آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!

t آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!
t آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!

آموزش دکوپاژ روی چوب را برای این مقاله در نظر گرفته ایم. یکی از راه های تزیین لوازم منزل با هنر خودتان به شیوه ای کاملا منحصر به فرد و تک، استفاده از تکنیک دکوپاژ است.

دکوپاژ هنری نسبتا ساده است که با کمی تمرین و این آموزش ساده می توانید یاد بگیرید و از آن برای تزیین بسیاری از لوازم از جمله جعبه های چوبی، قاب عکس، جعبه دستمال کاغذی، سینی، جعبه چای تی بگ استفاده کنید و با استفاده از آن یک ست کامل هنری و منحصر به فرد برای منزلتان درست کنید.

دکوپاژ چیست؟

دکوپاژ واژه ای فرانسوی است به معنی نوعی از کاردستی که در آن تکه های بریده شده کاغذ، دستمال کاغذی یا کاغذ های مخصوص دکوپاژ روی یک شی چسبانده شده و نهایتا سطح کار با وارنیش یا اسپری ضد آب می شود.

وسایل مورد نیاز دکوپاژ روی جعبه چوبی جعبه چوبی

  • چسب دکوپاژ
  • وارنیش / اسپری فیکساتور
  • طرح دکوپاز ( دستمال کاغذی / طرح کاغذی/ کاغذ ترانسفر و…)
  • رنگ اکریلیک-لینک خرید رنگ اکریلیک
  • قلم مو
  • روزنامه باطله برای پهن کردن زیر کار
  • لفاف پلاستیکی

نکته برای خرید لوازم هنری

دقت کنید که مقدار چسب دکوپاژ و وارنیش یا رنگ اکریلیک خریداری شده صرفا برای یک پروژه نیست و برای چندین پروژه هنری کفایت می کند.

مراحل انجام دکوپاژ روی چوب

برای شروع، برای تزیین این جعبه چوبی، روی جعبه را با رنگ اکریلیک بپوشانید. در این جا ما استفاده از رنگ صورتی را در زیر کار و رنگ سفید را برای لایه دوم توصیه می کنیم.چون اگر بخواهید حالت کهنه کاری به جعبه بدهید، سایه صورتی با رنگ گل های دستمال کاغذی یا کاغذ ترانسفر هماهنگی خوبی دارد.

به هر مرحله از رنگ آمیزی جعبه؛ مدت زمان کافی صبر کنید تا کار کاملا خشک شود. این مدت زمان برحسب نوع رنگ و هم چنین رطوبت و دمای هوا متغیر است.وقتی دستتان را به رنگ زدید و هیچ اثری از رنگ روی انگشتتان نماند، رنگ خشک شده است. دقت کنید عجله کردن در این مرحله باعث خراب شدن کار و قاطی شدن رنگ ها می شود.

وقتی هر دولایه رنگ روی جعبه خشک شد، می توانید قسمت هایی از کار به آرامی با سنباده نرم  بکشید تا بخش هایی از رنگ صورتی آشکار شود و حالت کهنه کاری به جعبه تزیینی شما بدهد.

در مرحله 2 تکه های تصاویر مورد نظرتان را از دستمال کاغذی گل دار با دقت قیچی کنید و از سه لایه دستمال، لایه رویی را جدا کنید.در این مرحله لازم است دقت زیادی داشته باشید تا لایه نازک دستمال کاغذی پاره نشود یا موقع قیچی کردن گوشه های تصویر را اشتباها قطع نکنید.برای سادگی این مرحله می توانید از کاغذ ترانسفر مخصوص دکوپاژ استفاده کنید.

نکته های دکوپاژ روی چوب

t آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!

ترانسفر دکوپاژ روی چوب

در مرحله 4، مطابق عکس بالا گل مورد نظرتان را روی لفاف پلاستیکی از پشت قرار بدهید و پشت عکس را با چسب مخصوص دکوپاژ بپوشانید و بعد گل را به آرامی روی جعبه مثل تصویر شماره 5 منتقل کنید تا به جعبه بچسبد

سپس، به آرامی قلم مو  را از مرکز به خارج عکس حرکت بدهید تا حباب و چروکیدگی های طرح کاملا صاف شود. این مرحله نیاز به دقت زیادی دارد و لازم است مواطب باشید برگه نازک دستمال کاغذی یا کاغذ ترانسفر را پاره نکنید.

t آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی با اعداد (6)

در تصویر شماره 5 گوشه های نقاشی با دستمال پارچه ای محو شده است. این کار را وقتی رنگ هنوز خشک است باید انجام دهد. برای محو کردن می توانید به جای پارچه از گوش پاک کن هم استفاده کنید.

در مراحل نشان داده شده در تصاویر شماره 6 و 7، اطراف گل مورد نظر با رنگ اکریلیک مسی کمی رنگ آمیزی شده است تا عکس با چوب اطرافش به خوبی هماهنگ شود و لبه های کار محو شود.

طرز استفاده از وارنیش در دکوپاژ روی چوب

شاید تا این مرحله فکر کرده اید که این جعبه با گل رویش که از جنس دستمال کاغذی یا کاغذ است به زودی با کم ترین رطوبتی خراب می شود!

برای همین مرحله بسیار مهم از درست کردن دکوپاژ روی چوب و هر نوع دکوپاژ، استفاده از وارنیش نقاشی و یا اسپری فیکساتور – بعد از خشک شدن سطح کار- برای ثابت کردن رنگ و مقاوم کردن سطح کار در مقابل آب ، گرد و غبار و رطوبت است.

همان طور که در تصاویر نشان داده شده است، مقداری وارنیش را روی جعبه بریزید و با قلم موی نقاشی روی کار را کاملا بپوشانید.بهتر است این مرحله را چند بار تکرار کنید. در هر مرحله لازم است بگذارید لایه قبلی صددر صد خشک شده باشد. این وسیله تزئینی زیبا آماده است.

طرح دکوپاژ روی چوب

نمونه هایی از دکوپاژ وسایل چوبی را در زیر می توانید ببینید .

 

دکوپاژ جعبه چوبی

دکوپاژ روی جعبه چوبی

آموزش دکوپاژ روی چوب ام دی اف

دکوپاژ چوب

دکوپاژ روی میز چوبی

 

کاردستی تخم مرغ سفره هفت سین

t آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!
5/5 - (2 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “آموزش تصویری دکوپاژ روی چوب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *