آشنایی با نویسندگان معروف و محبوب کودک و نوجوان

نویسندگان
t آشنایی با نویسندگان معروف و محبوب کودک و نوجوان

نویسندگان معروف و محبوب کودک و نوجوان

نویسندگان معروف و محبوب کودک و نوجوان

می خواهیم شما را با چند تن از معروف و محبوب ترین نویسندگان کودک و نوجوان آشنا کنیم.تعدادی از کتاب های این نویسندگان را به شما معرفی کنیم که به لیست “کتاب هایی که باید خواند” اضافه کنید!

رولد دال

رولد دال یکی از معروف ترین نویسندگان کتاب کودک است و کتاب‌های او سال‌های زیادی در لیست پرفروش ترین کتاب‌های کودکان بوده‌اند. تا جایی که در خیلی از مطالب مربوط به کتابخوانی کودک اشاره شده که کتاب‌های رولد دال جزو کتاب‌هایی هستند که باید حتماً در زمان کودکی خوانده شوند. از بسیاری از کتاب‌های این نویسنده فیلم ساخته شده‌ است. او نویسنده ای بسیار چیره‌دست است و با دنیای کودکان به خوبی آشناست، ذهنیات و تخیلات کودکان را به خوبی می‌شناسد و جذابیت رمز و رازآلود کتاب‌هایش و کلام طنزآلود و دوست داشتنی اش همیشه برای کودکان لحظاتی به یاد ماندنی را ایجاد می‌کند.

رولد دال

قهرمان‌های آثار رولد دال

قهرمان‌های کتاب او اکثراً کودکانی جسور و شجاع هستند که در سلسله اتفاقاتی هیجان انگیز بر بدی‌ها پیروز می‌شوند. سوژه‌های داستان‌های او گاهی موضوعاتی بسیار ساده و روزمره مثل داستان کوتاه «تشپ کال» و گاه داستان‌هایی تخیلی و پر از اتفاقات عجیب و غریب مثل «چارلی و کارخانهٔ شکلات سازی» یا «جادوگرها» هستند. کتاب‌های رولد دال خلاقیت و قوهٔ تخیل کودکان را به چالش می‌کشد و تقویت می‌کند. او از طریق داستان‌های سرگرم‌کننده و کلام طنزآمیزش آن ها را با مفاهیم برجسته ای چون برابری، نوع دوستی، طبیعت دوستی، جسارت و شجاعت و… آشنا می‌کند. کتاب‌های رولد دال به قدری جذاب و دوست داشتنی هستند که بزرگسالان هم بسیار از آن ها استقبال می‌کنند؛ بنابراین اگر به فکر خواندن کتاب همراه با کودکتان هستید و می‌خواهید ساعاتی خوش با هم بگذرانید حتماً از کتاب‌های رولد دال استفاده کنید.

تجربه دنیای قشنگ و هیجان انگیز و گیرای کتاب‌های رولد دال، تجربه ای است که شما اصلاً نمی‌خواهید از کودکانتان دریغ کنید. انتخاب کتاب‌های او برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه و دنیای کتاب‌ها، انتخابی فوق‌العاده خواهد بود. رولد دال از آن دسته نویسنده‌هایی است که به داستان‌های پندآموز علاقه ای ندارد، او ترجیح می‌دهد از طریق یک داستان سرگرم‌کننده لحظات خوبی را برای خواننده ایجاد کند و به وسیله آموزش غیرمستقیم مفاهیم و نکات را در ذهن کودک جا بیندازد. کتاب‌های رولد دال در دسته‌بندی سنی خاصی قرار نمی‌گیرد، از کودکان پنج، شش ساله تا نوجوانان و حتی بزرگسالان بدون شک از خواندن کتاب‌های او لذت خواهند برد.

آثار

گرملین‌ها
جیمز و هلوی غول پیکر
چارلی و کارخانه شکلات سازی
انگشت جادویی
چارلی و آسانسور شیشه‌ای بزرگ
دنی، قهرمان جهان
ماتیلدا
کال تشپ

شل سیلوراستاین

شل سیلورستاین با نام کامل شلدون آلن سیلورستاین شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست و خواننده آمریکایی است. وی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۳۰ در شیکاگو، ایلینوی متولد شد و در ۱۰ مه ۱۹۹۹ بر اثر حمله قلبی درگذشت.

شل در سال ۱۹۵۰ در ارتش آمریکا به خدمت فراخوانده شد.  از همان زمان کار نقاشی کارتونی را برای برخی از مجلات مثل استریپس، استارس، پاسیفیک آغاز کرد.

سیلورستاین از کودکی استعداد ذاتی خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش بعدها در جایی می‌نویسد که این دو کار نقاشی و نوشتن تنها اموری بودند که وی در آن ها موفق بود. معروف ترین آثار سیلورستاین آثاری است که او برای کودکان نوشته‌ است؛ هرچند آثار وی در گروه سنی و مخاطب خاصی نمی‌گنجد و بسیاری از آثار او محبوبیت قابل توجهی در بین بزرگسالان دارد.

شل سیلوراستاین

آثار

یک زرافه و نصفی
با همه مخلفات
من و دوست غولم
نوری در اتاق زیرشیروانی

مگان مک دونالد

مگان مک دونالد

مگان مک‌دونالد در فوریه ۱۹۵۹ در ایالت ویرجینیا بدنیا آمد. وی در مدرسه ویرجینیا دیر دوره دبستان را گذراند. وی مدرک فوق لیسانسش را در رشته کتابداری از دانشگاه پیتسبورگ گرفت. وی اولین نوشته اش را در ده سالگی در روزنامه مدرسه‌اش منتشر کرد.

از کتاب‌های او می‌شود به مجموعه داستان‌های جودی دمدمی (تصویر گری پیتر اچ ری نولدز به انگلیسی Peter h.Reynolds) اشاره کرد. مجموعه رنگی جودی و استینک نیز توسط  منتشر شد.

این کتاب درباره ماجراهای دختری بنام جودی است. جودی ماجراهای جالبی را به همراه دوستانش استینک، راکی، فرانک و ایمی نیمی تجربه می‌کند.

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "قرص ماه خونی" از رضا صادقی

هوشنگ مرادی کرمانی

نویسندگان معروف / هوشنگ مرادی کرمانی

همه ما حتی اگر به سن و سال مان نخورد و آن سال ها به دنیا نیامده باشیم هم “قصه های مجید” را می شناسیم و همه در خوب بودن و عالی بودن این داستان ها و سریالش اتفاق نظر داریم. بیایید کمی با نویسنده این داستان ها آشنا شویم و کمی بیشتر از بقیه آثارش بدانیم.یکی از این نویسندگان معروف هوشنگ مرادی کرمانی است.

هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد استان کرمان متولد شد. تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد. مادرش از دنیا رفته بود و پدرش دچار نوعی ناراحتی روانی-عصبی شده بود و قادر به مراقبت از فرزندش نبود. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه خاص داشت و عموی جوانش که معلم روستا بود در این علاقه بی‌تاثیر نبود. پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵ سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد.

دوره دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌های شهرستان کرمان گذراند و سپس وارد دانشگاه شد. وی پس از مهاجرت به تهران دوره دانشکده هنرهای دراماتیک را در این شهر گذراند و در همین مدت در رشته ترجمه زبان انگلیسی نیز لیسانس گرفت.

از سال ۱۳۳۹ در کرمان و همکاری با رادیو محلی کرمان نویسندگی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با چاپ داستان در مطبوعات فعالیت مطبوعاتی اش را گسترش داد.

اولین آثار

اولین داستان وی به نام «کوچه ما خوشبخت‌ها» در مجله خوشه (به سردبیری ادبی شاملو) منتشر شد. این داستان حال و هوای طنز آلود داشت. در سال ۱۳۴۹ یا ۱۳۵۰ اولین کتاب داستان وی «معصومه» حاوی چند قصه متفاوت چاپ شد. و بعد از آن کتاب دیگری به نام «من غزال ترسیده‌ای هستم» به چاپ رسیدند.

در سال ۱۳۵۳ داستان «قصه‌های مجید» را خلق می‌کند. داستان پسر نوجوانی که همراه با «بی بی» پیر زن مهربان، زندگی می‌کند. همین قصه‌ها، جایزه مخصوص «کتاب برگزیده سال۱۳۶۴» را نصیب وی ساخت.

اما اولین جایزه نویسندگی اش به خاطر «بچه‌های قالیبافخانه» بود. که در سال ۱۳۵۹ جایزه نقدی شورای کتاب کودک و جایزه جهانی اندرسن در سال ۱۹۸۶ را به او اختصاص داد. این داستان سرگذشت کودکانی را بیان می‌کند که به خاطر وضع نابسامان زندگی خانواده مجبور بودند در سنین کودکی به قالیبافخانه‌ها بروند. و در بدترین شرایط به کار بپردازند. در مورد نوشتن این داستان می‌گوید: «برای نوشتن این داستان ماه‌ها به کرمان رفتم و در کنار بافندگان قالی نشستم تا احساس آن‌ها را به خوبی درک کنم». درک و لمس آنچه که می‌نویسد از خصوصیات نویسندگی کرمانی است که در تمام داستان‌های او می‌توان احساس کرد. می‌توان گفت مرادی با تمام وجود می‌نویسد.

آثار او به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده‌است. اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شده بود داستان «سماور» از «قصه‌های مجید» بود که برای یونیسف فرستاده شد.

دیگر آثار هوشنگ مرادی کرمانی

1- داستان آن خمره

2- مربای شیرین

3- مثل ماه شب چهارده

4- لبخند انار

5- نازبالش

جمشید خانیان

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قطع شدن برق در آن روز عجیب

نویسندگان محبوب / جمشید خانیان

جمشید خانیان داستان نویس و نمایشنامه نویس، متولد هفدهم شهریور ۱۳۴۰ آبادان است.

خانیان نوشتن را به طور جدی از دهه ۱۳۶۰ آغاز کرده است. در این دهه فقط داستان کوتاه بزرگسال می نوشت که حاصل آن مجموعه داستانی شد به نام “همیشه، همین وقت، همین بازی”. این مجموعه داستان در سال های نخستین دهه ۱۳۷۳ از سوی نشر «روشنگران» منتشر شد و نامزد نهایی جایزه گردون شد. در این سال ها در کنار داستان نویسی، به شکل جدی و مستمر نمایشنامه نیز می نوشت.
خانیان نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را پس از سال ها کار در حوزه ادبیات بزرگسال آغاز کرده است. او در این باره چنین می گوید: در دهه ۱۳۸۰ اگر اثر یا آثاری در زمینه ادبیات بزرگسال از من چاپ شده است، نگارش آن به قبل از این دهه می رسد. مثل «پر قیچی» که اخیرا توسط انتشارات علم به چاپ رسیده و یا “حافظه ای برای ناقه گوش شکافته” که مجموعه سه کار بلند داستانی مربوط به دهه ۷۰ است که قبلا نیز منتشر شده بود و اخیرا نیز توسط نشر «تکا» به چاپ رسیده است.

آثار مهم

عاشقانه های یونس در شکم ماهی
شب گربه های چشم سفید
غوص عمیق
کودکی های زمین

قلب زیبای بابور

طبقهٔ هفتم غربی

عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی

پس یوسف من کجاست ( به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی )

همیشه همین وقت، همین بازی ( به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی )

پول ( به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی )

نویسندگان محبوب / جمشید خانیان

نمایشنامه ها

یک نیمروز در اتاق بازجویی

روی نی‌بندی

اسماعیل اسماعیل

دهانی پر از کلاغ

نقطه‌های کوچک در فاصله‌ای بسیار دور از خورشید

بازی نامهٔ بابور

عشق، سال ریکُن

اگر مرد کوچولویی پیدایش شد که می‌خندید

غول زنگی قلعهٔ سنگباران

غول زنگی قلعهٔ سنگباران

آه از دست این ویکتورهوگو

حرف های عاشقانه

قتل آقای کاف

درون پیزاهن یحی

روزی که زمین نان می‌شود

زهرا امیربیک

 

t آشنایی با نویسندگان معروف و محبوب کودک و نوجوان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *