از میراث فرهنگی چگونه باید نگهداری کنیم؟

t از میراث فرهنگی چگونه باید نگهداری کنیم؟
t از میراث فرهنگی چگونه باید نگهداری کنیم؟

میراث فرهنگی هرکشوری چقدر ارزشمند است و باید چگونه از آن محفاظت کرد؟

شاید شنیده باشید که می گویند میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. مطلب زیر شاید معنی این ضرب المثل را روشن ترکند.

کشتی چوبی صفوی 

در سال ۱۳۸۲در بند امیرآباد بهشهر در دریای خزر طوفانی به پا شد و بعد از ساعاتی آرام گرفت اما آب دریا بقایای کشتی چوبی‌ بادبانی که ۲۶ متر طول و ۵/۷ متر عرض داشت با خود به ساحل آورد که بنا به نظر کارشناسان میراث فرهنگی مربوط به دوره صفویه یعنی بیش ۳۰۰ سال پیش است.

از همان زمان نظرات مختلفی برای حفظ و نگهداری آن ارائه شد. عده ای گفتند بهتر است در زیر لایه های شن باقی بماند تا خراب تر نشود. بعضی گفتند بهتر است با اسفنج مرطوب پوشانده شود. گروهی گفتند باید به جای امنی مثل موزه منتقل شود. عده ای خواستار آن شدند که دیواره ای موج شکن ایجاد شود تا از برخورد بیشتر موج ها به آن جلوگیری شود.

اما همه گفته ها در حد حرف باقی ماند و هیچ کس کاری نکرد. تا اینکه مدتی پیش اعلام شد که طی این ده سال آنقدر باد و باران و امواج بر این کشتی باستانی آسیب رسانده اند که بخش هایی از آن فرو ریخت. این کشتی که از هزاران تکه چوب تشکیل شده هنوز هم چشم به راه کسانی است که آن را حفاظت کنند، روی آن کار مطالعاتی انجام دهند و از آن برای جاذبه گردشگری استفاده کنند.

حفاظت از میراث فرهنگی در دنیا 

اما بد نیست ببینیم  مردم دنیا برای نگهداری از میراث فرهنگی شان چه کار می کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
باغ موزه قصر، برترین موزه سال کشور

دانمارکی ها در ۱۹۶۲ طی حفاری های باستان شناسی موفق به کشف بقایای تعدادی از کشتی های وایکینگ ها شدند. آنها برای نگهداری آثار به دست آمده موزه ای را تاسیس کردند و اقدام به مرمت و بازسازی این کشتی ها کردند.
اکنون بیش از ۴۰ سال است که مردم به دیدن این کشتی ها می روند و محققان در این موزه به مطالعه باقیمانده این کشتی های باستانی می پردازند و این موزه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شده است.

میراث فرهنگی و نگهداری از آن
افتتاح موزه در حدود ۴۰ سال پیش
میراث فرهنگی و نگهداری از آن
 مرمت علمی باقیمانده کشتی ها

 میراث فرهنگی مصر 

یکی دیگر از کشورهایی که در آن کشتی های باستانی کشف شده کشور مصر است. سالیان پیش باستان شناسان در مقبره فرعون های مصر کشتی هایی را به شکل دفن شده یافتند. این ها کشتی های مراسم تدفین فرعون بودند که همراه فرعون مدفون شده بودند تا بنا به اعتقاد مصریان بعد از زنده شدن او برایش قابل استفاده باشد. اما بیش از ۳۰۰۰ سال در زیر زمین باقی ماندند.

باستان شناسان با دقت زیاد این کشتی ها را از مقبره فرعون خارج کردند و بعد از مرمت و بازسازی در موزه ای نگهداری کردند تا راز دریانوردی مصریان باستان را برای مردم امروز بازگو کند.

میراث فرهنگی و نگهداری از آن
ماکت کشتی فرعون که به همراه وسایل دیگر در مقبره اش کشف شده است
میراث فرهنگی و نگهداری از آن
قایقی در کنار مقبره فرعون به هنگام حفاری باستان شناسی
میراث فرهنگی و نگهداری از آن
محل دفن کشتی فرعون

محل دفن کشتی فرعون

به هر حال اگر دستگاه های مسئول به طور کامل به وظایف خود، به هر دلیلی، عمل نکردند وظیفه ما در قبال میراث با ارزش فرهنگی کشور چیست؟

شما فکر می کنید کار کسی که این چنین  بی خیال روی این سازه فرسوده باستانی ایستاده چقدر قابل توجیه است؟

میراث فرهنگی و نگهداری از آن

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
محمد بن زکریای رازی کاشف الکل را بیشتر بشناسیم

t از میراث فرهنگی چگونه باید نگهداری کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *