از هندوستان تا هلند، دنیایی مملو از جادوی رنگ

t از هندوستان تا هلند، دنیایی مملو از جادوی رنگ

رنگ های منحصر به فرد طبیعت در حین سفر، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند مخصوصا اگر پیرامونمان مملو باشد از رنگ دلخواهمان. در آن صورت شاید هیچ گاه آن منظره از خاطرمان پاک نشود. مثلا رنگ ارغوانی می تواند یادآور مزرعه گل های اسطوخودوس در پروانس (Provence) فرانسه باشد. یا دلیلی که هر کدام از ما یک فصل خاص از سال را دوست داریم می تواند دلیلش جلوه بیشتر رنگ دلخواهمان در آن فصل باشد.

دنیای رنگی (1)

در واقع، حافظه در کنار رنگ بهتر کار می کند. روانشناسان اروپا هنگام بررسی اثر رنگ ها، متوجه شدند که ما انسان ها در به خاطر آوردن تصاویر رنگی بسیار بهتر عمل می کنیم زیرا رنگ، تمام حواس مان را به خود جلب کرده و با آن قسمت از مغز که وظیفه اش ذخیره سازی و برانگیختن خاطره هاست، ارتباطی قوی برقرار می کند.

دنیای رنگی (2)

اما رنگ فقط در به خاطر آوردن یک مکان موثر نیست. بلکه وقتی به رنگ ها نگاه می کنیم، روی حالت روحی مان هم اثر می گذارد که البته این حالت روحی صرفا فردی نیست. رنگ ما را به پیش زمینه های فرهنگی مان متصل می کند. در اینجا می بینید که چگونه رنگ هایی خاص، موجب واکنش هایی خاص در ما می شوند. با سفرمی همراه شوید و سفری کنید به نقاط مختلف دنیا که یاد آور رنگهایی زیبا هستند.

قرمز

دنیای رنگی (3)

هر ساله در ساعت ۱۱ صبح آخرین چهارشنبه ماه آگوست، بزرگترین جنگ گوجه ای دنیا با نام لاتوماتینا (La Tomatina)، در بانول اسپانیا آغاز می‌گردد. ده ها هزار نفر با ۱۱۰ تن گوجه فرنگی رسیده و له شده به خیابان ها می‌روند و مدتی از شروع فستیوال نمی‌گذرد که خیابان ها تبدیل به یک میدان جنگی تمام عیار می ‌شود. در حالی که همه غرق در گوجه فرنگی هستند سعی دارند که به بقیه گلوله گوجه‌ای بیشتری بزنند.

دنیای رنگی (4)

این جشنواره مملو است از شور و نشاط و یکی از پرطرفدارترین فستیوال های دنیا است. فستیوالی که در انتهایش تمام شهر و آدم هایش کاملا قرمز می ‌شوند و با یک سرخوشی وصف ناپذیر آخرین چهارشنبه آگوست را به پایان می برند. اگر طرفدار هیجان و رنگ قرمز هستید حتما سال بعد یک سری به فستیوال لاتوماتینا بزنید.

سفید

دنیای رنگی (5)

سانتورینی یونان، تپه ای است با خانه های سفید رو به دریا، گویی آرامش و صلح را می توان در این شهر دید. خانه های این شهر در ابتدا به منظور کم کردن اثر گرمای نور خورشید به رنگ سفید درآمدند اما از ابتدای سال ۱۹۷۴، بنا به دستور رسمی دولت، نمای سفید خانه ها تبدیل به سبک خاص این جزیره یونانی گردید.

دنیای رنگی (6)

در بسیاری از فرهنگ ها رنگ سفید، نماد صلح و آرامش است. سانتورینی نیز با خانه های سفیدش که با آبی بیکران دریای اژه احاطه شده اند تبدیل به سمبل اتحادیه یونان گشته است. این شهر سفید بسیار مورد توجه توریست هایی می‎باشد که می خواهند مدتی را در آرامش سپری کنند و همچنین برای داشتن یک ماه عسل فراموش نشدنی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. از سویی دیگر، رنگ سفید در برخی نقاط از شرق آسیا نشان سوگواری محسوب می‌شود. مانند قصر تاج محل در هند و معبد سینبیوم در میانمار (Hsinbyume) که هر دو بنای سفید و باشکوه می‌باشند که برای یادبود همسرانی محبوب بنا شده‌اند.

آبی

دنیای رنگی (7)

دو تناژ متفاوت آبی آب های درخشانی که با ملایمت به صخره های مرجانی اطراف جزیره بورا بورا برخورد می کنند و همچنین رنگ سبز بی نظیر کوه های اوتمانو (Mount Otemanu) به این جزیره زیبایی وصف ناپذیری می بخشد تا جایی که به جرئت از بورابورا به عنون زیباترین جزیره زمین می توان یاد کرد.

دنیای رنگی (8)

توریست هایی که به این جزیره سفر می‌کنند با دوچرخه و یا ماشین‌های کمک دار به گشت و گذار در اطراف جزیره می‌پردازند و از تماشای صخره های مرجانی، مرداب ها با گل های نیلوفز بی نظیر و آبی لایتناهی پیرامونشان لذت می برند.

دنیای رنگی (9)

بنا به گفته استفن پالمر، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، “رنگ آبی تیره، رنگ محبوبی است که بسیاری از مرزهای جغرافیایی را در می نوردد. او معتقد است علاقه جهانی مردم به رنگ آبی به این دلیل است که یادآور آسمان صاف و زیبا، آب شفاف، یاقوت کبود، سنگ لاجورد و گل های فراموشم نکن است.”

نارنجی

دنیای رنگی (10)

دستفروش های هندی در بازار گل مالیگ کات واقع در زیر پل هواره در کلکته، رشته های گل همیشه بهار را به فروش می‌رسانند. این رشته گل های نارنجی زیبا به منظور هدیه به خدایان هندو و آوردن برکت به جشن های عروسی عرضه می شوند. ۲۰۰۰ دستفروش با رژه رنگین خود با حمل رشته گل های زرد و نارنجی در سراسر بازار، به این پل حس زندگی و شادابی می بخشند.

دنیای رنگی (11)

رنگ نارنجی گل های  همیشه بهار در هند، علامت خورشید است و زمانی هم برای عبادت ویشنو و همسرش لاکشامی استفاده می شدند. فراوانی این گل در مراسم  عروسی، فروغ و سعادت زندگی زوج ها را افزایش می دهد.

دنیای رنگی (12)

رنگین کمان

دنیای رنگی (13)

هر ساله در ماه های آوریل و می، دشت های هلند مملو می شوند از گل های رنگارنگ. گویی هلند لباسی از میلیون ها لاله رنگی بر تن کرده است. اگر مسیر حرکت تان را از جاده بولن استریک (که به نام های جاده بلمن و یا جاده گل نیز معروف است) در ابتدای هارلم، انتخاب کنید، حدود ۴۰ کیلومتر در مسیر جنوب به سمت لیدن، از دیدن رنگین کمانی از گل های لاله لذت خواهید برد.

دنیای رنگی (14)

رنگ های رنگین کمانی می توانند یادآور جشنی پرسروصدا “با همین نام” باشند. در جشن هولی هند، همه جا مملو است از ابرهای غبارآلود و رنگی. از هر رنگی که تصورش را کنید در این جشن خواهید دید. جشن هولی هند نمادی از رسیدن بهار و عشوه گری های کریشناست. همچنین جشن پیروزی خوبی بر بدی نیز می باشد. در دشت های هلند نیز به تقلید از رنگین کمان، ردیف های چند رنگی از گل های لاله وجود دارد که هر یک نویدی از بهاری تازه و زیبا می دهند.

پالمر می گوید: “واکنش ما به یک رنگ دقیقا یک جور نیست و در طی چند ساعت و یا چند روز تغییر می کند.” او ادامه می دهد: “هر قدر آن رنگ با تجربه های مثبت فرد، بیشتر در ارتباط باشد، آن فرد به سمت آن رنگ بیشتر متمایل می شود.”

پس یک تجربه از سفری شگفت انگیز می تواند ما را عاشق رنگی خاص کند، عاشق کدام رنگ از سفرهای تان هستید؟

منبع: nationalgeographic

یادداشت سردبیر:

با تشکر از آقای جهانگرد از اعضای فعال سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

t از هندوستان تا هلند، دنیایی مملو از جادوی رنگ
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کلیسایی با معماری خلاقانه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *