آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال۱۴۰۲】

آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال1402】
t آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال1402】

اکثر افراد ممکن است درد پهلو را در سنین متفاوت تجربه کرده باشند و بعد از مراجعه کردن به دکتر متخصص با اصطلاح “سنگ کلیه ” مواجه شوند. سنگ کلیه از جمله بیماری های بسیار شایع بین بیماری های ادراری است که به طور معمول به دلیل رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی غلط ایجاد می شود.

البته در اکثر موارد دلیل بروز این بیماری را وراثت و ژنتیک مشخص می کند. با این وجود، ننوشیدن آب کافی و داشتن رژیم غذایی غلط می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را بیفزاید. سنگ کلیه در افراد بزرگسال بیشتر از کودکان و نوزادان است. اما باید بدانید که احتمال تشکیل سنگ کلیه در کودکان و نوزادان نیز وجود دارد. بهترین دکتر سنگ کلیه در تهران می تواند این مشکل کودکان را برطرف کند.

وجود سنگ کلیه در کودکان علل متعددی دارد که می خواهیم در ادامه بیشتر در این زمینه اطلاعات در اختیار شما قرار دهیم. شما را برای یافتن دکتر متخصص در این زمینه می توانید به سایت های تاپتنا، جراحا، نوبت دات آی آر، پذیرش24 و … مراجعه کنید.

علت ابتلای کودکان به سنگ کلیه

سنگ کلیه در کودکان عمدتاً به دلیل وضعیت جسمانی آن ها رخ می دهد. برخی بیماری ها و داروها می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان بیفزایند. علاوه بر این، کودکانی که یکی از اعضای خانواده آن ها مبتلا به سنگ کلیه است، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. برخی از دلایل تشکیل سنگ کلیه در کودکان عبارتند از:

  • مصرف برخی از داروها
  • رژیم‌های مخصوص مانند رژیم کتوژنیک که برای جلوگیری از تشنج استفاده می‌شود
  • دیابت
  • چاقی
  • مشکلات مربوط به تشکیل دستگاه ادراری
  • اختلال متابولیکی (مشکلات مربوط به سوخت‌وساز بدن)
  • نقرس (نوعی آرتروز)
  • بیماری‌های کلیوی دیگر
  • اختلالات تیروئیدی
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
30 مدل مو برای دختران نوجوان

اما برخی موارد مربوط به سبک زندگی کودکان می باشد که می توانند احتمال ابتلا به کلیه را می افزایند. در ادامه برخی از آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • ننوشیدن آب کافی
  • خوردن نمک زیاد
  • عدم وجود اسیدسیتریک کافی در ادرار (اسید موجود در مرکبات مانند پرتقال)
  • وجود مقدار زیادی کلسیم در ادرار

سنگ کلیه

7 علائم اصلی وجود سنگ کلیه در کودکان

برحی مواقع کودکان هیچ علائمی ندارند و متوجه وجود سنگ در کلیه شان نمی شوند اما در اکثر مواقع این مشکل با چند علائم اصلی همراه است که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • درد در کشاله ران زمان عبور کردن سنگ از مجاری ادراری
  • درد شدید در ناحیه معده (مخصوصا در کودکان خردسال)
  • سوزش یا درد شدید زمان ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • درد ناگهانی و شدید در پشت یا پهلو
  • تب و عفونت ادراری
  • حالت تهوع و استفراغ

روش های درمان سنگ کلیه در کودکان

درمان کردن سنگ کلیه در کودکان بسته به نوع سنگ و دلیل تشکیل شدن آن ممکن است تفاوت داشته باشد. سنگ های ریز که به طور معمول نشانه های متعدد و شدیدی ندارند، خود به خود از کلیه خارج می شوند. در این مواقع نوشیدن آب فراوان باعث رقیق شدن ادرار و جلوگیری از تشکیل دوباره سنگ می شود. از مسکن های عمومی مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن نیز می توان جهت کنترل کردن درد سنگ کلیه در کودکان مصرف کرد. ولی در صورتی که سنگ کلیه بزرگ باشد و موجب انسداد مجاری ادراری شود، به روش های درمان دیگری نیاز است. در ادامه به روش های درمان سنگ کلیه در کودکان می پردازیم:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مدل هایی شیک از تم تولد رباتی برای کودکان

1 . محلول سنگ کلیه کودکان : مطابق با تحقیقات پزشکی انجام شده، محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم تاثیر بسزایی در درمان کردن سنگ کلیه کودکاندارد در کل نوشیدن آب و مایعات فراوان در شبانه روز علاوه بر کمک به از بین رفتن سنگ کلیه، از به وجود آمدن سنگ بیشتر هم جلوگیری می کند. وقتی ادرار کودک شفاف است، این احتمال وجود دارد که بدن او آب کافی دریافت کند.

2  . خرد کردن سنگ کلیه در کودکان : در برخی موارد، دکتر متخصص ممکن است شکستن سنگ را با کمک امواج صوتی تجویز کند. در این تکنیک سنگ به قطعات کوچکی با کمک  امواج صوتی می شکنند که می توانند از مجرای ادرار عبور کنند. این درمان به طور تقریبی 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و با درد کمی ​​همراه است. به همین علت، دکتر ممکن است بیمار را برای راحتی او بیهوش کند. سنگ شکن می تواند موجب بروز خونریزی در ادرار، کبودی در پشت یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه ها و اندام های مجاور دیگر شود. سنگ شکن به این روش در خارج شدن سنگ از بدن برای درمان سنگ کلیه در نوزادان یک ماهه نیز کاربرد دارد.

3 . جراحی برای برداشتن سنگ های بزرگ کلیه : نفرولیتوتومی از راه پوست از جمله تکنیک های جراحی جهت از بین بردن سنگ کلیه می باشد. در این تکنیک دکتر پس از بیهوش کردن بیمار، برشی بر روی کمر فرد به وجود می آورد و ابزاری را به کلیه فرد بیمار وارد می کند. این دستگاه موجب خرد شدن سنگ می شود و قطعات کوچک سنگ را به بیرون منتقل می کند. انجام این تکنیک نیاز به دو روز بستری شدن دارد.

4 . یورتوسکوپی برای حذف سنگ کلیه :  در صورتی که سنگ در حالب گیر کند، دکتر متخصص لوله نازکی که مجهز به دوربین است را از طریق مجرای ادرار و مثانه کودک عبور می دهد و به حالب انتقال می دهد. در ادامه با ابزار مخصوص سنگ را برمی دارد و بیرون می آورد. این روش نیاز به بی حسی یا بی حسی موضعی دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع دایناسورها را بیشتر بشناسیم

سنگ کلیه

کلام آخر

همانطور که در مقاله ذکر شد، کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به سنگ کلیه مبتلا شوند. این بیماری بنا به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد که باید والدین نسبت به آن ها بی توجه نباشند و به تغذیه و روش زندگی کودکان توجه کنند. در صورتی که کودکان تغذیه سالمی داشته باشند و در طول روز آب کافی بنوشند، احتمال ابتلا به سنگ کلیه کاهش می یابد.

سنگ کلیه در کودکان با روش های مختلفی قابل درمان است که سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir با ما در میان بگذارید.

این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و نشریه اینترنتی نوجوانها هیچ مسئولیتی را در این مورد نمی‌پذیرد.

t آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال1402】
4.6/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *