آیا وجود ۲ماه در آسمان در ۵ شهریور ماه حقیقت داشت؟

t آیا وجود 2ماه در آسمان در 5 شهریور ماه حقیقت داشت؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

moon.nojavanha (2)

این روزها پیام های بسیاری مبتنی بر این که در پنجم شهریور (27 آگوست)ساعت 12:30 شب، مریخ آن قدر به زمین نزدیک می شود که بنظر می رسد 2 ماه در آسمان وجود دارد، بین تمام مخاطبین سایت های اینترنتی یا نرم افزارهای ارتباط گروهی پخش شده است. حتی در بعضی از صفحات اینترنتی، عکسی منتشر شده که این واقعه را نشان می دهد! این خبر، شایعه ای است که سنی 11 ساله دارد که از سال 2003 هر سال تابستان منتشر می شود. در آن سال مریخ در نزدیک ترین فاصله خود از زمین قرار گرفت که برای ستاره شناسان و محققان بی سابقه بود و به عنوان یک واقعه نادر ثبت گردید. در حالی که همان موقع نیز از طریق تلسکوپ این تفاوت قابل تشخیص بود و واقعه ای تخصصی بشمار می رود. از آن جا که در حال حاضر وجود فضای مجازی و دسترسی آسان همه به اخبار و تبادل سریع اطلاعات، باعث پخش گسترده اطلاعات غلط و نادرست نیز می شود، این وظیفه هر کاربر متعهدی است که قبل از پخش خبر درباره درستی یا نادرستی آن مطمئن شود. به ویژه نسل نوجوان ما که می توان گفت قشر عظیمی از کاربران اینترنت را تشکیل می دهند.

تحقیقات نشان می دهد که سیاره مریخ، هرگز نمی تواند مانند ماه از زمین دیده شود. نکته قابل توجه این که امسال در این تاریخ ماه به حداقل اندازه خود رسیده و زمان غروب آفتاب یک هلال نازک از ماه را می بینید و اصلا” در آن ساعت ذکر شده ماه در آسمان دیده نمی شود! امسال 19 فروردین (8 آوریل) مریخ در مدار خود نزدیک ترین فاصله را با زمین داشت اما با این وجود باز هم مانند ماه در آسمان دیده نمی شد زیرا قطر این سیاره باید 74 برابر شود تا مثل ماه از زمین دیده شود زیرا با وجود این که مریخ از ماه کمی بزرگتر است اما به خاطر فاصله زیادی که از زمین دارد در بهترین شرایط رصدی 74 برابر کوچک تر از ماه به چشم می آید.

moon.nojavanha (1)

علت این مساله این است که نور از ماه به مدت 1 ثانیه به زمین می رسد در صورتی که این زمان از مریخ به زمین چند دقیقه است که حتی به 20 دقیقه هم می رسد. این تفاوت زمانی به خاطر چرخش دو سیاره در مدارهای متفاوت و سرعت های غیر مساوی به دور خورشید می باشد، مثلا” ممکن است زمین و مریخ هم زمان در یک سمت خورشید باشند و وقتی دیگر در جهت های مخالف قرار گیرند. در صورتی که این فاصله در مورد ماه با زمین کاملا” متفاوت است و بسیار نزدیک تر می باشد به همین علت ما ماه را به شکل دایره ای درخشان در آسمان می بینیم در حالی که مریخ به صورت نقطه ای ستاره مانند به نظر می رسد. بنابراین هیچ گاه مریخ مانند ماه دیده نخواهد شد.

t آیا وجود 2ماه در آسمان در 5 شهریور ماه حقیقت داشت؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان شکستگی استخوان با استخوان‌های اهدایی!

‫1 نظر ارسال شده در “آیا وجود ۲ماه در آسمان در ۵ شهریور ماه حقیقت داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *