فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست!

فواید آلوئه ورا برای پوست
t فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست!

فواید آلوئه ورا برای پوست

آیا آلوئه ورا باعث درمان مشکلات پوستی می‌شود؟ جواب این سوال بستگی به حاد بودن یا سطحی بودن مشکل پوستی فرد دارد. آلوئه ورا یک گیاه خانگی رایج است که به علت خواص درمانی زیادی که دارد شناخته شده است. فواید آلوئه ورا برای پوست صورت بسیار زیاد است. استفاده از آلوئه ورا روی صورت می‌تواند به مرطوب شدن پوست کمک کند. استفاده منظم و روزانه از مقدار کمی آلوئه ورا، موجب درمان برخی از بیماری‌های پوستی مختلف از جمله آکنه، اگزما و آفتاب سوختگی می‌شود.

شما می‌توانید مستقیما از ژل گیاه آلوئه ورا استفاده کنید یا انواع بطری آن را از یک فروشگاه بهداشتی خریداری کنید. این مقاله سایت نوجوان ها به بررسی نحوه استفاده از آلوئه ورا، خواص آلوئه ورا برای پوست صورت، کاربردها و خطرات احتمالی آن می‌پردازد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی شبیه کاکتوس است که در مناطق بیابانی در سراسر جهان می‌روید. برگ‌های آن ژلی تولید می‌کند که سرشار از ویتامین‌های A، C، E و B12 است. این گیاه به اسم ” گیاه نامیرا” معروف بوده است. این گیاه در ایران از زمان‌های گذشته با نام(صبر زرد) استفاده می شده است .

جالب است بدانید 400 نوع از این گیاه در جهان وجود دارد. آلوئه ورا آب زیادی در خود ذخیره می‌کند و 99 درصد این گیاه را آب تشکیل می‌دهد. آلوئه ورایی که در باغچه خانه‌تان ممکن است داشته باشید با آلوئه ورایی که برای مصرف دارویی استفاده می‌شود ، قدری متفاوت است.

مصارف پزشکی آلوئه ورا

کاربردهای آلوئه ورا زیاد است و فقط نمی‌توان به فواید آلوئه وار برای پوست اکتفا کرد. امروزه از این گیاه به وفور استفاده می‌شود و این در حالی است که پزشکان نظرات متفاوتی در مورد این گیاه دارند. اگر این سوال را از آنها بپرسید جوابشان این است :” شواهد پزشکی و علمی وجود ندارد که آلوئه ورا برای هرگونه درمانی مناسب باشد”. البته جواب پزشکان به این معنا نیست که اصلا آلوئه ورا کارآمد نیست. در واقع دو ماده اصلی از آلوئه ورا گرفته می شود که در مصارف پزشکی از آنها بهره می برند: ژل و لاتکس

ژل که در گیاه آلوئه ورا حالت ژله ای دارد، شفاف است و در مرکز برگ های آلوئه ورا یافت می شود. در اطراف ژل، درست در زیر پوست گیاه ماده ای زرد رنگ وجود دارد که به لاتکس معروف است. در بعضی از دارو ها از ترکیب دو ماده استفاده می‌شود.

ژل آلوئه ورا دارای گلیسرو پروتئین  و پلی ساکارید است. گلیسو پروتئین تورم را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن درد می‌شود. پلی ساکارید به رشد پوست و ترمیم آن کمک می‌کند. متخصصان معتقدند این دو ماده موجب تحریک سیستم امنیتی بدن نیز می‌شوند. پزشکان قبل از تجویز دارو شدت بیماری را می‌سنجند و بر همین اساس مقدار معینی از داروی حاوی آلوئه ورا را تجویز می‌کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع

فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست!

فواید آلوئه ورا برای صورت

از این گیاه شگفت انگیز در سوختگی پوست، آفتاب سوختگی، ترک‌های پوستی و … استفاده می‌شود. امروزه در اکثر محصولات بهداشتی و مراقبت پوست از این گیاه یافت می‌شود. جالب اینجاست که مصریان باستان 4000 سال قبل از میلاد مسیح از آلوئه ورا استفاده می‌کردند! در ادامه می‌توانید با برخی از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت آشنا شوید.

  • خواص ضد التهابی آن می‌تواند درد، تورم و درد زخم‌ها یا جراحات را کاهش دهد
  • باعث تولید و آزادسازی کلاژن می‌شود
  • تسریع بهبود زخم
  • کاهش زمان بهبود سوختگی‌های درجه یک و دو
  • موثر در درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی
  • دارای اثر آنتی اکسیدانی جهت کمک به ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید و کاهش روند پیری پوست
  • محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب پرتودرمانی
  • حاوی 98 درصد آب، مناسب مرطوب کردن، تسکین و آبرسانی پوست
  • افزایش انعطاف پذیری پوست
  • دارای اثر خنک کنندگی بر روی بثورات یا آفتاب سوختگی

2 مزیت آلوئه ورا برای پوست

آنها دو مزیت را در آلوئه ورا یافته‌اند:

یکی استفاده از لاتکس به عنوان یک ملین(ضد یبوست)، که مصرف زیاد آن به توصیه متخصصان جایز نیست و دیگری استفاده از ژل این گیاه برای سوختگی‌ها و خراش‌های سطحی است. متخصصان استفاده از این گیاه را برای زخم‌های عمیق و جراحی شده توصیه نمی‌کنند.

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

از جمله دیگر خواص آلوئه ورا برای پوست نیز می‌توان به درمان انواع مختلف اختلالات و آسیب‌های پوستی اشاره کرد. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • آکنه
  • درد و تورم آفتاب سوختگی
  • سوختگی های جزئی
  • بریدگی یا زخم های پوستی
  • عفونت های قارچی، مانند کرم حلقوی و کچلی
  • اگزما
  • آکنه روزاسه
  • آفتاب سوختگی
  • پوست‌های چروک
  • نیش حشرات

خواص آلوئه ورا برای پوست

 

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا

حالا که با برخی از تاثیرات آلوئه ورا بر روی پوست آشنا شدید، بد نیست نحوه استفاده از آن را نیز بدانید. هنگام خرید محصول آلوئه ورا، از تهیه محصولاتی که با مواد شیمیایی ترکیب شده‌اند اجتناب کنید. زیرا ممکن است اثرات مضری بر روی پوست داشته باشند.

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن ژل آلوئه ورای تازه، نگهداری یک گیاه در خانه است. گیاهان آلوئه ورا اغلب در فروشگاه‌های باغ محلی یا آنلاین در دسترس هستند. مراحل زیر را برای استخراج ژل خام آلوئه ورا از برگ‌های گیاه طی کنید:

  • با استفاده از یک چاقوی تیز، برگ گیاه را تا حد امکان نزدیک به ریشه جدا کنید
  • برگ را بشویید و به آرامی خشک کنید
  • قسمت بریده شده را در یک کاسه قرار دهید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند تا لاتکس زرد آلوئه ورا تخلیه شود و آن را دور بریزید
  • انتهای نوک باریک را از بالای برگ جدا کنید
  • در صورت لزوم دوباره لاتکس را تخلیه کنید
  • برگ را فشار دهید تا نرم شود
  • خارها را از هر دو طرف گیاه تا حد امکان نزدیک به لبه برش دهید
  • برگ را صاف بگذارید و آن را از نوک تا نوک به سمت پایین برش دهید، یا برای برگ‌های بزرگتر، لایه سبز بیرونی را جدا کنید
  • به آرامی ژل را با قاشق یا تیغه چاقو بردارید. برگ‌های بسیار بزرگ آلوئه ممکن است حاوی بلوک های جامد ژل باشند.
  • ژل را با دقت بشویید تا از هر گونه باقیمانده پاک شود
  • ژل را قبل از استفاده در یک ظرف در بند قرار داده و در یخچال قرار دهید
  • ظرف ژل را تا 2 هفته در یخچال نگهداری کنید یا ژل آلوئه ورا را در قالب های یخ فریز کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اینفوگرافی؛ 10 حقیقت جالب درباره مغز

تست حساسیت به آلوئه ورا

با وجود فواید آلوئه ورا برای پوست، ممکن است برخی از افراد نسبت به آن حساسیت داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از آلوئه ورا روی صورت، یک تست پچ آلرژی انجام دهید. مقدار کمی از ژل را به داخل مچ دست بمالید تا واکنش نشان داده شود. 24 ساعت صبر کنید. اگر پوست شروع به خارش، تورم یا تغییر رنگ کرد، آلوئه ورا را به صورت نمالید.

 

اگر در مورد استفاده از آلوئه ورا به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماری‌های پوستی نگران هستید، باید با پزشک صحبت کنید.

کاربردهای آلوئه ورا برای پوست صورت

در ادامه می‌توانید با کاربردهای آلوئه ورا برای پوست صورت آشنا شوید.

شستشوی صورت

پس از شستن دست ها، با استفاده از نوک انگشتان مقدار کمی از ژل را روی صورت بمالید. به آرامی صورت را با آلوئه ورا با حرکات دایره‌ای تمیز کنید و تمام پوست را بپوشانید. با آب خنک بشویید و به آرامی خشک کنید.

تونر پوست

برای تهیه تونر پوست آلوئه ورا، ۲ قسمت آب را با ۱ قسمت ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. در یک بطری تمیز و بدون هوا بریزید و در یخچال نگهداری کنید. قبل از استفاده از تونر، بطری را  به خوبی تکان دهید. با استفاده از یک تکیه پنبه می‌توانید تونر را به پوست خود بزنید.

درمان نیش حشرات

یکی از فواید آلوئه ورا برای صورت، درمان نیش حشرات است. ناحیه آسیب دیده را به خوبی با آب و صابون بشویید. با دستمال کاغذی خشک کنید. محل را با آلوئه ورا بپوشانید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اسپارک؛ پهپادی که با حرکت دست کنترل می‌شود!

کاربرد آلوئه ورا برای پوست صورت

 

درمان زخم ها یا بریدگی های جزئی پوست

محل را به خوبی با آب و صابون بشویید و بگذارید خشک شود. مقدار کمی از آلوئه ورا را روی پوست یا برش بمالید. محل را با باند بپوشانید و اجازه دهید یک شب خوب شود. در صورت نیاز روز بعد این روند را تکرار کنید.

درمان ضد قارچ

درمان قارچ پوستی نیز یکی از خواص آلوئه ورا برای صورت است. به این منظور، باید مقدار کمی از ژل را سه بار در روز به مدت 2 هفته روی ناحیه مورد نظر بمالید.

اثر مرطوب کنندگی و رفع اگزما

آلوئه ورا تاثیر زیادی در رطوبت رسانی پوست دارد. مقدار کمی از ژل را روی صورت بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. با آب خنک بشویید و به آرامی خشک کنید.

برای لکه‌های آکنه و روزاسه

با استفاده از 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با 2 تا 3 قطره آب لیموی تازه، محلول آکنه درست کنید. مخلوط را در یک شیشه در بسته در یخچال نگهداری کنید. پس از پاکسازی ملایم صورت، یک یا دو بار در روز مقدار کمی از آن را روی نقاط آکنه و جای زخم بمالید.

برای آفتاب سوختگی

از دیگر فواید آلوئه ورا برای پوست صورت، می‌توان به رفع آفتاب سوختگی اشاره کرد. ژل آلوئه ورا سرد شده را دو یا سه بار در روز روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید. برای چند روز یا تا زمانی که رنگ پوست به حالت عادی برگردد و التهاب بهبود یابد استفاده کنید.

درمان سوختگی‌های جزئی

به اندازه کافی از ژل آلوئه ورای سرد شده استفاده کنید تا سوختگی کاملاً پوشانده شود. محل سوختگی را با باند بپوشانید. روز بعد پانسمان را بردارید.

خطرات آلوئه ورا برای پوست صورت

به علت فواید آلوئه ورا برای پوست، افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. استفاده از آلوئه ورا معمولا خطری جدی برای افراد ندارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از ژل روی پوست خشک یا حساس، احساس سوزش یا سوزش اولیه را تجربه کنند.باقی ماندن ژل آلوئه ورا روی صورت ممکن است باعث خشک شدن آن شود. پس از چند دقیقه ژل را بشویید تا از این اثر جلوگیری کنید.

برخی از افراد ممکن است یک واکنش آلرژیک(درماتیت تماسی) به آلوئه ورا موضعی را تجربه کنند. همیشه قبل از استفاده از آن روی صورت، ابتدا یک تست پچ انجام دهید تا حساسیت آن را بررسی کنید. کارشناسان عموما استفاده از آلوئه ورا را برای صورت بی خطر می دانند.

 

آیا می دانید چگونه می توانید یک گلدان جدید آلوئه ورا داشته باشید؟ 

t فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست!
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *