگام تشنگی، نه تنها عطش را برطرف نمی کند بلکه باعث تعریق بیش تر بدن و از دست دادن آب زیادتری می شود. زیرا بدن با جذب سرما به تصور این که باید خود را گرم کند عکس العمل نشان می دهد.

آب، نوشیدنی بی جایگزین

برای مقابله با گرما و عطش تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن نیز تاثیر مهمی دارد. وقتی در طول یک روز نمک(سدیم) بیش تری مصرف می کنیم، این موازنه بهم می ریزد. پتاسیم در بدن انسان وظیفه احیای انرژی را برعهده دارد. این عنصر مهم در موز، زرد آلو، طالبی و بیش تر میوه و سبزیجات وجود دارد. بهتر است برای حفظ این تعادل در هر وعده غذایی سبزیجات تازه یا خشک، سیب زمینی و میوه ها را بگنجانیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اشتباهات رایجی که به موهای شما آسیب می رسانند

مصرف بیش از اندازه پروتئین نیز باعث احساس گرما در بدن می شود. نیاز روزانه هر فرد به این مهم یک گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن است، یعنی اگر فردی 60 کیلوگرم وزن داشته باشد نیاز بدن او به پروتئین 60 گرم می باشد که بهتر است آن را با خوردن مقدار کمی گوشت قرمز، ماهی یا گوشت مرغ و سه محصول لبنی (شیر، ماست، دوغ، کشک و…) تامین کند.

آب، نوشیدنی بی جایگزین

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، آن را لایک کنید. 

t آب، نوشیدنی بی جایگزین
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *