چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟

نیروی انتظامی
t چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟

شغل پلیس  یا نیروی انتظامی یکی از شغل‌های پرطرفدار میان نوجوان‌ها است. در واقع این شغل یکی از مشاغلی است که افراد از سنین کودکی دوست دارند سراغ آن بروند. در بسیاری از موارد این علاقه تا نوجوانی هم‌چنان با فرد می‌ماند و در نهایت نوجوان را به سمت انتخاب این شغل سوق می‌دهد.

اگر شما هم جزو آن دسته از نوجوان‌هایی هستید که تصمیم گرفته‌اید در آینده این شغل را انتخاب کنید، به مطلبی درباره‌ی آشنایی با شغل پلیس نیاز دارید. پس در این مقاله همراه ما شوید تا به جواب سؤال‌هایتان برسید.

معرفی شغل پلیس

تعریف شغل پلیس یا همان شغل نیروی انتظامی در گذشته با امروز متفاوت بوده است. اما در هر دو زمان، کار پلیس ایجاد نظم و امنیت بوده است. این شغل به آن شکلی که ما امروزه آن را می‌شناسیم حدود ۱۰۰سال پیش و در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار شکل گرفت.

کار نیروی انتظامی چیست

اگر بخواهیم نگاهی کلی به وظایف نیروی انتظامی داشته باشیم می‌گوییم کار پلیس این است ۱. نظم و امنیت را برقرار کرده و آسایش مردم را تأمین کند ۲. با هرگونه شورش و خرابکاری و کارهایی که به برهم‌خوردن امنیت و آرامش مردم منجر می‌شود مقابله کند. پلیس نیروی انتظامی برای مقابله‌کردن با آشوب‌ها، گاهی، با وزارت اطلاعات همکاری می‌کند.

شغل های نیروی انتظامی

نیروی انتظامی رسته‌های متنوعی دارد و هر فرد بر اساس توانایی و روحیات خود می‌تواند وارد یکی از این رسته‌ها شود. این رسته‌ها عبارتند از:

  • پلیس اطلاعات و امنیت
  • پلیس مبارزه با مواد مخدر
  • پلیش پیشگیری
  • پلیس راهور
  • پلیس آگاهی
  • پلیس گذرنامه
  • پلیس مرزبانی
  • پلیس بزرگراه‌ها
  • پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی
  • پلیس اماکن عمومی
  • پلیس اینترپل (پلیس حوزه‌ی مسائل بین‌المللی)
  • پلیس فرودگاه
  • پلیس یگان ویژه
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شیوه هدایت تحصیلی دانش آموزان و ضوابط آن

t چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟

برای اینکه بتوانیم پلیس شویم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشیم؟

اکنون که با انواع رسته‌های پلیس نیروی انتظامی آشنا شدید لازم است بدانید برای ورود به این شغل چه مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌هایی باید داشته باشید.

کسی که قرار است پلیس شود حتماً باید از نظر جسمی سالم باشد و متأسفانه فردی که کوچک‌ترین معلولیت جسمی هم داشته باشد نمی‌تواند وارد این شغل شود. هم‌چنین لازم است فرد وزنی متوسط و طبیعی و قدرت بدنی خوبی داشته باشد. بین اعضای بدنش، به خصوص چشم و دست هماهنگی بالایی برقرار باشد و بتواند خستگی را تحمل کند.

از نظر روحیات و ویژگی‌های شخصیتی نیز فرد باید تمرکز و دقت بالایی داشته باشد، قدرت حافظه و منطق و استدلال او قوی باشد، سرعت عمل داشته و از استعداد کلامی برخوردار باشد.

علاوه بر این، یک پلیس باید مسئولیت‌پذیر باشد، از ثبات عاطفی برخوردار باشد، توانایی کار در موقعیت‌های دشوار را داشته باشد، رفتار مناسبی با افراد داشته باشد و بتواند با دیگران سازگار شود، ذاتاً شجاع باشد، به مردم و میهن خود علاقه‌مند باشد و در نهایت اینکه قدرت مدیریت و رهبری داشته باشد.

 

چطور می‌توانیم وارد نیروی انتظامی بشویم؟

فرقی ندارد در دوران دبیرستان در کدام رشته تحصیل کرده باشید. شما با هر مدرک دیپلم (تجربی، انسانی، ریاضی، فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش) می‌توانید در آزمون دانشگاه علوم انتظامی امین شرکت کنید. این دانشگاه تنها دانشگاه در کشور است که نیروهای پلیس آینده را آموزش می‌دهد.

شما از همان ابتدای پذیرش در این دانشگاه، به استخدام نیروی انتظامی درمی‌آیید و برای هزینه‌های تحصیلی، رفاهی و درمانی‌تان امتیازات گوناگون دریافت می‌کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رشته سرامیک ( خاک را به هنر کیمیا کنیم )

پس برای پلیس‌شدن نیاز دارید در آزمون دانشگاه علوم انتظامی امین قبول شوید. بعد از آن می‌توانید تحصیلات‌تان را تا مدارج بالاتر ادامه دهید.

 

آینده‌ی شغلی نیروی انتظامی چیست؟

آینده‌ی شغلی رسته‌های نیروی انتظامی کاملاً روشن است. هر کشور در هر شرایطی به نیروی پلیس نیاز دارد تا امنیت و آرامش در آن برقرار باشد. پس شاید بتوان گفت اگر شما ویژگی‌های لازم برای کسب این شغل را داشته باشید می‌توانید سال‌ها به فعالیت خود ادامه بدهید بدون اینکه نگران باشید شاید شغل‌تان را از دست بدهید.

علاوه بر این، در این شغل امکان پیشرفت و ارتقا به پست‌های بالاتر را دارید.

 

محدودیت های این شغل

مهم‌ترین محدودیتی که در این شغل وجود دارد این است که شما تحت هر شرایطی باید در پست خود حاضر باشید. بنابراین گاهی نیاز است ساعت‌های طولانی سر کار بمانید یا اینکه برنامه‌های شخصی زندگی‌تان را کمی تغییر بدهید. در این شغل مهم است که شما همواره سلسله‌مراتب را رعایت کنید، به آن احترام بگذارید و از دستورات مافوق خود اطلاعت کنید.

t چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟

ما در این مطلب تلاش کردیم شما را با شغل افسری یا همان شغل پلیس آشنا کنیم. اگر سؤال دیگری دارید که بی‌جواب مانده، می‌توانید همین‌جا کامنت بگذارید و آن را بپرسید تا جواب آن را دریافت کنید.

 

t چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟
3/5 - (2 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “چطور پلیس نیروی انتظامی بشوم؟

  1. rezvaneh :

    سلام مطالبتون عالیه

    فقط یه خواهش:تروخدالطفا تعداددانشگاه های نیروانتضامی روهم بنویسید وچه رتبه ایدرکنکوربرای نیروانتضامی لازمه؟؟مرسی لطف میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *