آشنایی با درخت بیدمشک و خواص آن

t آشنایی با درخت بیدمشک و خواص آن
t آشنایی با درخت بیدمشک و خواص آن

 

درخت بیدمشک یکی از گونه های درختان برگ ریز است. این درخت در خاک مرطوب مناطق سرد و معتدل نیمکره شمالی می روید. در پایه ساقه برگ، یک جفت گوشوارک برگ تشکیل می شود. این گوشوارک ها ممکن است در بهار بیافتند یا برای بیشتر تابستان یا حتی برای بیشتر از 1 سال باقی بمانند.

بیدمشک عصاره آبکی فراوانی دارد. این درخت معمولا چوب زبر و انعطاف پذیر، شاخه های قلمی و ریشه های بزرگ دارد. ریشه های این درخت دارای سختی، اندازه و چسبندگی استثنایی هستند. ریشه به آسانی از قسمت های هوایی گیاه رشد می کند. برگ ها ظاهر کشیده دارند. ظاهر این برگ ها نیز بیضی و گاهی اوقات لبه های دندانه دار هستند.درخت بیدمشک گل های نر و ماده با آرایش نگینی روی گیاه دارد. گل بیدمشک در اوایل بهار، اغلب قبل از رویش برگ ها بارور می شود.

درخت بیدمشک

کاربرد برگ و عصاره درخت بیدمشک در سلامت

 

برگ و عصاره درخت بیدمشک در متون قدیمی از آشور، سومر و مصر به عنوان درمان درد و تب اشاره شده است. بقراط پزشک مشهور یونان باستان درباره خصوصیات دارویی بیدمشک در قرن پنجم قبل از میلاد نوشته است. بیدمشک دارای سالیسین است. سالیسین در بدن انسان به اسید سالیسیک تبدیل می شود.

اسیدسالیسیک ماده تشکیل دهنده آسپیرین می باشد. عرق بیدمشک شبیه آسپیرین عمل می کند، بنابراین برای تسکین درد استفاده می شود. این درد می تواند شامل سر درد، درد عضلانی، استئو-آرتریت و نقرس باشد. این عرق نیز برای تب، سرماخوردگی عمومی و کاهش وزن استفاده می شود. به نظر می رسد عرق بیدمشک در کاهش درد پشت کمک می کند. به نظر می رسد دوز زیاد عرق بیدمشک موثرتر از دوز کمتر باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

اگر عرق بیدمشک به صورت خوراکی برای مدت کوتاهی (تا 12 هقته) مصرف شود برای بیشتر افراد بی خطر است. البته ممکن است موجب آشفتگی شکم و دستگاه گوارش شود. همچنین در کسانی که به آسپیرین حساسیت دارند موجب خارش، جوش و واکنش آلرژی شود.

عکس درخت بیدمشک در ایران

بهتر است کسانی که دارای شرایط زیر هستند عرق بیدمشک را با احتیاط مصرف کنند:

بارداری و شیردهی: مدرک قابل توجهی برای بی خطر بودن مصرف عرق بیدمشک در طول بارداری وجود ندارد. بهتر است در طول این دوران مصرف نشود. مصرف این عرق در طول دوران شیردهی احتمالا مضر است. عرق بیدمشک حاوی مواد شیمیایی است که می تواند وارد شیر شود و اثرات مخربی بر نوزاد داشته باشد.

ناهنجاری های خونریزی: عرق بیدمشک خطر خونریزی در افراد دارای ناهنجاری های خونریزی را افزایش می دهد.

بیماری کلیوی: عرق بیدمشک گردش خون در کلیه را کاهش می دهد. این کاهش گردش خون به ناراحتی کلیه منجر می شود.

حساسیت به آسپرین: افراد مبتلا به آسم، زخم معده، دیابت، نقرس، هموفیلی و ناراحتی کبد یا کلیه می توانند به آسپرین و همین طور عرق بیدمشک حساسیت داشته باشند.

جراحی: عرق بیدمشک سرعت انعقاد خون را کاهش می دهد. انعقاد خون سریع در زمان جراحی و بعد از آن از اهمیت خاصی برخوردار است. مصرف عرق بیدمشک را حداقل 2 هفته قبل از جراحی از پیش تعیین شده قطع کنید.

با ساختار و اجزای درخت آشنا شوید

t آشنایی با درخت بیدمشک و خواص آن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *