آیا می دانیدهای نجوم

نجوم
t آیا می دانیدهای نجوم

آیا می دانیدهای نجوم

دمای مرکز یک ستاره به ۱۶میلیون درجه سانتی گراد می رسد و این دما می تواند از فاصله ۱۵۰ کیلومتری انسان را بسوزاند.

آیا می دانید چرا وقتی به آسمان نگاه می کنیم به نظر می رسد ستارگان می درخشند و چشمک می زنند؟ چون ستارگان در جو متحرک هستند و ما آن ها را از دور به حالت چشمک زن می بینیم.

t آیا می دانیدهای نجوم

آیا می دانیدهای نجوم : وزن خورشید چقدر است؟

وزن خورشید حدود ۲۰۰۰ تریلیون تریلیون تن است. این وزن به اندازه ۳۰۰۰۰۰ برابر وزن زمین است و این در حالی است که بیشتر حجم خورشید را سبک ترین گازها یعنی هیدروژن و هلیوم تشکیل داده اند.

آیا می دانید دلیل دمای بالای خورشید، حجم و بزرگی بیش از اندازه آن است؟ فشار هسته خورشید بسیار بالا است و این فشار باعث می شود هسته اتم هیدروژن ذوب شود و اتم های هلیم تشکیل شوند. این واکنش هسته ای مانند یک بمب عظیم اتم عمل می کند و مقدار زیادی گرما آزاد می کند.

ترکیبات هسته ای در هسته خورشید در هر دقیقه میلیون ها فوتون نور را ارسال می کنند اما ۱۰ میلیون سال طول می کشد تا این فوتون ها به سطح برخورد کنند و این ارسال ها دریافت شوند.

بمب هیروشیما ۸۴ میلیارد ژول انرژی آزاد کرد. یک ابرنواختر (ستاره ای دارای نور متفاوت با نوری ۱۰۰ برابر بیش از نور خورشید) انرژی تولید می کند که به اندازه ۱۲۵۰۰۰ تریلیون تریلیون برابر انرژی بمب هیروشیما است.

آیا می دانیدهای نجوم

زباله های فضایی

آیا می دانید در فضا هم زباله وجود دارد؟ بیش از یک میلیون قطعه زباله در اطراف زمین می چرخند و دانشمندان نمی دانند باید با آنها چه کار کنند! آنها برای زمین بسیار خطرناکند و کوچکترین قطعه شان هم می تواند سیستم ماهواره ای ما را خراب کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گوشی که میزان صداهای محیط را تنظیم می‌کند!

آیا می دانید اورانوس تنها سیاره ای است که کج می چرخد؟ دانشمندان هنوز علت قطعی این چرخش عجیب را کشف نکرده اند اما فرضیه ای وجود دارد که می گوید به خاطر برخورد یک جسم عظیم به اورانوس مسیر چرخش آن کج شده است.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t آیا می دانیدهای نجوم
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *