آی پی دهی استاتیک یا دینامیک (درس ۵-۹)

t آی پی دهی استاتیک یا دینامیک (درس 5-9)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

اکنون تفاوت آی پی دهی های Private و Public را دریافتید.

حالا چگونه این آی پی ها را برای کامپیوترها تعریف می کنیم؟ به دو روش می توان به یک کامپیوتر آی پی دهی داد:

روش اول:

به صورت Static یا به صورت دستی می باشد. در این روش شما به عنوان مدیر شبکه به صورت دستی آی پی مورد نظر را در سیستم مورد نظر تایپ کرده و به صورت کاملا دستی آن را پیکربندی می کنید. این روش جز در جاهایی که تعداد کمی کامپیوتر وجود دارد، توصیه نمی شود.

net-nojavanha (3)

روش دوم:

به صورت دینامیک می باشد که در این روش دستگاهی تحت عنوان (DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol در شبکه قرار می گیرد که وظیفه آی پی دهی به صورت خودکار به کامپیوترهای شبکه را برعهده می گیرد.

net-nojavanha (2)در اینجا نمی خواهیم به شرح این دستگاه بپردازیم ولی برای درک بهتر فرض کنیم که ما در شبکه خود یک سرور DHCP داریم که یک رنج آی پی به او تعلق می گیرد و کلاینت ها به صورت دینامیک به سرور DHCP می گویند که من به یک آی پی نیاز دارم و DHCP یک آی پی از رنج در نظر گرفته شده را به او می دهد.

این روش معمول ترین روش آی پی دهی به کلاینت ها در شبکه می باشد. شما به عنوان مدیر شبکه یک سرور DHCP را پیکربندی می کنید و یک رنج آی پی خاص برای او تعریف می کنید و کلاینت ها به نیاز خود می رسند. حال فرض کنید که کامپیوتر شما به صورت دستی آی پی دهی نشده است و روی حالت دریافت اتوماتیک آی پی قرار دارد. به DHCP درخواستی برای دریافت آی پی ارسال می کند ولی دستگاه DHCP به هر دلیل در دسترس نیست. چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا کامپیوتر شما بدون آی پی خواهد ماند؟ خیر. سیستم عامل با استفاده از روش APIPA شروع به آی پی دهی به کامپیوترهای درون شبکه می کند. APIPA مخفف کلمه Automatic Private IP Addressing می باشد که در این روش با استفاده از رنج آی پی 169.254.0.0 که به این منظور رزرو شده است سیستم ها آی پی دریافت می کنند.

net-nojavanha (1)

من این اتفاق را تجربه کرده ام روزی در جلوی درب خانه در ماشین نشسته بودم و سعی داشتم که با استفاده از لپ تاپ خود به اینترنت وایرلسی که مودم آن در داخل خانه قرار داشت متصل شوم. همان طور که می دانید مودم ها عموما دارای سرور DHCP هستند و هنگامی که شما قصد اتصال به آن را دارید به صورت خودکار یک آی پی به کامپیوتر شما اختصاص می دهند. به دلیل این که من در داخل ماشین بودم و فاصله زیادی با مودم در خانه داشتم آنتن وایرلس بسیار ضعیف بود و اتصال آن از نوع Limited Access برقرار شد. ناگهان با نگاه به گجت Network Meter متوجه شدم که کامپیوتر یک آی پی در رنج 169.254.0.0 را دریافت کرده است. دلیل این امر هم آن بود که با توجه به فاصله زیاد سرور DHCP عملکرد درستی نداشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی بخش دانش آموزی سایت جزیره دانش

 

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید:  درس دهم – درس ریاضی

نوشته: مهدی فاریابی

t آی پی دهی استاتیک یا دینامیک (درس 5-9)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *