با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید

با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید
t با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید

به طور کلی و طبق نظام جدید تحصیلی، دانش آموزان پس از اتمام پایه نهم تحصیلی خود و براساس علاقه، معدل و نمره درس های خاص مربوط به رشته مورد نظرشان، اقدام به انتخاب رشته می نمایند. همان طور که می دانید رشته ها به دسته های نظری ( رشته ریاضی ، رشته تجربی ، رشته انسانی )، رشته های فنی و کار دانش تقسیم می شوند.

رشته های فنی و کار دانش تقریبا از رشته هایی هستند که موجب می گردد فرد به زودی وارد بازار کار شود. زیرا هدف اصلی این رشته ها مهارت آموزی است. از جمله این رشته ها، رشته گرافیک هنرستان می باشد که به نوعی مربوط به نقاشی و تصویر گری است. زیر مجموعه های کار زیادی مانند فرآیند چاپ، طراحی شهری، گرافیک محیطی، مطبوعاتی، نشر و … را دارد.

 

برای ورود به رشته گرافیک هنرستان چه شرایطی باید داشته باشیم؟

  • کارنامه قبولی پایه نهم
  • سلامت جسمی
  • عدم ابتلا به کوررنگی و شب کوری
  • عدم نقص در دست ها
  • درک و هوش بالا و برخورداری از هوش ریاضی (معیار نمرات ریاضی سه سال متوسطه اول )

برای آشنایی بییشتر با کتاب های رشته گرافیک می توانید دروس تخصصی گرافیک دهم را ببینید

می توان گفت قدمت رشته گرافیک هنرستان قبل از اینکه به این نام یعنی رشته گرافیک شناخته و مشهور شود، به سال ها و شاید قرن های پیش بر می گردد. درست آن زمان که انسان های اولیه برای فهم منظور خود به همدیگر از نقاشی و تصویرگری استفاده می کردند. زیرا تصویر گری و نقاشی زبان مشترک بین تمامی نسل ها با نژاد ها و آیین های مختلف است. شاید بتوان گفت تصاویر گرافیکی و تصویر گری اولین زبان بین انسان های نخستین نیز بوده است.

هنر آموزان رشته گرافیک دبیرستان چه مهارت هایی را کسب می کنند؟

هنر آموزان یا کارآموزان رشته گرافیک در هنرستان با انواع هنرهای طراحی، تصویر گری، طراحی حروف، صفحه آرایی، طراحی انواع پوستر، بروشور، طراحی انواع جلدهای کتاب، مجلات و نشریات، روزنامه، کار با انواع مداد رنگی، ماژیک و گواش، نحوه ظاهر کردن فیلم ها، عکاسی و ترکیبات رنگ ها، روانشناسی رنگ ها، تاریخ هنرهای ایران و جهان، خلق آثار بر روی چوب، فلز، دیوار، کاغذ، بوم، پارچه، پلاستیک و شیشه، اچینگ، نحوه کار و طراحی با انواع مدادهای طراحی، کنته، ذغال، پاستل گچی، انواع روش های کلاژ، و روش های چاپ دستی ( سیلک اسکرین و باتیک ) آشنایی پیدا می کنند.
در نتیجه به راحتی می توانند بعد از اتمام دوره های درسی خود وارد بازار کار و درآمد شوند. رشته گرافیک هنرستان از رشته های مهم مهارت آموزی محسوب می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جدیدترین موتور سیکلت های ژاپنی

هزینه رشته گرافیک هنرستان

در رشته گرافیک در هنرستان علاوه بر دروس تئوری که باید گذرانیده شوند، نیازمند این است که وسایلی برای بخش های عملی آن نیز خریداری شود. در نتیجه هزینه هایی را به دانش آموزان تحمیل می نماید. از جمله این هزینه ها : هزینه خرید گواش، مدادرنگی، قلمو، مقوا آبرنگ، مداد رنگی، هزینه خرید دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی، هزینه خرید پاستل، مداد طراحی، چوب، ورقه فلزی، رنگ روغن، انواع مقواها، انواع ماژیک ها و … می باشد .

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله هزینه های رشته گرافیک مراجعه کنید.

وسایل لازم برای رشته گرافیک پایه دهم

رشته گرافیک در هنرستان چون مانند بسیاری از رشته های دیگرفنی حرفه ای واحدهای عملی زیادی دارد که گذراندن این واحدها، نیازمند خرید و داشتن وسایل مورد نیاز زیادی است که هزینه های زیادی را ممکن است برای دانش آموزان رشته گرافیک هنرستان ایجاد نماید. از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. مداد مخصوص طراحی ( فابرکاستل )
  2. قلم مو برای کار با گواش و آبرنگ در چهار شماره متفاوت
  3. اسفنج ( تخته پاک کن )
  4. گواش ( پنتل یا وینزور یا ساکورا )
  5. کاغذ کالک
  6. کاغذ گلاسه
  7. مقوای اشتباخ و فابریانو
  8. دفترهای مخصوص خوشنویسی
  9. قطره چکان
  10. چسب چوب
  11. گل مخصوص سفالگری
  12. چسب مایع (چسب حرارتی و چسب رازی )
  13. چسب نواری
  14. قیچی
  15. تینر
  16. کیف مخصوص برای حمل وسایل و آثار هنری
  17. پاک کن های خمیری

بازارکار رشته گرافیک هنرستان ( درآمد رشته گرافیک )

چون رشته گرافیک هنرستان از جمله رشته های هنرستانی است که از همان ابتدا مهارت ها و روش های لازم انجام کار را به دانش آموزان، آموزش می دهند حتی اگر به سراغ ادامه آن در مقاطع بالاتر هم نروند، می توانند با مدرک دیپلم به خود اشتغالی و ایجاد کسب و کار برای خود نمایند. در نتیجه خیلی راحت تر از رشته های نظری و در سنین پایین وارد بازار کار شوند. همچنین در آمدهای خوبی نیز به دست آورند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
لیستی از انواع اسم مناسب برای شیرینی فروشی

رشته گرافیک هنرستان ترکیب هنرها ی مختلفی مانند هنرهای تجسمی، طراحی، رنگ شناسی، چاپ دستی، پایه و اصول صفحه آرایی و … می باشد. لازمه ورود به بازار کار این رشته داشتن مهارت در زمینه هنرهای تجسمی، داشتن علاقه و تحمل سختی های مختص به آن، طراحی در سطوح مختلف و … می باشد.

زمینه های شغلی رشته گرافیک هنرستان شامل چه کار هایی می باشد؟

طراحی آگهی و تابلوهای تبلیغاتی، طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی، طراحی نشانه و تمبر و اسکناس، طراحی تیزر برای تبلیغات فیلم ها، طراحی کتاب ها، نوار و کاتولوگ ها، تصویر گری، صفحه آرایی و طراحی پوستر، عکاسی، طراحی و پوسترسازی و آرم سازی و … است.

علاوه بر موارد نام برده استخدام در سازمان و مراکزی مانند صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطبوعات و مراکز فرهنگی و هنری، آتلیه های خصوصی، کار در انتشارات کتاب و بسیاری موارد دیگری را نام برد. مهارت آموزی در رشته گرافیک، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بسیار مناسب برای افراد دارای مهارت است.

با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید

سختی رشته گرافیک هنرستان و حیطه های تخصصی کاری آن

رشته گرافیک هنرستان دارای حیطه های تخصصی زیادی است که به عنوان یک عامل سبب سختی رشته گرافیک در هنرستان نیز شده است. از جمله این حیطه های تخصصی شامل موارد زیر می باشند.

  • آشنایی با ارتباط بصری
  • طراحی پوستر
  • طراحی جلد
  • طراحی علامت و نشان
  • طراحی حروف و نحوه چیدمان
  • طراحی آگهی تبلیغاتی
  • آشنایی با انواع صفحه آرایی برای کتاب و نشریات
  • طراحی صفحات وب
  • طراحی چاپ برای بسته بندی
  • تصویر سازی برای انواع کتاب ها ( کتاب کودکان ، علمی و… )
  • تصویرسازی و طراحی برای نشریات مختلف
  • انواع طراحی نقشه ها

فهرست کامل تر وسایل مورد نیاز رشته گرافیک را مقاله هزینه تحصیل در رشته گرافیک هنرستان مطالعه کنید.

عوامل دیگر که بر سختی رشته گرافیک تاثیر می گذارد

از طرف یکی دیگر از دیگر عواملی که بر سختی رشته گرافیک در هنرستان افزوده است، نحوه کار با وسایل گوناگون این رشته است. چرا که کار با وسایلی مانند دوربین های عکاسی مختلف، طراحی و نقاشی بر روی انواع وسایلی مانند چوب، شیشه، فلز، نحوه کار با آبرنگ و گواش و دقت و ظرافت نحوه انجام کار، نحوه و چگونگی کار با انواع رنگ ها و تینر، دقت و ظرافت در کار با قلم موها در طراحی و نقاشی به ویژه بر روی کاغذهای مختلف که جنس و ساخت هرکدام از آن ها با هم متفاوت است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع مدل های خاص تم تولد فانتزی دخترانه و پسرانه برای شما

از دیگر عوامل سختی رشته گرافیک در هنرستان تحمیل هزینه ی خرید وسایل مورد نیاز برای واحدهای عملی این رشته می باشد. زیرا این علاوه بر هزینه بر بودنشان ممکن دسترسی به بعضی از این وسایل برای دانش آموزان رشته گرافیک هنرستان به ویژه در مناطق دور از بازارهای بزرگ و شهر های بزرگ، سخت باشد که افزون بر هزینه خرید وسایل، هزینه رفت و آمد را به آن ها تحمیل نماید.

همچنین ممکن است بعد از پایان یافتن دوره تحصیلی دانش آموزان رشته گرافیک در هنرستان ، بر خلاف ایده ها و مهارت های زیادی که این افراد دارند، اعتبار مالی زیادی در دسترس این افراد برای راه اندازی کسب و کارهای خصوصی نباشد و تا حدودی این افراد را با مشکل و بیکاری مواجه کند.

حمایت های دولتی و سازمانی از دانش آموختگان رشته گرافیک

به طور کلی چون رشته گرافیک یکی از رشته هایی است که دانش آموزان این رشته در همان دوره تحصیل مهارت ها و آموزش های لازم را می بینند و پس از اتمام تحصیل آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند. لذا می بایست از طرف دولت و سازمان های مختلفی مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما و مراکز نشر کتاب و مجلات به ویژه مراکز نشر کتاب کودکان و نوجوانان و بسیاری از نهادهای دیگر برای بکارگیری هم دانش آموختگان رشته گرافیک در هنرستان و هم افرادی که به سراغ رشته های فنی دیگر می روند، اقدامات لازم به کار گرفته شود.

همچنین وام های مناسب و با کمترین بهره در اختیار این افراد قرار گیرد تا بتوانند کسب و کارهای خصوصی متفاوتی مانند ایجاد کارگاه هایی برای کار با انواع چوب و فلز و طراحی بر روی آن ها، ایجاد آموزشگاه برای آموزش تجارب خود به دیگران، برگزاری نمایشگاه هایی از آثار خود، ایجاد محل هایی برای چاپ عکس و فیلم و بسیاری موارد دیگر را راه اندازی نمایند. تا به این ترتیب انگیزه کافی را برای ایجاد زمینه های کاری مختلف و کسب درآمدی را برای خود به وجود آورند.

شما نوجوانان و جوانان عزیز با تلاش خود و پشتکار فراوان و توکل به خدا می توانید به اهداف والای خودتان برسید.

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه) کنید.

t با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید
4.4/5 - (48 امتیاز)

‫99 نظر ارسال شده در “با رشته گرافیک هنرستان و زمینه های کاری آن بیشتر آشنا شوید

  1. مصطفی :

    سلام من نهمم و خیلی به رشته گرافیک علاقه دارم و امسال هم انتخاب رشته دارم ولی پدرم میگه رشته گرافیک درآمد خوبی نداره و در آینده موفق نمیشی
    میشه راهنماییم کنین
    در ضمن کلاس دهم توی رشته گرافیک به دوربین عکاسی و PC نیاز هست؟

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست خوبم
      چقدر خوبه که علاقمندی هات را می شناسی.
      باید بگم که گرافیک هم مثل سایر رشته های هنری درآمدش به میزان علاقه و توان خودت بستگی داره.
      این طور نیست که درآمد کمی داشته باشه اما به این وابسته است که خودت چقدر با این رشته حال کنی و دوستش داشته باشی.
      قطعا به کامپیوتر نیاز داره اما درباره دوربین خیلی اطمینان ندارم که ضروری است با نه.

  2. آرام :

    سلام من پایه نهم هستم و مدرک بین المللی سیاه قلمو دارم و به هنر خیلی علاقه دارم الان نمیدونم چه رشته ای برم که در آینده شغل خوبی داشته باشه گرافیک یا فتو گرافیک یا گرافیک رایانه ای میخوام که هم به نقاشی و طراحی مربوط باشه چون هم استعداد دارم ک علاقه شو و شغلش خیلی برام مهمه در آینده که بازار کار خوبی داشته باشه انگار که بیشتر شرکت ها به گرافیست نیاز دارن من خودم نظرم اینه که برم گرافیک ولی خب بعضیا میگن که برم فتوگرافیک من به عکاسی علاقه خاصی ندارم و فتو گرافیک بیشتر کار با رایانه است که من دوست ندارم میخواستم نظر شمارو هم بدونم

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست خوبم
      چقدر به تو افتخار می کنم که هم هنرمندی و هم دقیق و درست میدانی که چه می خواهی و چه چیزی با توان و علاقه ات همراه هست.
      با نظر تو موافقم، با توجه به علاقمندی هایی که داری گرافیک بیشتر برایت مناسب است .

  3. Kimia :

    من نهم هستم و میخوام رشته انتخاب کنم و به نقاشی خیلی علاقه دارم ولی نمی‌خوام هنر های تجسمی بخونم و به خطاطی و سفالگری علاقه ای ندارم و واقعا یک رشته ای رو میخوام انتخاب کنم که شغل و درآمد خوبی داشته باشه لطفا کمکم کنید

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست عزیز در هنرستان می توانی به رشته نقاشی بروی که فقط مختص نقاشی است امارشته گرافیک و صنایع دستی ترکیبی از هنرهای مختلف است

    • سارا :

      سلام دوست عزیز من هنر جوی رشته ی گرافیک در هنرستان فنی حرفه ای اکباتان هستم … رشته ی گرافیک داخلش سفالگری و خطاطی نداره … خوشنویسی هم با اون چیزی که جا افتاده کاملا فرق میکنه طراحس اسم خودته بیشتر!

  4. دیانا :

    سلام
    من نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم
    ولی خیلی سردرگم هستم.
    بین دو رشته تجربی و گرافیک گیر کردم.
    خانوادم معتقدن که بلید تجربی بخونم و ایندم با تجربی بهتره چون صرفا معدل خوبی دارم…
    ولی از طرفی من هیچگونه علاقه ای به دروس تخصصی تجربی ندارم و واقعا حوصلم خوندنشون رو نمیکشه…
    میخوام گرافیک بخونم ولی مطمین نیستم که میتونم از پس هزینه هاش بربیام…؟
    لطفا کمک کنید

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام اول از همه به علاقه مندی هات توجه کن دوم این که باید درامد خانواده را هم درنظر بگیری در مقاله هزینه رشته گرافیک در همین سایت می توانی محاسبه کنی چقدر به وسایل نیاز داری

  5. Narges :

    سلام من بیرون از مدرسه به صورت آزاد طراحی و نقاشی رو به طور حرفه ای یاد گرفتم و اما الان نمیدونم با این استعداد و علاقم به نقاشی دقیقا چه رشته ای بخونم؟

  6. هدیه :

    سلام شب بخیر
    من میخوام رشته گرافیک رو بخونم
    و الان باید کلاس یازدهم باشم
    اما پارسال بخاطر یه سری مسائل نشد درس بخونم و یه سال عقب افتادم..
    خونوادم وضع مالی خیلی خوبی ندارن
    و من نگران هزینه این رشته ام
    همه بهم میگن برو یه رشته دیگه
    اما من واقعا نمیتونم
    از پس اجبار بر نمیام
    نمیتونم کاری که نمیخوام رو انجام بدم
    از بحث بخاطر درس خوندن خسته شدم..
    دلمم نمیخواد به خونوادم آسیب برسونم و اذیتشون کنم اما خیلی بی رحمیه.
    ادبیاتم خوبه و میگن برو انسانی
    اما مگه انسانی فقط ادبیاته؟
    من کتاباشو دیدم و از درساش بدم میاد
    شرایط خیلی سخته
    عصبیم و نمیتونم هیچ کاری کنم
    لطفا بهم بگو راه درست چیه
    باید کاری که نمیخوام رو انجام بدم چون شرایط سخته؟
    یا یه سال دیگه منتظر بمونم؟
    حس بدیه همه دوستات دارن پیشرفت میکنن و تو کنج خونه ای

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم

      اگر واقعا در فکر همراهی و درک خانواده هستی لزوما راهت تغییر رشته نیست. بلکه استفاده درست از زمان و نیز درس خواندن با تمام قوا است.
      وقتی به درستی تلاش کنی و از آنچه داری استفاده کنی کنک بسیار ارزشمندی به خانواده ات کرده ای.
      توصیه روشن من این است که رشته ات را تغییر نده و سعی کن از مدرسه برای تامین برخی موارد کمک بگیری . در عوض عزمت را جزم کن و تصمیم قاطع بگیر که تمام خودت را صرف درس خواندن کنی و بسیار موفق شوی، در این صورت کلی اتفاقات خوب و کمک ها به سویت سرازیر می شوند.
      راستی قبل از شروع سال با کسانی که این رشته را خوانده اند مشورت کن تا جایی که من می دانم اگر رایانه داشته باشی خیلی هزینه ها تفاوتی با رشته های شاخه نظری ندارد.

  7. اسکندرزاده :

    سلام.ببخشید پسر من به گرافیک خیلی علاقه داره میخاد هنرستان ثبت نام کنه،سؤال من اینه که بعد از قبولی در دانشگاه سراسری فقط تا مقطع کاردانی می‌تونه ادامه بده ؟یا نه مثل بقیه رشته ها دوره کارشناسی هم در دانشگاه سراسری امکان ادامه تحصیل داره.
    چون شنیدم بعد از کاردانی باید از طریق موسسات غیر دولتی و آزاد حق ادامه تحصیل دارند.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام هنرجویان هنرستانی تا مقطع لیسانس را می توانند در دانشگاه دولتی فنی و حرفه ای بگذرانند وبعد برای مقاطع بالاتر در دانشگاه های دولتی دیگر شرکت کنند و هیچ اجباری به شرکت در دانشگاه های غیر دولتی نیست

      • زهرا :

        سلام من پایه نهم هستم و میخوام رشته گرافیک رو انتخاب کنم ولی معدل ترم اولم شد ۱۷.۵
        برای هنرستان معدلم باید چقدر باشه تا قبول شم

        • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

          سلام معمولا هنرستان ها شرط معدل ندارند ولی هر چقدر معدل بالاتری داشته باشی شانس این که در هنرستان بهتری پذیرفته بشی بیشترهست

  8. نوری :

    سلام وقتتون بخیر خواهر من میخاد امسال انتخاب رشته کنه
    خودش کلاس طراحی میره ( سیاه قلم و مداد رنگی و نقاشی و ….)
    از طرفی میخاد در اینده هم استاد نقاشی یا طراحی بشه
    ولی نمیدونه چه رشته ای رو تو هنرستان انتخاب کنه
    چند نفر از اشناها بهش گفتن میتونه رشته گرافیک با دست رو انتخاب کنه
    به نظر شما درست راهنماییش کردن ؟
    بازار کار گرافیک با دست خوبه ؟؟
    اینده داره؟؟
    میشه یه توضیح یا راهنمایی کنید ؟؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام اگر ایشان به رشته طراحی علاقه دارد رشته گرافیک برایش مناسب است . رشته گرافیک الان برای کسانی که کاملا به این هنر مسلط باشند بازارکار خوبی دارد ولی شرط پیدا کردن کار تسلط کامل براین هنر است و صرفا با مدرک نمی توان کار پیدا کرد

    • تقریبا ناشناس :

      سلام خوب هستین؟
      ببینین رشته گرافیک با تبلیغات سر و کار داره درسته طراحی داره ولی کار اصلی این رشته تبلیغات
      اگه به طراحی و سیاه قلم و… علاقه داره بنظرم بره رشته نقاشی
      بچه های گرافیک و نقاشی سال دهم و یازدهم که یه چیز رو میخونن و درساشون یکیه فقط نقاشی سال یازدهم یه کتاب آشنایی با مکاتب داره و اگر نه این دو سال رو که مثل هم میخونن
      ولی سال دوازدهم بچه های گرافیک در مورد طراحی پوستر و لوگو و…. و تبلیغات میخونن بچه های نقاشی ، نقاشی و… میخونن
      بعد بچه های نقاشی برای دل خودشون یه چیزی رو میکشن و کار میکنن و کسی بهشون نمیگه فلان کن یا چرا اینو مثلا اینجوری کردی
      ولی گرافیک به این شکله که منتظر حرفِ کارفرماس ، منظورم اینه که مثلا یه طراح گرافیک یه لوگو یا پوستر درس کرده بعد برای کارفرما می‌فرسته حالا باید کارفرما نگا کنه و تایید کنه و اگه جایی خوشش نیومد تغییر بده باید به جوری طراحی کنه که واضح باشه وقتی مخاطب اون طرحو ببینه متوجه بشه که مثلا این پوستر منظورش چیه ، و اینجا گرافیست باید سعی کنه یه جوری طراحی کنه ساده طراحی کنه طوری مخاطب متوجه شه
      ولی تو نقاشی یکی یه نقاشی میکشه بعد میگه صفحش می‌ذاره حالا مخاطب باید سعی کنه بفهمه که مثلا منظور نقاش چی بوده تو فکر نقاش چی بوده ، یه حالت آزادی بیشتری داره نقاشی
      و باید ببینید تبلیغات رو دوس داره یا نقاشی رو ..؟

  9. سارا :

    سلام
    وقتتون بخیر
    من سه سال دبیرستانم رو تجربی خوندم. اما می خوام کنکور هنر بدم و وارد رشته ی گرافیک بشم به خاطر علاقه ام. به نظرتون میتونم؟ چون درس هایی که این رشته در دبیرستان تدریس میکنن رو نمیدونم، برام مشکل ایجاد میکنه؟ ممنون

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز به هر حال برای کنکور هم باثید درس های گرافیک را بخوانی . کتاب های هنرستانی را نگاه کن ببین چقدربرایت راحت است ویا سخت . بعد می توانی بهتر تصمیمی بگیری

  10. نسترن :

    سلام وقت بخیر در شهرمون دوره رایگان برای آموزش رشته های هنر اوردن منم به هنر علاقه دارم مخصوصا نقاشی میخام ثبت نام کنم اما واقعا نمیدونم چه رشته ای رو انتخاب کنم که هم بازار کارش بد نباشه و هم هزینه وسایل مورد نیازش کم باشه چون در حال حاضر دانشگاه ازاد دارم درس میخونم و نمیخام زیاد برای رشته ی هنرم هزینه کنم میشه راهنماییم کنید!!

    • جمال رادفر :

      سلام رشته های هنری کلا پر هزینه هستند اما اگر رشته ای هنری مثل کارهای نرم افزاری با رایانه باشد مثل ویرایش عکس با فتوشاپ یا تدوین فیلم چندان نیزی به وسیله خاصی نداری و فقط با یک کامپیوتر می توانی کار کنی

  11. أیگل :

    وقت بخیر من سه سال دبیرستان رشته کامپیوتر خوندم اما کنکور هنر دادم چون از بچگی ب هنر علاقه داشتم الان قبول شدم با رتبه خوب اما هیچکدوم از تکنیکهای نقاشی یا گرافیک رو بلد نیستم آیا برای دانشگاه برام مشکل ایجاد میشه؟
    خیلی علاقه به رشته نقاشی و گرافیک دارم

    • جمال رادفر :

      دوست عزیز به هرحال برای رشته هنر نیاز به مهارت های هنری دارید و ممکن است نتوانید با بقیه دانشجویان رشته هنر همراه شوید ولی برای اطمینان بیشتر با مدیر گروه دانشگاهی که قبول شده اید مشورت کنید

    • جمال رادفر :

      دوست عزیز اگر بخواهی از اول یعنی از مقطع لیسانس شروع کنی اشکالی ندارد ولی اگر بخواهی فوق لیسانس گرافیگ را بخوانی احتمالا از امسال چون رشته غیر مرتبط با لیسانس شما ممنوع شده است البته باید دقیقتر از دفترچه کنکور امسال این قوانین را مطالعه کنی

  12. زهرا :

    سلام وقت بخیر من معدلم ۱۹/۷۵می خواستم بپرسم من علاقه زیادی به رشته گرافیک دارم و امسال پایه دهم هستم می خوان برم گرافیک بخونم ولی. بعضی از افراد میگن تو که معدلت بالاس چرا اینو برداشتی ینو هنگام بر میدارم و من خیلی ناراحت می شم درآمدشان خوب نیس. والا من موندم. ولی علاقه بسیار شدیدی دارم می خواستم بپرسم چی کار کنم

    • جمال رادفر :

      دوست عزیز بعضی افراد با نگاه سنتی فکر می کنند که اگر کسی معدلش بالاست باید حتما مهندسی وپزشکی را ادامه دهد ولی علاقه مندی افراد در موفقیتشان بسیار مهم است واگر شما علاقمند رشته گرافیک هستید می توانید یک گرافیست بسیار موفق و با درآمد بسیار بالا باشید در جامعه امروز بسیاری از مهندسان بیکار هستند اما در مقابل بسیاری از هنرمندان متخصص درآمد های خوبی دارند مهم یادگیری و پشتکار شما در این رشته است

  13. .... :

    سلام من رشته سینما رو خیلی دوست دارم میخواستم بدونم اگر الان رشته گرافیک بردارم میتونم واسه کنکور رشته سینما رو انتخاب کنم؟

  14. Fati :

    سلام میخواستم بدونم که اگر در رشته گرافیک تحصیل کنم زیر شاخه ای داره که به طراحی های داخلی و این جور چیزا مربوط بشه؟؟؟
    واینکه شرکت هایی هست که اینجور معمار هایی رو استخدام کنند؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید?

  15. یگانه :

    سلام من نهم هستم من گرافیک را خیلی دوست دارم و برای همین سال دیگه می‌خوام برم گرافیک فقط یه سوال چه شغل های میتونم برم در آینده؟

    • Hinata :

      سلام عزیزم من هم یک دانش آموز پایه هشتم هستم و عاشق رشته گرافیکم و خیلی در مورد این رشته مطالب جمع کردم اگر بخوای رشته گرافیک رو بخونی در آینده میتونی در طراحی جلد کتاب های کودک و یا شرکت های تبلیغاتی و صدا و سیما و طراحی روی بیلبرد ها رو آنجا بدی من خودم دوست دارم در یک شرکت تبلیغاتی شروع به کار کنم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز در سایت چند مطلب مفصل در باره رشته گرافیک و آینده آن داریم می توانی با جستجوی کلمه گرافیک به این مقالات برسی

  16. mojtaba.mh3 :

    سلام خسته نباشید !
    من پایه نهمم و میخوام امسال انتخاب رشته کنم ، علاقم به رشته گرافیکه اما به دو تا مشکل برخوردم ? اول اینکه هنرستان خوبی (از نظر اخلاقی و درسی) نمیشناسم توی تهران و دوم اینکه هیچ حدودی و هیچ لیستی از وسایلی که باید تهیه کنم ندارم ، لطفا هر کسی یک هنرستان خوب (حتی غیر دولتی) میشناسه که از نظر اخلاقی خوب باشه و ابزار و وسایلی که برای رشته گرافیک لازمه رو میشناسه و میدونه چقدر قیمت داره بگه ، توروخدا زود بگین من باید سریع انتخاب رشته کنم

  17. محمد حسین :

    سلام خسته نباشین من یک سال نهمی هستم و سال بعد باید انتخاب رشته کنم ومن به رزشته فتو گرافیک علاقه دارم میخواستم بدونم معدل لازم برای این رشته چقدر باید باشه لطفا جواب بدیدممنونم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور سایت
      دوست عزیز شما اگز در همه درسها نمرات بالایی بیاوری می توانی در همه رشته ها شرکت کنی بنابراین هدف اول را در خواندن همه درسها بگذار

  18. سارا :

    درود.
    من در مورد رشته گرافیک و فتوگرافیک تحقیق کردم و به نتایج ضد و نقیضی رسیدم.
    یک سایت گفت مشاغل گرافیک بهتر و زیاد تره و یک سایته دیگه گفت مشاغل فتوگرافیک تنوع بیشتری داره
    یک سایت گفت فتوگرافیک فقط عکاسیه و گرافیک طراحی و هنر و اینجور چیزاست و یک سایته دیگه برعکسشو گفت.
    متاسفانه خیلی عجله دارم و ممنون میشم پاسخ بدید.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت :
      سلام دوست عزیز دو رشته گرافیک و فتو گرافیک تفاوت هایی باهم دارند تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک

      اولین تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک، انجام فعالیت ها به صورت دستی و کامپیوتری هست.
      رشته فتوگرافیک زوم بیشتری به عکس و عکاسی دارد. در حالی که گرافیک به طراحی تمرکز بیشتری دارد.
      در رشته ی فتوگرافیک در هر سه سال هنرجوها عکاسی را آموزش می بینند و در زمینه عکاسی تبحر بیشتری نسبت به هنرجوهای گرافیک پیدا می کنند.
      اما مهارت هایی که هنرجویان رشته گرافیگ در طی این مدت کسب می کنند:
      ۱- در طی تحصیل در رشته گرافیک هنرجویان عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید را فرا می گیرند.
      ۲- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی از مهارت هایی است که هنرجویان رشته گرافیک کسب می کنند.
      ۳- طراحی حروف صفحه آرایی، تصویر سازی کتاب کودک از دیگر مهارت هایی که در رشته گرافیک، هنرجویان فرا می گیرند.
      ۴- طراحی پوستر، آرم،بسته بندی و جعبه سازی
      ۵- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی

  19. سهند :

    سلام ببخشید . من میخواهم هنرستان گرافیک برم . و چون درمورد کامپیوتر و نرم افزارها اطلاعات زیادی دارم میدونم که در این رشته بهشون نیاز دارم و میخواستم بپرسم که در سال دهم نیازی به کامپیوتر هست ؟ چون وضع مالی متوسطی دارم و میخوام کامپیوتری بخرم که هر سه سال هنرستان رو باهاش بگذرونم . لطفا سریع جواب بدید ممنون .

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز چون بخشی از کارهای گرافیک با رایانه انجام می شود به رایانه ای نیار داری که کارت گرافیگ قدرتمندی داشته باشد و بتواند نرم افزارهایی مانند فتو شاپ و…. را به راحتی باز کند قبل از خرید حتما با یک نفر که ّا کامپیوتر آشنا باشد مشورت کن و بگو که برای چه کاری کامپیوتر را می خواهی

  20. مهسا :

    با دیپلم گرافیک میشه کار کرد و درامد داشت؟؟؟
    من نهمم و به عکاسی و نقاشیم علاقه دارم و فکر مییکنم میتونم موفق باشم ولی دتنشگاهمو میخوام بازیگری بخونم

  21. saba :

    سلام وقت بخیر..
    من دانش آموز تجربی سال اولم…احساس میکنم به تجربی و رشته های مربوط به تجربی تو دانشگاه علاقه ندارم…تجربی از اولم انتخاب خودم نبود و چون اون موقع نمیدونستم علاقم به چیه به پیشنهاد خانوادم رفتم…اما الان چندروزه احساس میکنم نسبت به تجربی بی میل تر شدم و نمیتونم ادامش بدم…احساس میکنم کلا به کارای هنری همیشه علاقه داشتم و باید برم هنرستان…بین رشته های هنرستانی که اطراف خونمون هست هم به گرافیک علاقه دارم اما بازم توی شکم و موندم باید چیکار کنم…میشه راهنمایی کنید؟

    • Zahra :

      دقیقاا من هم سال اول تجربی ام و اونقدر مشکل برام پیش اومد و فضای تجربی برام سخت بود ک فهمیدم بهش بی علاقه ام و از اول کارای هنری برام جذاب تر بود ب امتحان های دی هم که رسیدم واقعا توانایی خوندن رو از دست دادم و دیگه قید خوندن شونو زدم که مثلا منو از تجربی رد صلاحیت کنن بتونم برم گرافیک جایی که ترس و استرس ام یکم کمتر باشه کار های تئوری داشته باشه اما کسی نیست راهنماییم کنه و واقعا نمیخوام و نمیتونم تا آخر سال صبر کنم واقعا تحمل تجربی و کلاس هاش برام‌محال شده

      • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

        پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
        می توانم درک کنم که ماندن در رشته ای که به آن علاقه نداری چقدر سخت است. اما اصلا نیازی به این نیست که رد صلاحیت بشوی. به جای این کار تلاش کن درس ها را بخوانی و مشارکت قوی داشته باشی تا برای سال آینده که ناچاری تکرار پایه کنی دروس عمومی را کاملا مسلط باشی.
        معمولا برای تغییر رشته لازم است ابتدا ببینی کدام مدارس اطراف هستند که این رشته را دارند. مراجعه کن و شرایط را بپرس‌. اگر برای سال یازدهم جا داشته باشند و تو پایه دهم قبول شده باشی می توانی شهریور فقط دروس اختصاصی رشته گرافیک را امتحان بدهی و بروی یازدهم. بدیهی است اگر معدل خوبی داشته باشی و به قول معروف درس خوان باشی بیشتر از حضورت در مدرسه استقبال می کنند.
        اما اگر جا نداشته باشند معمولا پیشنهاد می دهند که دهم را در آن مدرسه تکرار کنی. در این حالت هم بهتر است نمرات امسال تو خوب باشد تا شاگرد موفق در آن مدرسه باشی.

  22. Farnaz sajadi :

    سلام خسته نباشید اطلاعات بسیار مفیدی در سایت هست و من ازتون خیلی تشکر میکنم
    من چهارده سالم هست و به رشته ی هنر خیلی علاقه دارم
    نگرانی زیادی برای انتخاب رشته دارم و به شدت برام مهمه
    هر مشاوره ای درباره ی هنر رفتم به دردم نخورد
    از تون درباره عکاسی دیجیتالی و فتو گرافیک در مورد شباهت های رشته و تفاوت های رشته میخوام
    ممنونم??

  23. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “Venos”
    برای اطلاع از هزینه تحصیل در رشته گرافیک باید به هنرستان محل زندگی خود مراجعه بفرمایید.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  24. Venos :

    سلام من ی سال آخری گرافیک هستم و ب شدت ب رشتم علاقه دارم فقط تنها نگرانیم از بابت هزینه ها تو دانشگاه هستش با توجه ب شهریه دانشگاه و وسایل اگر میشه ی اطلاعاتی راجب سطح خرجی رشته گرافیک تو دانشگاه بدید تشکر

  25. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “رضایی”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    اگر با انگیزه خوب وارد این رشته بشی و درسهات رو عالی بخونی ، ان شاءالله آینده شغلی خوبی خواهی داشت .
    باز تاکید میکنم باید خیلی خیلی خوب درس بخونی و تو رشته خودت بهترین باشی .

    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  26. نوجوان‌ها :

    کاربران عزیز
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .

    رشته «عکس گرافیک» یا «فتوگرافیک» که حاصل ادغام دو رشته عکاسی و گرافیک است .
    با درج تصاویر بر روی دیوار غارها یکی از اولین اشکال ارتباط تصویری در زندگی بشر شکل گرفت، گرچه همزمان و یا پیش از آن بشر بر روی اشیاء و ظروف نیز نقوش متعددی را به ثبت می‌رساند.به تدریج با مدرنیزه شدن جوامع بشری، ارتباطات تصویری آنچنان رشد و بالندگی یافت که فرآیند شکل گیری و تکامل هنر گرافیک راه های چندین ساله را گاهی با سرعت روز و ساعت و حتی به صورت لحظه‌ای طی کرد.

    نیاز به علائم بصری، نشان ها و آرم ها، طراحی حروف برای خطوط و زبان های رایج همگام با تکامل فرآیند چاپ، طراحی شهری، گرافیک محیطی، گرافیک مطبوعاتی در حوزه نشر، دنیای پیچیده و متفاوت تبلیغات و غیره همگی در حوزه فعالیت های طراحان گرافیک تعریف می شوند و هنر عکاسی نیز در کنار هنر گرافیک گاهی مسیر تلفیقی و گاه کاملا مستقل را پیموده است.

    گستردگی و وسعت دنیای هنر به گونه ای است که اکنون مشاهده شده همگام با سایر صنایع به شکل خدمات اجتماعی ظهور یافته است.

    هنر و صنعت عکاسی از جمله فعالیت های این حوزه به شمار می آید که به تکنولوژی ها و فناوری های روز وابستگی شدید پیدا کرده و همگام با آن مسیر تکامل را پیموده است و با پیشرفت قابل ملاحظه نرم افزار های اجرایی در حیطه هنر گرافیک و عکاسی و کاربرد وسیع آن در بسیاری از مشاغل دیگر در گروه های بزرگ خدمات، صنعت و غیره می توان به اهمیت این بخش از فعالیت اقتصادی (اقتصاد هنر) در جامعه پی برد.

    گستردگی و حجم انواع تبلیغات، نیاز به تصویر و عکس و ساماندهی آنها در قالب هنر گرافیک ارتباط این دو حوزه از فعالیت هنری را نیز نمایان می سازد و مطالعه و پژوهش های انجام شده در این حوزه نشان می دهد نظام آموزشی فعلی تا حدودی در برآوردن نیاز جامعه موفق بوده است.

    در همین راستا، دو رشته گرافیک و عکاسی تلفیق شده و تحت عنوان “عکس گرافیک” یا “فتوگرافیک” معرفی شدند که البته در سطوح بالاتر در دو مسیر جدا از هم ادامه می یابند.

    بی شک با ادغام این دو رشته، نیازهای کشور در زمینه بازار کار در برنامه های توسعه کشور در نظر گرفته شده است.

    حوزه وسیع فعالیت در عرصه عکاسی برای هنرآموزان
    از سال تحصیلی ۹۵ رشته فوتوگرافیک به خانواده ۴۱ رشته ای شاخه فنی و حرفه ای پیوست و جدول زیر تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی این رﺷﺘﻪ را نشان می دهد.

    گفتنی است؛ فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند.

    کتاب های تخصصی رشته فتوگرافیک
    هنرجویان رشته فتوگرافیک در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند که در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری، در پایه یازدهم شامل عکاسی آتلیه و مراسم و تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ و در پایه دوازدهم شامل عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی است.
    علاقه‌مندان این رشته جدید باید دارای کارنامه قبولی پایه نهم به انضمام برگه راهنمای مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، دستان سالم برای انجام کارهای ظریف، علاقه به کارهای فنی و هنری (اشاره به نمرات مجموعه دروس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در سنوات قبل)، درک و هوش ریاضی (اشاره به نمره مجموعه دروس ریاضی در سنوات گذشته)، قابلیت دریافت و درک مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی (فن بیان)، علاقه به طرح ایده های نو و شخصیت برون گرا، جسور، هنری و کنجکاو باشند و در صورت امکان از داوطلبان آزمون ورودی و مصاحبه حضوری از نوع رغبت‌سنجی انجام می گیرد.

    تفاوت کنکور هنر و رشته های گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای
    خیلی از دانش آموزان رشته های هنر شاخه فنی و حرفه ای را با کنکور سراسری هنر اشتباه می گیرند، کنکور سراسری هنر هرساله در تیرماه برگزار می شود هر دانش آموز با هر نوع دیپلمی می تواند در این آزمون ثبت نام و شرکت کند کنکور هنر یک آزمون شناور بین تمام دانش آموزانی هست که دیپلم دارند. رشته های هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل ۱۲ رشته است که فتوگرافیک یکی از آنهاست.
    مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته فتوگرافیک
    دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته می توانند رشته فتوگرافیک را در هنرستان انتخاب کنند در این حالت دانش آموز سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کند و سپس برای ورود به دانشگاه سه مسیر دارد:
    مسیر یک: همراه با دانش آموزان رشته ی گرافیک در کنکور کاردانی این رشته برای ورود به دانشکده های فنی و حرفه ای شرکت کند.
    مسیر دوم: در رشته عکاسی در دانشگاه های علمی کاربردی ادامه تحصیل دهد.
    مسیر سوم: در کنکور سراسری هنر شرکت کند و یکی از رشته ها که عکاسی هم یکی از آنهاست را انتخاب کند.

    حواستان باشد: گرافیک و فتوگرافیک خیلی فرق دارد
    خیلی شنیدیم که هنرستان ها هنگام ثبت نام به دانش آموزان اعلام می کنند که گرافیک با فتوگرافیک فرقی ندارد یا اصلا اولیا را در جریان عنوان رشته نمی گذارند در این دوسالی که این رشته راه اندازی شده بسیار دانش آموزانی بودند که به ما گفتند ما گرافیک می خواستیم اما وسط سال متوجه شدیم که در رشته فتوگرافیک هستیم یا برعکس. لطفا و لطفا اطلاعات خود را راجع به این دو رشته تکمیل کنید و پس از انتخاب قطعی به سمت ثبت نام در هنرستان ها حرکت کنید.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  27. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “Bahar”
    هر گونه سوالی که در رابطه با هزینه رشته تحصیلی مورد علاقه خود دارید را باید از هنرستان محل زندگی تان بپرسید.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

    • Nabat :

      سلام من میخوام اطلاعاتی راجب به سختی رشته فتو گرافیک داشته باشم در حال حاضر دهم انسانی هستم و برای سال آینده میخوام در رشته فتوگرافیک ثبت نام کنم آیا به نظر شما این کار به صلاح هست؟
      همه میگن فتوگرافیک فوق العاده سخت هستش و کار بسیار زیادی داره آیا واقعا همین طوره؟
      و این که این رشته به غیر از عکاسی به چه چیز های دیگه ای میپردازه؟
      ممنون میشم جواب سوالاتم رو بدید?

  28. رضایی :

    سلام من می خوام واردرشته علوم انسانی بشم ولی نمیدونم اینده شغلیش چطوریه میشه کمکم کنید
    من دفعه ی پیش پیغام گذاشتم ولی جواب ندادید

  29. .... :

    سلام منا جان میشه یه راهنمایی کنید که من میخوام امسال دانشگاه بخونم و بین رشته هایی که سازمان سنجش اعلام کرده رشته فتوگرافیک گرایش به عکاسی هم داخلشان بود خواستم بدونم هزینه اش چقدر میشه چون شنیدم توی این رشته باید زیاد هزینه کرد درسته ؟ واینکه گفتید فقط عکاسی و نقاشی داره؟ و سوال دیگرمم اینه اینده شغلیش چیه چون میخوام بدونم این همه هزینه میکنم شغلی هم داشته بشه که در امد داشته باشه فقط لطفا سریعا پاسخ بدید چون زمان من خیلی کمه و بخاطر همین در مورد این رشته دارم تحقیق میکنم ببینم ارزش خوندن داره لطفاااا پاسخ زودتر بدید ممنون

  30. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “یزدی”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    سلام .
    هر دو رشته خوب هستن . بستگی به استعداد و علاقه شما داره .
    بهتره که همراه پدر یا مادر به هنرستان محل زندگی خودتون مراجعه کنی و از مسوولین اونجا کمک بگیری .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  31. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “معین”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت در این زمینه تخصص و اطلاعات دقیقی ندارند.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  32. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “NeginHkh”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    من در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم . ولی به نظرم اگر به یه هنرستان که این رشته ها را داره مراجعه کنی ، میتونی اطلاعات به روز و کاربردی به دست بیاری.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  33. معین :

    سلام
    هنر طراحی من در حد عالی نیست و میخوام برم رشته گرافیک ، به نظر شما من به رشته گرافیک کامپیوتری برم یا گرافیک معمولی؟

  34. یزدی :

    سلام من علاقه‌مند به رشته گرافیک هستم ولی علاقه‌مند به عکاسی هم هست نمی دونم کدوم یکی از رشته ها بهتر هست اگر میشه راهنمای کنید

    • Fwezeh :

      من خودم امسال میرم دهم و برای رشته گرافیک ثبتنام کردم
      و خب اینک هزینه های بالایی دارع و میتونیم بگیم تقریبا بیشتر خانواده ها وضعیت مالی متوسطی دارن
      میخواستم این رو بهتون بگم ک برای سال های دهم و یازدهم هزینه هاش خیلی زیاده ولی بیشتر وسایلی ک میگرین وسایل پایه هست یهنی حتی تا دانشگاه هم قابل استفاده هست
      و حتی اصلا نگران کسب و کار و اینده شغلی این رشته نباشین ب اندازه کافی شغل هست ولی درصورتی ک واقعا کارتون خوب باشه پس نتیجه میگیریم ک اگر هزینه میکنیم واقعا تلاش بکنیم ک بتونیم نفرات برتر باشیم در این صورت خیلی خیلی راحت براتون کار پیدا میشه کسایی هم ک ب رشته های دبیر علاقه دارین میتونین کنکور ک دادین و اگر قبول بشین برین دانشگاه فرهنگیان ک از همون اولش ک وارد دانشگاه میشین بختون حقوق میدن اگر هم قبول نشدین ب رشتتون تو دانشگاه ادامه بدین و دکترا بگیرین و استاد دانشگاه بشین
      واقعا اگ تلاش و پشتکار داشته باشین ب مقام های بالایی میرسینツ
      ممنونم ک خوندین

  35. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “Mansooreh”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    در ارتباط با هزینه بهتره به هنرستان محل زندگی خودتون که این رشته را داره مراجعه کنی و از اونا به صورت دقیق تر اطلاعات بگیر . اما در مورد این رشته باید بگم که با درج تصاویر بر روی دیوار غارها یکی از اولین اشکال ارتباط تصویری در زندگی بشر شکل گرفت، گرچه همزمان و یا پیش از آن بشر بر روی اشیاء و ظروف نیز نقوش متعددی را به ثبت می‌رساند.

    به تدریج با مدرنیزه شدن جوامع بشری، ارتباطات تصویری آنچنان رشد و بالندگی یافت که فرآیند شکل گیری و تکامل هنر گرافیک راه های چندین ساله را گاهی با سرعت روز و ساعت و حتی به صورت لحظه‌ای طی کرد.

    نیاز به علائم بصری، نشان ها و آرم ها، طراحی حروف برای خطوط و زبان های رایج همگام با تکامل فرآیند چاپ، طراحی شهری، گرافیک محیطی، گرافیک مطبوعاتی در حوزه نشر، دنیای پیچیده و متفاوت تبلیغات و غیره همگی در حوزه فعالیت های طراحان گرافیک تعریف می شوند و هنر عکاسی نیز در کنار هنر گرافیک گاهی مسیر تلفیقی و گاه کاملا مستقل را پیموده است.

    گستردگی و وسعت دنیای هنر به گونه ای است که اکنون مشاهده شده همگام با سایر صنایع به شکل خدمات اجتماعی ظهور یافته است.

    هنر و صنعت عکاسی از جمله فعالیت های این حوزه به شمار می آید که به تکنولوژی ها و فناوری های روز وابستگی شدید پیدا کرده و همگام با آن مسیر تکامل را پیموده است و با پیشرفت قابل ملاحظه نرم افزار های اجرایی در حیطه هنر گرافیک و عکاسی و کاربرد وسیع آن در بسیاری از مشاغل دیگر در گروه های بزرگ خدمات، صنعت و غیره می توان به اهمیت این بخش از فعالیت اقتصادی (اقتصاد هنر) در جامعه پی برد.

    گستردگی و حجم انواع تبلیغات، نیاز به تصویر و عکس و ساماندهی آنها در قالب هنر گرافیک ارتباط این دو حوزه از فعالیت هنری را نیز نمایان می سازد و مطالعه و پژوهش های انجام شده در این حوزه نشان می دهد نظام آموزشی فعلی تا حدودی در برآوردن نیاز جامعه موفق بوده است.

    در همین راستا، دو رشته گرافیک و عکاسی تلفیق شده و تحت عنوان “عکس گرافیک” یا “فتوگرافیک” معرفی شدند که البته در سطوح بالاتر در دو مسیر جدا از هم ادامه می یابند.

    بی شک با ادغام این دو رشته، نیازهای کشور در زمینه بازار کار در برنامه های توسعه کشور در نظر گرفته شده است.

    حوزه وسیع فعالیت در عرصه عکاسی برای هنرآموزان
    از سال تحصیلی ۹۵ رشته فوتوگرافیک به خانواده ۴۱ رشته ای شاخه فنی و حرفه ای پیوست و جدول زیر تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی این رﺷﺘﻪ را نشان می دهد.

    گفتنی است؛ فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند.

    کتاب های تخصصی رشته فتوگرافیک
    هنرجویان رشته فتوگرافیک در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند که در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری، در پایه یازدهم شامل عکاسی آتلیه و مراسم و تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ و در پایه دوازدهم شامل عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی است.
    علاقه‌مندان این رشته جدید باید دارای کارنامه قبولی پایه نهم به انضمام برگه راهنمای مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، دستان سالم برای انجام کارهای ظریف، علاقه به کارهای فنی و هنری (اشاره به نمرات مجموعه دروس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در سنوات قبل)، درک و هوش ریاضی (اشاره به نمره مجموعه دروس ریاضی در سنوات گذشته)، قابلیت دریافت و درک مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی (فن بیان)، علاقه به طرح ایده های نو و شخصیت برون گرا، جسور، هنری و کنجکاو باشند و در صورت امکان از داوطلبان آزمون ورودی و مصاحبه حضوری از نوع رغبت‌سنجی انجام می گیرد.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

    • Asal :

      سلام من انتخاب رشته دارم و خودم رشته گرافیک رو خیلی دوست دارم ولی الان با این مطالبی که خوندم بنظرم رشته فتوگراف هم رشته ی خوبیه ، لطفا اگه اینجا کسی هست کمکم کنه از بچه هایی که فتوگرافیک هستن اگه میشه نظرشونو در رابطه با این رشته بهم بگن ممنون میشم

      • elena :

        سلام خوب هستین ؟
        راستش من به رشته گرافیک علاقه دارم و سال دیگه انتخاب رشته دارم.
        من اصلا ب رشته های نظری علاقه ندارم و برای انتخاب رشتم خ استرس دارم و عصبی و نگرانم و ذهنم پره….
        راستش میخواستم ازتون چن تا سوال بپرسم که :
        ایا این رشته خوبه و بازار کارش چطوره؟
        و اینکه من احساس میکنم استعدادشو ندارم اما تقریبا ی ماه رفتم کلاس طراحی استادم هم عالی بود .
        اما خیلی جو کلاس رو دوست نداشتم…
        ولی توی اون ی ماه طراحی هام خوب بودش واقعا اما وقتی میخواستم برم کلاس هی استرس میگرفتم و دوس نداشتم برم اما وقتی میرفتم و میشستم تو کلاس و طراحی میکردم غرق میشدم توش و عشق میکردم….?
        بنظرتون من چیکار کنم؟
        خواهشا کمکم کنید????

        • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

          دوست عزیز رشته گرافیک به شرطی که با علاقه به آن بپردازی رشته مناسبی است اما دربازار کار به کسی اهمیت می دهند که خلاقیت و ذوق هنری داشته باشد نه فقط مدرک . بنابراین اگر بتوانی مهارت پیدا کنی حتما کارهم پیدا خواهی کرد

  36. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “?”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    هزینه که داره . ولی در مورد کار پاره وقت و دانشجویی که مورد اطمینان هم باشه ، باید با والدینت صحبت کنی . شاید با هم به توافق رسیدید . ولی نهایتا نظر والدینت رو گوش کن .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  37. ? :

    سلام من امسال کنکور دارم و امروزم ثبت نام شروع شده من رشته تجربی میخونم واسه ثبت نام مبخوام هم تجربی هم کنکور هنر ثبت نام کنم ولی هزینه هاش منو ترسوند خانواده من اونقد پول و سرمایه ندارن ک بخوان اونقدر خرج کنن بعد اصلا هم اجازه کار پاره وقت ب من نمیدن میگن تا وقتی ک درست تموم نشده و با رشته تخصصیت نرفتی سرکار نمیتونی وارد بازار کار بشی من خیلی ناراحتم عاشق گرافیکم عاشق اینم ک نقاشی و طراحی کنم الان میخواستم بدونم خیلی هزینه داره؟؟

  38. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “negarhaghjoo”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    به نظر من فعلا همون گرافیک را ادامه و سعی کن توش خیلی قوی کار کنی .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  39. negarhaghjoo :

    سلام من پایه دهم رشته گرافیک هستم من به رشته ام علاقه زیادی دارم اما دچار یه تردید شدم من رشته سینما هم خیلی دوس دارم و به فکر تغییر رشته افتادم بنظرتون گرافیک بهتره یا رشته سینما؟

  40. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “atefeh”
    با توجه به اینکه عکاسی یکی از دروس تخصصی مربوط به رشته گرافیک هست، بنابراین دوربین یکی از تجهیزاتی می باشد که برای هنرجویان این رشته لازم است. در ادامه توجه شما را به تجهیزات لازم برای تحصیل در این رشته جلب می کنیم:

    • دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی
    • گواش
    • قلمو
    • مقوا آبرنگ
    • مدادرنگی
    • پاستل
    • ماژیک رنگی
    • رنگ روغن
    • مقوای ایرانی و خارجی
    • مداد طراحی
    • وسایلی مااند چوب
    • ورقه فلزی
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  41. Shabnam :

    من پرس و جو کردم هزینه چندانی نداره و اون هنرستانی که بهش مراجعه میکنید بسته به شرایط مالیتون مراعاتتونو میکنه حتما

  42. nojavanha.com :

    کاربر عزیز :پوریا:

    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست من سلام
    اگر خوب و قوی کار کنی و حرفه ای بشی، می تونی کار خوب و بادرآمد مناسب داشته باشی اما یادت باشه که قبلش باید خوب زحمت بکشی و تلاش کنی و کنار مطالعه تئوری، کار عملی هم انجام بدی.
    یکی از مشکلات دانشجویان گرافیک اینه که تو دانشگاه خیلی چیزی بهت یاد نمیدن یا متناسب با نیاز بازار ایران بهت یاد نمیدن . چند سال میگذره و میبینی سرعت پیشرفتت چندان نبوده و از طرفی خیلی ها این رشته رو در دانشگاه نمیخونن و میبینی خودشون با آموزش های اینترنتی یا کلاس آزاد یاد گرفتند… چه رشته تون گرافیک باشه چه رشته دیگه میتونید وارد دنیای گرافیک شوید و از آن لذت ببرید…
    برای آشنایی با رشته گرافیک اول باید با مبانی هنرهای تجسمی آشنا شوید چیزهایی مثل رنگ و کنتراست و هارمونی و…. . بعد از اون میتونید عجله کنید و مستقیم برید سراغ فتوشاپ. کتاب هایی هستند برای آشنایی شما با مبانی مثل “مبانی سواد بصری دونیس داندیس” و “تجزیه و تحلیل آثار گرافیک مسعود سپهر ” و “مقدمه ای بر گرافیک دیزاین فرشید مثقالی” که میتونید تهیه کنید. البته طراحی کردن و کلاس طراحی رفتن هم بسیار به سواد گرافیکی شما میتونه کمک کنه . همینطور دیدن آثار گرافیک و مجله های طراحی خیلی به ایده گرفتن شما کمک میکنه.
    با گرافیک هم میتونید “خلاقیت” تجربه کنید هم “مذاکره کردن” با مشتری که از جمله مهارت هایی است که خیلی تو زندگی به دردتون میخوره . البته یکسری که فکر میکنند گرافیک هم مثل نقاشی فقط خلاقیت است ممکنه کمی توی ذوقشان بخورد مثلا برای دیزاین “نوشتار یک مجله” شاید چندان خلاقیت لازم نباشد و کاری تکراری و کسالت آور برایتان باشد ولی در طراحی یک پوستر اونجاست که یک گرافیست میتونه خلاقیتشو نشون بده . در گرافیک هم کار اپراتوری نرم افزار وجود دارد هم خلاقیت ، یک گرافیست باید همه این کارها را یاد بگیرد و برای مساله ها راه حل تصویری ارائه دهد.
    تقاضا برای گرافیست ها تقریبا مناسب و قابل قبول است و اکثر سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ به گرافیست نیاز دارند طوری که با دیدن آگهی های استخدام این رو متوجه میشوید . بعضی شرکت ها نیازمند متخصص حرفه ای و بعضی با متخصص مبتدی کارشان راه می افتد، به خاطر همین با گرافیک میتونید بعد از کارآموزی زود سرکار بروید. (البته در ابتدا با حقوق کم)
    درآمد رشته گرافیک بسته به اینکه کارمند جایی هستید یا خودتون دفتر تبلیغاتی دارید متفاوت است .

    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  43. پوریا :

    با سلام و خسته نباشید . من به گرافیک علاقه خیلی زیادی دارم ولی نگرانی من در اینده شغلی گرافیک هستش که اگه من این رشته رو ادامه بدم و فارغ التحصیل بشم میتونم یک کار مطمعن با درامد خوب پیدا کنم؟

  44. nojavanha.com :

    کاربر عزیز ؛کوثر؛ سوال شما برای مشاور تحصیلی سایت ارسال شده و در انتظار پاسخ می باشد. به محض دریافت راهنمایی از جانب ایشان، پاسخ سوال شما منتشر می شود. از صبر و بردباری شما سپاسگزاریم. موفق باشید نشریه اینترنتی نوجوان ها

  45. کوثر :

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم؟
    من به رشته گرافیک خیلی علاقه دارم یعنی این استعداد ارثی خواستم بدونم هزینه تحصیلش چجوریه اخه شنیدم که خیلی زیاد
    لطفا راهنماییم کنید

  46. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “زهرا”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست من سلام .
    میتونی در هنرستان ادامه تحصیل بدی .
    برای پیداکردن هنرستانی که رشته گرافیک داشته باشه به آموزش و‌ پرورش شهرتون مراجعه کن .
    موفق باشی

    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  47. زهرا :

    من یک نهمی ام به رشته ی گرافیک هم علاقه دارم بیشتر بخاطر عکاسی نقاشی هام هم بد نیس خلاقیتم در حد متوسطه وضعیت مالی مون هم متوسطه ب نظرتون چی کار کنم اصفهان

  48. Baran :

    با سلام
    من دانش آموز رشته صنایع غذایی هستم و دیپلمم را گرفتم
    من ابتدا رشته انسانی رفتم و ب خاطر اینک از فضای مدرسه خوشم نیامد بعد از دو هفته تغییر رشته دادم و قصد رفتن به رشته گرافیک را داشتم و ب خاطر گرافیک به هنرستان رفتم ولی مدیر و ناظم و معاون با تعریف های نا بجا از رشته صنایع غذایی که آینده دار است و پول خوبی در آن است و دانش آموزان مدرسه در صنایع غذایی بسیار بهتر از دانش آموزان گرافیک اند مرا منصرف کردند و من مجبور به خواندن دوسال رشته ی صنایع غذایی شدم ک بسیار هم سخت است چرا که کتابی برای دبیرستان تدریس نشده در این رشته و تمام مطالب جزوه های دانشگاه های بهشتی و امیر کبیر و تهران و فردوسی مشهد است و فوق العاده سخت
    من قصد رفتن به رشته گرافیک را دارم و مجبورم ک ب دانشگاه برم و این رشته دا بخوانم و پیش نیاز را هم بگذرانم
    خانواده ام مشکلی ندارند ه از نظر هزینه و نه اینک مشکلی با رفتن من ب این رشته داشته باشند اما برای خودم هزینه مهم است میدانم ک میتوانم وام دریافت ولی خانواده ام میتوانند بدون وام و غیره هزینه ها را پرداخت کنند اما برای خودم مهم است
    ممنون میشوم که هزینه ی تقریبی را در سال یا ماه بفرمایید
    و سوال دیگرم این است که در آمد این رشته بعد از گرفتن لیسانس یا … چگونه است؟
    چون دوست ندارم بعد از کلی هزینه ، هیچ درآمدی نداشته باشم
    میشنوم ک گرافیست های زیادی بی کارند و میشنوم از گرافیست هایی ک برای هر طرحی بر روی مانتو یا تبلیغ ۱۵۰ ب بالا میگیرند
    و خودم چندین طراحی جعبه کارت پستال و … انجام داده ام ولی نمیدانم بعد از فارغ التحصیلی چگونه و چقدر میتوان بر روی درآمد آن حساب کرد
    معدلم در سال اول دبیرستان ۱۹/۸۳
    در سال دوم ۱۸/۵۶
    در سال سوم ۱۸/۳۲
    ممنونم از صرف وقتتان
    ممنون میشم کمکم کنید

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “Baran”
      برای اطلاع از هزینه های رشته گرافیک باید به هنرستان محل زندگی خود مراجعه کنید.
      در ارتباط با آینده شغلی هم باید گفت که این توانایی و مهارت فرد است که تعیین کننده میزان درآمد او می باشد. اگر خوب درس بخوانید و خوب کار یاد بگیرید حتما درآمد خوبی هم خواهید داشت.
      موفق باشید
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

    • Azar :

      سلام من دانش آموز سال دوم رشته تجربی هستم و میخوام رشته مو عوض کنم و برم رشته گرافیگ چون خیلی خیلی بهش علاقه دارم ولی نمیدونم الان وسط سال رشته مو عوض میکنن یا نه..؟؟؟ و اینکه بعدا تو هنرستان برام مشکلی پیش نمیاد..؟؟!!!

      خیلی ممنون میشم پاسخ بدین .

  49. nojavanha.com :

    کاربران عزیز “shaghayegh” و میرروشن دل”
    راهنمایی آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت به شرح زیر می باشد:
    برای تخمین هزینه رشته گرافیک، بهتره شخصا به همراه پدر و مادر به هنرستان مدنظرتون مراجعه کنید. به حرفهایی هم که دیگران میزنن خیلی توجه نکنید.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  50. میرروشن دل :

    سلام من کلاس هفتمم من علاقع زیادی به کارگردانی و سینما دارم ولی تصمیم گرفتم گرافیک بخونم ودر دانشگاه سینما بخونم اما هزینه رشته گرافیک من رو به شک انداخت میشه حدودی هزینش رو بگید

  51. shaghayegh :

    سلام و من عاشق هنرم . چه عکاسی چه گرافیک و… ولی وضع مالی خانوادمم معمولی و متوسطه و همه میگن خیلی هزینه داره راستش یکم مرددم که بخوام برم به رشته های دیگه هم اصلا علاقه ندارم … نمیدونم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *